دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

شیوع بالای سرطان در ایران و کاهش سن ابتلا به این بیماری سخت و پرهزینه باعث شده که برخی متخصصین سرطان‌شناسی از اصطلاح سونامی سرطان برای نشان‌دادن شدت خسارت‌های جانی و مالی این بیماری در کشور استفاده کنند

به گزارش مهر، سرطان انواع مختلفی از جمله ریه، خون، معده، پروستات و مثانه دارد که متأسفانه از شیوع بالایی در ایران برخوردار است؛ به‌طوری که مواردی از ابتلا به سرطان
در افراد 25 و 18 ساله درکشور مشاهده می‌شود که ناشی از اختلالات ژنتیک، عوامل محیطی و افزایش مصرف مواد دخانی و مخدر است.

طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت، می‌بایست سالانه حدود 70 هزار سرطان در ایران وجود داشته باشد که براساس آمار جمع بندی سال 1386، شمار مبتلایان به سرطان در کشور نیز 70 هزار نفر بوده است.

در کشور ما از میان سرطان‌های دستگاه گوارش، سرطان معده از همه شایع‌تر است؛ به‌طوری که 50 درصد از سرطان‌های شایع کشور مربوط به دستگاه گوارش است. این آمار زنگ هشداری برای مردم در جهت تغییر عادات نامناسب غذایی است. ضمن اینکه مردان 3 برابر زنان در معرض ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش هستند.

دکتر عبدالله فضلعلی‌زاده، رئیس انجمن سرطان ایران از رشد فزاینده بیماران سرطانی در کشور به‌عنوان یک سونامی ناگهانی نام می‌برد و می‌گوید: سرطان به‌عنوان یکی از معضلات جامعه بشری با تهدید انسان‌ها در تمام گروه‌های سنی، سبب خسارات جانی و مالی فراوانی می‌شود که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دکتر محمدرضا میر، متخصص سرطان شناسی از سرطان سینه به‌عنوان نخستین و شایع‌ترین سرطان زنان بعد از سرطان پوست در کشور نام می‌برد و می‌گوید: سن ابتلا به این بیماری در میان زنان ایرانی 5 تا 10 سال کمتر از دیگر کشورهاست.

وی با اشاره به نامعلوم‌بودن دلایل پایین سن ابتلا به سرطان سینه در میان زنان ایرانی، می‌افزاید: حداکثر شیوع سن ابتلا به سرطان سینه در دیگر کشورها از نیمه‌های دهه 50 زندگی افراد آغاز می‌شود. این در حالی است که شایع‌ترین سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 40 تا 50 سالگی است.

ازپریود زودرس، یائسگی دیرهنگام، نخستین زایمان پس از 35 سالگی‌، نازایی، سابقه فامیلی درجه یک و عوامل تغذیه‌ای به‌عنوان عوامل خطرساز نام برده می‌شود که در ابتلای فرد به سرطان سینه نقش مهمی ایفا می‌کند.

این در حالی است که رئیس جامعه متخصصین داخلی ایران،  ضمن هشدار نسبت به کاهش سن ابتلا به سرطان در کشور، از شیوع بالای سرطان مری در شمال کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: در مرکز و جنوب کشور، سرطان معده بیشتر دیده می‌شود و ابتلا به سرطان استخوان، خون و پروستات نیز در همه نقاط کشور وجود دارد.

دکتر حمید عطاریان، عضو انجمن سرطان ایران نیز با اشاره به آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت که نشان می‌دهد 18 تا 22 درصد مردم در طول عمرشان مبتلا به سرطان می‌شوند، می‌گوید: بر همین اساس از مجموع جمعیت 75میلیونی کشور حدود 15 میلیون بیمار سرطانی خواهیم داشت.

سرطان به تنهایی به اندازه 15 بیماری شایع مبتلا دارد و از همین رو باید توجه خاصی به بیماری‌های سرطان شود.عطاریان با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت که نشان می‌دهد هر 100 هزار نفر یک پزشک درمانگر سرطان نیاز دارد، می‌افزاید: با توجه به جمعیت 75 میلیونی کشور می‌بایست 750 نفر درمانگر سرطان داشته باشیم که در حال حاضر نصف این تعداد را نیز نداریم.

کد خبر 101602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز