گروه بین‌الملل: سرویس اطلاعات امنیتی انگلیس موسوم به MI5 چین را به جاسوسی و سرقت اطلاعاتی از مدیران اقتصادی انگلیس و دام گستردن برای رشوه گرفتن از آنها از طریق فروش اطلاعات بازرگانی حساس و طبقه‌بندی شده انگلیس متهم کرده‌است.

روزنامه تایمز چاپ لندن دیروز از اسنادی خبر داد که از سرویس اطلاعاتی امنیتی انگلیس درز کرده و نشان می‌دهد، افسران اطلاعاتی مخفی ارتش چین و وزارت امنیت عمومی این کشور در پوشش شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و بازرگانی انگلیس با وعده پاداش مالی، مدیران تجاری و بازرگانی انگلیس را خریده‌اند. آنها به این مدیران کادوهایی هم می‌دادند که این کادوها خود ابزار جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات بوده‌است. بعضی از این کادوها مانند دوربین‌های کوچک و کارت‌های حافظه، مجهز به ابزارهای جاسوسی بوده که امکان دسترسی به کامپیوترهای کاربران انگلیسی را برای چینی‌ها فراهم می‌کرده‌است.

اسناد MI5 نشان می‌دهد که دولت چین یکی از مهم‌ترین و شدیدترین تهدید‌های جاسوسی برای انگلیس است زیرا از شیوه‌های خاص و پیچیده و در عین حال دور از انتظار برای جاسوسی استفاده می‌کند. چینی‌ها همچنین در این مسیر از حملات الکترونیک و جاسوسی الکترونیک استفاده می‌کنند. در اسناد محرمانه این سازمان که به دست روزنامه تایمز لندن رسیده، آمده است که چین در یک عملیات هماهنگ و پیچیده به شرکت‌های دفاعی، انرژی، ارتباطات و تولیدی انگلیس حمله الکترونیک کرده‌است. چین از این هم فراتر رفته و شبکه‌های کامپیوتری و ای‌میل‌های شرکت‌های حقوقی و روابط بین‌الملل انگلیس را هم هک کرده‌ است.

در گزارش سرویس اطلاعاتی انگلیس آمده است که هیچ شرکتی در این کشور از اینگونه حملات جاسوسی چینی‌ها در امان نیست. این گزارش ممکن است روابط دیپلماتیک انگلیس و چین را با تهدید رو‌به‌رو کرده و تیره کند. روابط این دو کشور از ماه گذشته و بعد از اعدام یک تبعه انگلیسی در چین تیره شده‌است. انگلیسی‌ها می‌گویند که چین در سال‌های اخیر با استفاده از ارتباطات شخصی مقامات انگلیسی به جاسوسی از آنها پرداخته‌است. 2 سال پیش موبایل یکی از دستیاران شخصی نزدیک گوردون براون، نخست‌وزیر توسط نامزد او دزدیده شد. نامزد این سیاستمدار انگلیسی یک زن چینی بود که از آن زمان ناپدید شده‌است. این نوع جاسوسی در یک سال اخیر جنبه تجاری و اقتصادی هم گرفته‌است و اکنون مدیران بازرگانی و تجاری انگلیس هدف قرار گرفته‌اند.

چین بارها این اتهامات دولت انگلیس و هرگونه اقدام به جاسوسی علیه لندن را رد کرده‌است. اما دولت پکن و همچنین سفارت چین در لندن به گزارش اخیر سرویس امنیتی انگلیس واکنش نشان نداده‌اند. 2 سال پیش جاناتان ایوانز، مدیرکل MI5 در نامه‌ای به مدیران 300 بانک و شرکت تجاری دولتی و خصوصی انگلیس هشدار داد که اطلاعات و شبکه آنها تحت کنترل چینی‌هاست اما گزارشی که اخیرا این سرویس اطلاعاتی منتشر کرده شدیدترین هشداری است که تاکنون در این باره از سوی لندن منتشر شده ‌است.

کد خبر 101554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز