سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب "تجارت آزاد و فرهنگ" در باره شیوه‌های حمایت از کالاها و خدمات فرهنگ ملی در شرایط آزادسازی اقتصادی منتشر شد

چاپ اول کتاب "تجارت آزاد و فرهنگ:اصول و الزامات سازمان جهانی تجارت در زمینه سیاست فرهنگ ملی" نوشته پیتر فان دن بوشه با ترجمه دکتر علی صباغیان  در شمارگان 1000 نسخه با قیمت هر نسخه 3000 تومان در 218 صفحه ار سوی پژوهشگاه فرهنگ،هنر وارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه بازار کتاب شده است.

در بخشی از مقدمه مترجم کتاب تجارت آزاد و فرهنگ تصریح شده"عضویت یک کشور در سازمان جهانی تجارت از زوایای مختلف از جمله آزاد‌سازی تجارت کالاهای فرهنگی، آزادسازی تجارت خدمات فرهنگی و نیز جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری بر عرصه فرهنگ و سیاستگذاری فرهنگی ملی تأثیرگذار است. به دلیل ماهیت خاص محصولات فرهنگی که علاوه بر بعد اقتصادی و تجاری دربردارنده ابعاد هنری و ارزش‌های بومی و ملی کشور نیز می‌باشد، شناخت بسیار دقیق ابعاد این موضوع در فرایند الحاق و نیز پس از عضویت در سازمان جهانی تجارت ضروری است. برای نیل به این مقصود، شناخت زوایای پیچیده قواعد و مقررات مختلف حوزه‌های تجارت کالا، تجارت خدمات و جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری، الزمات ناشی از آن برای کشورهای عضو در حوزه فرهنگ و نیز استثنائات موجود در این عرصه، کاری بسیار ضروری می‌باشد. این کتاب تا حد زیادی به نیل این مقصود کمک می‌کند.

کتاب حاضر در واقع یک کار پژوهشی است که توسط «پیتر فان دن بوشه»( Peter Van den Bossche) در دانشکده حقوق دانشگاه ماستریخت هلند در سال 2007 انجام شده است. پروفسور بوشه که استاد اقتصاد بین‌الملل و رئیس بخش حقوق بین‌الملل و اروپایی دانشکده حقوق دانشگاه ماستریخت هلند و نیز از قضات رکن استیناف رکن حل اختلاف سازمان جهانی تجارت است با دقت بسیار زیاد تمام قواعد، اصول و مقررات سازمان جهانی تجارت در حوزه‌های تجارت کالا، تجارت خدمات و جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری مؤثر بر حوزه فرهنگ و نیز استثنائات موجود در این زمینه را که به اعضا اجازه اقدامات یک‌جانبه را برای حفظ و حمایت از فرهنگ ملی می‌دهد بررسی کرده است"

در بخشی ازمقدمه نویسنده کتاب نیز تصریح شده "از چند سال پیش به این طرف، بسیاری از فرهنگ‌های ملی در سراسر جهان در معرض تهاجم کالاها و خدمات فرهـنگی، انگلیسی ـ آمریکایی شامل فیلم، کتاب، برنامه‌های سینمایی، آثار موسیقی و اخبار آنلاین قرار گرفته‌اند. بسیاری از هنرمندان، سیاستگذاران فرهنگی، مسئولان صنایع فرهنگی و سایر نمایندگان بخش فرهنگ معتقدند که فرهنگ ملی آنها و تنوع فرهنگی جهان ـ در نتیجه جهانی شدن اقتصاد و آزاد‌سازی تجاری ـ مورد تهدید قرار گرفته و نیاز شدیدی به حفاظت و حمایت دارد. در بسیاری از کشورها دولت در پاسخ به درخواست اقدام در این خصوص اقدامات زیادی به نفع کالاها و خدمات فرهنگی داخلی و در حمایت از فرهنگ ملی خود نشان داده‌اند. ... اقداماتی که معمولاً از سوی کشورهای مختلف اتخاذ شده‌اند شامل یارانه‌های مستقیم، محدودیت‌های وارداتی، تخفیف مالیاتی، سهمیه‌بندی نمایش، محدودیت‌های صدور پروانه، تثبیت قیمت، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری و مالکیت خارجی، الزامات تابعیتی، الزامات محتوای داخلی، و اقدامات مربوط به حمایت از حقوق مالکیت فکری می‌شوند. اگرچه کارایی این اقدامات و سایر اقدامات مربوط به کالاها و خدمات فرهنگی ممکن است مورد تردید باشد، بدون انجام این اقدامات وضعیت بسیاری از فرهنگ‌های ملی احتمالاً بدتر از وضعیت کنونی خواهد بود"

کتاب علاوه بر سخن ناشر،مقدمه مترجم شامل بخش های زیر است:

1ـ مقدمه 
2ـ فرهنگ و حمایتگرایی فرهنگی  
3ـ بررسی کلی حقوق سازمان جهانی تجارت  
4ـ تعهدات مرتبط طبق موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت 1994 (گات1994) 
5ـ استثنائات مرتبط در گات 1994
6ـ تعهدات و استثنائات مربوطه در موافقتنامه‌های چند‌جانبه تجارت کالا
7ـ تعهدات مربوطه طبق موافقتنامه عمومی تجارت خدمات (گاتس)
8ـ استثنائات مرتبط در گاتس  
9ـ الزامات و استثنائات مرتبط در موافقتنامه جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری  (موافقتنامه تریپس)
10ـ نتیجه‌گیری

تجارت آزاد و فرهنگ:اصول و الزامات سازمان جهانی تجارت در زمینه سیاست فرهنگ ملی/مولف: پیتر فان دن بوشه /مترجم: دکتر علی صباغیان ،ناشر: پژوهشگاه فرهنگ،هنر وارتباطات ،چاپ اول 1388 ، قطع رقعی ،قیمت:3000 تومان،218 صفحه.

کد خبر 101669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز