پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد مردانی که در برخی از مشاغل کار می‌کنند، ممکن است در معرض افزایش خطر سرطان ریه باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران ایتالیایی در میلان نشان دادند که حدود 5 درصد سرطان‌های ریه در مردان به شغل آنها مربوط است.

 این پژوهشگران در ژورنال اپیدمیولوژی آمریکا می‌نویسند با اینکه سیگار مهمترین علت سرطان ریه است، مواد شیمیایی و سایر خطرات شغلی "نقش قابل‌توجهی" در خطر ابتلا به سرطان ریه دارند.

این پژوهشگران برای اینکه به اطلاعات روزآمدی در مورد این خطرات دست پیدا کنند، به رابطه میان سرطان ریه و شغل‌هایی که یا معلوم بود یا احتمال می‌رفت خطر سرطان ریه را بیفزایند در 2100 فرد با تشخیص سرطان ریه و 2120 فرد سالم پرداختند که از لحاظ سن، جنس و محل سکونت مطابقت داشتند.

 حدود 12 درصد مردان مبتلا به سرطان ریه در مشاغلی کار می‌کردند که جزء شغل‌های شناخته‌شده افزاینده خطر سرطان ریه بود، در حالیکه در گروه شاهد این میزان 6 درصد بود؛ این مشاغل شامل کارگران معدن، فلزکاران، و برخی از انواع کارهای ساختمانی بود.

 مردانی که در مشاغل شناخته‌شده از لحاظ افزایش خطر سرطان ریه کار می‌کردند، با احتمال 74 درصد بیشتر تشخیص سرطان ریه  داشتند. قوی‌ترین رابطه از لحاظ افزایش خطر سرطان ریه، در شغل‌های مربوط به کوزه‌گری و سرامیک و تولید آجر، و نیز در افرادی که در تولید فلزات غیر از آهن کار می‌کردند، دیده شد.

 اما این پژوهشگران  مورد کارگران پمپ‌ بنزین‌ها، کارگران چرم‌سازی، کارگران شیشه‌سازی و جوشکارها افزایش قابل‌توجهی در خطر سرطان ریه پیدا نکردند، البته این یافته‌ها بر اساس شمار کوچکی از افراد بود.

بر اساس یافته‌ایا این پژوهشگران 5 درصد موارد سرطان ریه در مردان را می‌تواند به شغل آنها نسبت داد.

این پژوهشگران می‌گویند: "این یافته‌ها نیاز به نظارت مداوم و بهبود کنترل به قرارگیری‌های در معرض مواد خطرساز مربوط به شغل، را هم برای پیشگیری و هم برای پراخت غرامت به کارگران ثابت می‌کند."

کد خبر 101718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز