جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

یکی از هدف‌های اصلی اجرای طرح پزشک خانواده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ساکن در روستاهای کشور است

تا هزینه‌های درمانی ساکنان روستاها برای مراجعه به پزشک کاهش یابد، اما با گذشت 5 سال از آغاز اجرای این طرح در کشور، روستاییان کردستان همچنان با کمبود پزشک خانواده مواجه هستند.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1384، وزارت بهداشت، سازمان بیمه خدمات درمانی و سایر دستگاه‌های متولی بهداشت و درمان کشور را موظف کرد امکان بهره مندی از خدمات سلامت را در قالب برنامه پزشک خانواده و از طریق نظام ارجاع به‌صورت عادلانه در سراسر کشور اجرا کنند تا روستاییان کشور همانند ساکنان شهرها به نحو شایسته‌ای از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند.

براساس قانونی که در مجلس تصویب شد، وزارت بهداشت باید طرح پزشک خانواده و مراقبت‌های اولیه بهداشتی آن را با همکاری سایر سازمانهای مربوط انجام می‌داد.

اکنون 5 سال از فعالیت طرح پزشک خانواده می‌گذرد، اما در استان کردستان هنوز هم خبری از پزشک خانواده نیست و هیچ‌یک از وعده‌های داده شده مسئولان استانی، کشوری حتی شخص وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عملی نشده است.

پزشک خانواده هر 10 روز یک بار

در بعضی از مناطق روستایی کردستان پزشک خانواده هر 10 روز یک بار و آن هم برای زمانی کمتر از 2ساعت به بیمارانش سر می زند  و مردم مجبورند برای درمان بیماری‌ به شهرهای دیگر مراجعه کنند. عملا اجرای این طرح نه تنها عدالت خدمات بهداشتی را در پی نداشته است، بلکه‌ گاهی مردم با مشکلات جدیدی که قبلا وجود نداشت روبه‌رو شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در این باره به مهر می‌گوید: استان کردستان هم‌اکنون با کمبود 75 پزشک خانواده مواجه است و با وجود اقدامات صورت گرفته، از جمله در نظر گرفتن تسهیلات و شرایط ویژه اما این کمبود همچنان وجود دارد.

فرزام بیدارپور تعداد پزشکان خانواده مشغول به کار در استان را 135نفر اعلام می‌کند که برای رسیدن به میانگین کشوری باید 75 پزشک جدید به این تعداد اضافه شود.

او می‌افزاید: «دانشگاه علوم پزشکی در سال‌های گذشته و امسال برای پوشش این نقطه ضعف تلاش کرده  است و همچنان نیز این مهم را به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار داده است .»

وی با اعلام اینکه جمعیت ساکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر در این استان حدود 650 هزار نفر است، می‌‌گوید: «براساس میانگین کشوری باید برای هر 4تا 6هزار نفر در استان یک پزشک خانواده فعالیت می‌کرد در حالی که هم‌اکنون برای هر 10 تا 12 هزار نفر روستایی کردستان یک پزشک خانواده فعالیت می‌کند.»

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در باره اقدامات و برنامه‌های مختلفی که در طول 3 سال گذشته برای جبران کمبود پزشک در استان صورت گرفته می‌گوید: «در طول 3 سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات و شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده و حتی از لحاظ مالی اعتبارات بسیار خوبی به این مهم اختصاص داده شده است که البته این اقدامات تاکنون مؤثر نبوده و باید برای آن چاره دیگری اندیشید.»

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره می‌گوید: «مسئله تامین پزشک خانواده در استان کردستان یکی از موضوعاتی است که بارها در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده است  و هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رفع این مشکل نیز صورت گرفته است ولی تاکنون شاهد اقدام عملی در این بخش نبوده‌ایم و تمامی حرف‌ها در حد شعار باقی‌مانده است.»

عبدالجبار کرمی می‌افزاید: «با توجه به تغییر و تحول صورت گرفته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برنامه‌های جدید این وزارتخانه انتظار داریم ‌ مشکل کمبود پزشک خانواده در استان کردستان هرچه سریع‌تر برطرف شود، زیرا با ادامه این روند سلامت روستاییان استان به‌طور جدی در خطر است.»

کد خبر 101828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز