همشهری آنلاین: رییس مجلس برای دیدار رسمی از ژاپن بزودی در صدر هیاتی به این کشور سفر می‌کند

به گزارش ایرنا از توکیو ، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران قرار است در جریان این سفر رسمی پنج روزه که به دعوت رسمی "تاکاهیرو یوکومیچی" رییس مجلس نمایندگان ژاپن انجام می شود، با مقامات ارشد ژاپنی دیدار و در مورد مسایل موردعلاقه دو کشور از جمله راه های گسترش روابط دو کشور بویژه روابط پارلمانی، منطقه ای و بین المللی گفت و گو و تبادل نظر کند.
 
لاریجانی و هیات همراه همچنین قرار است در اخرین روز از اقامت خود در ژاپن از شهر ناگاساکی که در اواخر جنگ جهانی دوم و سه روز پس از حمله اتمی شهر هیروشیما توسط نظامیان آمریکایی مورد حمله اتمی قرار گرفت، موزه یادمان صلح این شهر بازدید کند.

لاریجانی قرار است در ناگاساکی بر بنای یادبود قربانیان حمله اتمی این شهر توسط نظامیان آمریکایی گل نثار کند.

سخنرانی در مرکز تعاملات دوستانه بین المللی ژاپن و در جمع کارشناسان و متخصصان و دیگر اعضای این مرکز و سخنرانی در مرکز خبرنگاران ژاپنی و خارجی در توکیو از دیگر برنامه های سفر لاریجانی به ژاپن اعلام شده است.

سفر لاریجانی به ژاپن درحالی انجام می شود که روابط رسمی دیپلماتیک تهران – توکیو وارد هشتاد و یکمین سالگرد رسمی روابط سیاسی خود شده است.

هرچند که روابط دو کشور براساس آثار تاریخی موجود در موزه های بزرگ ژاپنی حکایت از این موضوع دارد که روابط دو کشور به بیش از یک هزار و 500 سال پیش باز می گردد.

روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن نیز در سطح خوبی قرار دارد به طوری که حجم روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن در سال گذشته میلادی (2009) به بیش از 11 میلیارد دلار رسید.

حجم روابط اقتصادی دو کشور در سال قبل از آن و به دنبال افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی به بیش از 20 میلیارد دلار رسیده بود.

جمهوری اسلامی ایران هم اینک پس از کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی یکی از کشورهای بزرگ تامین کننده نفت خام در منطقه خاورمیانه است.

روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن نیز در سال گذشته شاهد یک روند بسیار خوب بود و مقامات ارشد دو کشور از جمله "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بازدید از ژاپن در کنفرانس دوستان افغانستان حضور یافت و متعاقب آن نیز "هیروفومی ناکاسونه" وزیر امور خارجه پیشین ژاپن در سفر به تهران و دیدار با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات ارشد کشورمان به موافقتنامه های همکاری مشترک از جمله در زمینه بازسازی افغانستان و منطقه دست یافتند.

در سال گذشته میلادی کمیته های مشترک دو کشور در زمینه های مختلف از جمله در زمینه های قضایی، حقوق بشری و سیاسی در سطح معاونین وزیر امور خارجه و مدیران کل برگزار شد.

کد خبر 101829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز