سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

ترجمه سمیه صیادی فر: مردم در قبال پول نظرات بسیار متفاوتی دارند، اما به‌طور کلی در این نوشتار در مورد 6 رویکرد نسبت به پول، بحث می‌شود.

همانطور که هر کدام از این رویکردهای پولی را می‌خوانید، تلاش کنید که به شکلی صادقانه تعیین کنید کدام یک از آنها، شما را به خوبی توصیف می‌کند.

نکته: البته ممکن است، بیش از یک مورد توصیف‌کننده رویکرد ِ شما نسبت به پول باشد.

1- من به پول اهمیت نمی‌دهم
گروه اول کسانی هستند که می‌گویند من به پول اهمیت نمی‌دهم.
 اینگونه افراد فقط می‌خواهند به مقدار کافی پول در بیاورند و خیلی در مورد مقدار پولی که عایدشان می‌شود یا در حساب بانکی‌شان ذخیره می‌کنند، نگران نیستند.
 اینگونه افراد مادامی که پولی کافی برای گذران زندگی‌شان داشته باشند، شاد هستند و احساس رضایت می‌کنند.

2- پول، مایه شرارت
گروه دوم، کسانی هستند که معتقدند پول مایه شرارت بوده و چیز بدی است و معتقدند اگر پول وجود نداشت، دنیا مکان بهتری می‌شد.
آنها افراد ثروتمند را به چشم ِ موجوداتی حریص، طماع و پلید می‌بینند. به بیان دیگر، آنها افراد ثروتمند و پولدار را با زاویه دیدی منفی می‌بینند.
این افراد پول را فقط در حد گذران روزمره زندگی می‌خواهند و معمولا پولی برای ذخیره در حساب بانکی‌شان ندارند.

3- پول همه چیز است؛ هرچه بیشتر بهتر
از نظر این گروه از افراد، پول مهم‌ترین چیز در زندگی است و سخت کار می‌کنند تا هرچه بیشتر پول به دست بیاورند. آنها حتی ممکن است برای به دست آوردن پول بیشتر، دزدی کنند، مرتکب قتل شوند یا به‌صورت دروغین ازدواج کنند. از آنجایی‌که پول برای این افراد از اهمیت زیادی برخوردار است، آنها معمولاً مقادیر زیادی پول نیز دارند. هزینه‌های زندگی شخصی، هزینه‌های درمانی و هزینه‌های مربوط به مراوده‌های آنها نیز گران است.
داشتن پول زیاد لزوماً به این معنا نیست که اینگونه افراد در زمان حال یا آینده، توانایی لذت بردن از آن را نیز خواهند داشت.

4-پول، پول است
چهارمین دسته از افراد آنهایی هستند که اهمیت و ارزشِ پول را تشخیص می‌دهند، اما اجازه نمی‌دهند که تفکر ‌«پول همه چیز است» بر روند زندگی‌شان تأثیر منفی داشته باشد. این افراد می‌دانند پول خود را چگونه به روشی عاقلانه مدیریت کنند و احساس شادمانی داشته باشند. آنها می‌توانند به راحتی ثروتمند شوند اما به‌دلیل آنکه مانند مردم عادی رفتار می‌کنند، ممکن است شما متوجه این موضوع نشوید.

5- خسیس
کسانی خسیس نامیده می‌شوند که پول خود را محکم می‌چسبند و تا آنجا که ممکن است تلاش می‌کنند هزینه‌های خود را کاهش دهند؛مانند افرادی که معتقدند پول همه چیز است، افراد خسیس نیز پول را چیزی بی‌نهایت مهم در زندگی می‌دانند و در عین حال پول درآوردن را کار سختی دانسته و به همین دلیل پول را خیلی گرانبها می‌پندارند.
افراد خسیس ممکن است خیلی پولدار باشند یا نه، اما پولی که دارند به درستی مدیریت نمی‌کنند.

6- پرهیزکار
افرادی که دیدگاه پرهیزکارانه دارند، پول را هدیه‌ای می‌دانند که می‌توانند با سایر افراد سهیم شوند؛ در نتیجه آنها اغلب درصد معینی از درآمد خود را به امور خیریه اختصاص می‌دهند.
این دست افراد معمولاً اعتقادات مذهبی دارند یا معتقد به آموزه‌های معنوی‌ای هستند که آنها را به سهیم شدن ثروتشان با سایر افراد، ترغیب می‌کند.
افرادی با این دیدگاه معمولاً به خوبی می‌توانند پول خود را مدیریت کرده و آن را در جایی که مؤثرتر است هزینه کنند.

رویکرد پولی شما چگونه بر شرایط مالی‌تان تأثیرگذار است؟

در ادامه به چگونگی تأثیر‌گذاری دیدگاه پولی بر نوع زندگی‌، اشاره می‌شود.

1- من به پول اهمیت نمی‌دهم
اگر شما از آن دسته افراد هستید که پول برایتان اهمیتی ندارد، نتیجه این اعتقاد، مدیریت ضعیف منابع مالی‌تان است. برای مثال، ممکن است حتی اگر استطاعت مالی خرید چیزی را ندارید، آن را بخرید فقط برای اینکه دلتان می‌خواهد. در این زمینه قرض گرفتن و به‌خصوص استفاده از کارت‌های اعتباری، کاری معمولی است.

اینگونه افراد برای پرداخت‌های خود تمایل زیادی به استفاده از چک دارند؛ هرچند داشتن رویکرد ذهنی« من به پول اهمیت نمی‌دهم» لزوماً به این معنا که چنین فردی فقیر باشد نیست. حتی افرادی که در زندگی خود چنین ذهنیتی در مورد پول دارند، ممکن است واقعاً دستمزدهای خوب و قابل توجهی نیز به دست بیاورند.
چون این افراد به پول اهمیت نمی‌دهند، هر آنچه را که به دست می‌آورند به سرعت، صرف خرید اجناس و کالاهای مختلف می‌کنند.

2- پول چیز بدی است
کسانی که فکر می‌کنند پول چیز بدی است، معمولاً درآمد کمی دارند و همان مبلغ کم را نیز به سرعت خرج می‌کنند؛گویا نسبت به پول آلرژی دارند.
 اینگونه افراد طبقه سوم جامعه را می‌سازند و ممکن است حتی کمک‌های مالی دولتی یا کمک‌هایی از افراد نیکوکار دریافت کنند.
چنین رویکردی اشتباه‌ترین رویکرد نسبت به پول است و ممکن است در دوران کودکی و اعتقادات والدین ریشه داشته باشد.

3- پول همه چیز است
کسانی که پول را همه چیز می‌دانند، معمولاً درآمد فراوانی نیز دارند. زیاد خرج می‌کنند و پس اندازی معقول نیز در حساب بانکی‌شان موجود است.
این افراد به طور معمول دوست دارند وسایلی گران با طراحی خاص(مثل لباس یا ماشین و...) داشته باشند که آنها را از سایر افراد متمایز کرده و در سطح بالاتری قراردهد.
 اینگونه افراد، طبقه بالا یا متوسط رو به بالا را در جامعه تشکیل می‌دهند.

4- پول، پول است
وقتی چنین ذهنیتی در مورد پول دارید ممکن است مقدار زیادی پول داشته باشید یا خیر. اما شما می‌دانید چطور و به شیوه‌ای معقول مقدار پولی را که دارید، مدیریت کنید تا میزانی منطقی از آن‌را برای آینده پس انداز کرده و از خرید چیزهایی که توان خرید آنها را ندارید، خودداری کنید.
افرادی که چنین رویکردی نسبت به پول دارند، از لحاظ مالی احساس راحتی خیال داشته و معمولاً طبقه متوسط جامعه را تشکیل می‌دهند.

5- خسیس
افراد خسیس فقط به این خاطر که پولشان به جانشان بسته است و معمولاً همه آن را در بانک پس‌انداز می‌کنند، لزوماً افرادی ثروتمند یا صاحب درآمدی بالا نیستند.
مشخصــه این افـراد، استعداد آنها در بودجه بندی درآمدشان است به‌طوری‌که همیشه اجناس ارزان یا دست دوم خریداری می‌کنند. خسیس‌ها   معمـولا هزینه‌های شخصی‌شان پایین است چرا که نمی‌خواهند درآمدشان را هدر بدهند.
اگرچه افراد خسیس ثروتمند هم وجود دارند اما این افراد به‌دلیل اینکه معتقدند نباید پول خود را با خرید اجناس لوکس هدر داد، پول آنها نقشی اساسی در آسایش و بهتر زندگی کردن آنها  ندارد.

6- افراد عاقل و منصف
از آنجایی‌که این افراد درصد معینی از درآمدشان را (معمولا به‌صورت ماهانه) صرف امور خیریه می‌کنند، آنها نیز درآمدشان را با دقت مدیریت می‌کنند؛ این بدین معناست که ابتدا اجناس مهم و اساسی را خریداری می‌کنند و اگر مبلغی باقی ماند و توان خرید جنسی لوکس را که از آن خوش‌شان آمده، داشته باشند، آن را خریداری می‌کنند.

افرادی که چنین دیدگاهی دارند، تمایل به داشتن پس‌اندازی معقول و خوب دارند تا بتوانند همچنان به اختصاص درصد معینی از درآمدشان به امور خیریه ادامه دهند.
در طبقه بندی میزان ِ ثروت، افراد عاقل و منصف در طبقه متوسط جای می‌گیرند چرا که آنها مقداری از ثروت خود را به افرادی که توان مالی‌شان کمتر است، اختصاص می‌دهند.  شما افراد کمی را مانند بیل گیتس که نیکوکار و بسیار ثروتمند هستند، خواهید یافت چرا که اکثر این افراد بیشتر ثروت خود را صرف هزینه‌های مربوط به امور خیریه می‌کنند.

دیدگاه شما نسبت به پول چیست؟

صرف‌نظر از اینکه شما چه دیدگاهی نسبت به پول دارید، مهم این است که بفهمید شما اساساً باید دیدگاهی داشته باشید و این دیدگاه بر میزان درآمد، پس انداز و هزینه‌هایتان مؤثر است.

آگاهی از دیدگاه‌تان نسبت به پول یکی از ابتدایی‌ترین گام‌هایی است که براساس آن می‌توان بهتر درک کرد که پول چگونه عمل کرده و بر زندگی شما مؤثر است.
اگر نظر شما نسبت به پول منفی است و دوست ندارید پول زیادی داشته باشید این بدین معناست که احتمالاً در زندگی خود با سختی مواجه خواهید شد.

اگر نظر مثبتی نسبت به پول دارید، شما می‌توانید از گذران زندگی روزمره‌تان اطمینان یابید و هنگامی که در آینده مسن‌تر شدید، از امنیت و راحتی در زندگی برخوردار باشید.
اگر در مورد پول دیدگاهی منفی دارید، نگران نباشید همین‌که این مقاله را مطالعه کردید، نشان می‌دهد که به‌دنبال تغییر دیدگاه خود هستید.

راستی آیا دیدگاه پولی‌تان به شما در زندگی کمک می‌کند، یا آسیب رسان است؟ اگر شما نتوانید دیدگاه نامناسب را تغییر دهید، آیا آینده‌تان از آن تأثیر خواهد پذیرفت؟ این سؤال‌ها سؤالاتی مهم و اساسی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

eruptingmind.com

کد خبر 101662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز