یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رشد انفجاری توریسم در ترکیه و بروز خسارت‌های زیست‌محیطی دولت و سیاست‌گزاران این کشور را به جستجوی راه‌های جدید‌تری برای حفاظت از محیط زیست برخی شهرها دربرابر عوارض جانبی توریسم واداشته است

همزمان با رشد انفجاری توریسم در ترکیه این کشور استراتژی‌های کاملا جداگانه‌ای را به تناسب شرایط اقلیمی در شهرهای توریستی اش دنبال می‌کند.

به گزارش CHN به نقل از ساینس مانیتور، روستاهای ترکیه اکنون شاهد تاثیر راهکارهای کاملا متفاوت با هم در توسعه گردشگری این کشور هستند. به نحوی که برخی از این روستاها روش‌های کاملا متفاوتی را د ربرنامه توسعه توریسم در پیش گرفته‌اند.

این گزارش شهر کمر و سیرالی که تنها 20 مایل از یک دیگر فاصله دارند نمونه بارزی از این دو رویه کاملا متفاوت هستند که به رغم فاصله اندک جغرافیایی که دارند از سال 1970 تا کنون مسیر رشد کاملا متمایزی را پیموده‌اند و هم اکنون از منظر و شرایط کاملا متفاوتی برخوردار شده‌اند.

شهر کمر که عمده سکنه آن را باغداران مرکبات تشکیل می دهند، درمیان کوه‌های بلندو آب‌های نیلگون دریا احاطه شده است.

دولت ترکیه د رنظر دارد منطقه کمر را به عنوان قطب اول گردشگری دراین کشور مورد توجه متمرکز قرار دهد و این برنامه قرار است با کمک مالی بانک جهانی و تامین تسهیلات لازم درها رابرای ساخت ساختمان‌های متعدد باز کند.

این ساختمان‌ها عمدتا شامل هتل‌های پنج ستاره و رستوران‌ها و کلوپ‌های مختلف ورزشی و تفریحی است که به سرعت دراین منطقه رشد کرده و پراکنده شده اند. درحالی  که در سال 2005 این شهر دارای 7500 تخت در هتل برای گردشگران و بازدید کنندگان این منطقه بوده است.

در مقابل کمر، شهر سیرالی ترکیه است با استراتژی هایی که در واقع درست در نقطه متضاد راهکاری است که در کمر جریان دارد. این شهربا هتل‌های خانوادگی‌اش و صبحانه‌هایی با انواع مربا که از میوه‌های محلی در باغ‌ها ودرختان منطقه پرورش می‌یابد، بهشت کوچکی برای گردشگران است.

همچنین سواحل شنی همراه با خرابه‌های عظیم باستانی آن این بهشت کوچک را جذاب‌تر می‌کند.

دولت ترکیه درست به عکس آن چه که در کمر رخ داده اجازه هرگونه ساخت و سازی را دراین منطقه ممنوع کرده است و هدف اصلی ازاین مقررات حمایت از آشیانه لاکپشت‌های منطقه است.

اما اشتباه نکنید توریسم و گردشگری خون حیاتی برای ادامه زندگی و معیشت مردم سیرالی است اما هوشیاری و آگاهی زیست محیطی در رستوران‌ها و مهمان پدیر‌های این شهر نمونه‌ای است که در کل منطقه مدیترانه براستی کمیاب و نادراست. این طرز رفتار در شهر سیرالی نمونه‌ای مثال زدنی از نوعی نگرش جدی به ضرورت توسعه پایدار در گسترش توریسم است.

در نتیجه ضرورت این رویکردها و درحمایت از نواحی ساحلی مدیترانه در برابر هجوم برق آسای توریسم در این منطقه مقامات کشورهای مختلف متقاعد شده‌اند که شهرهایی نظیر کمر کمتر و نمونه‌هایی چون سیرالی افزوده شوند.

با توجه به این که مقاصد گردشگری در منطقه مدیترانه همچنان از مشهورترین و پر طرفدار‌ترین مقاصد گردشگری جهان است، به نظر می‌رسد تقاضا برای گردش و بازدید از این منطقه رو به گسترش باشد.

این رشد توریسم، به دلیل دریاهای گرم، بقایای باستانی و آشپزی و روش‌های منحصر به فرد آشپزی در این نواحی همچنان رو به گسترش است به نحوی که تنها نواحی ساحلی مدیترانه تا سال2000 بیش از 175 میلیون توریست رابه خود جلب کرده است. براین اساس پیش بینی می‌شود که تا سال 2025 این تعداد به رشدی بالغ بر 312 میلیون گردشگر برسد.

جالب‌تر آن که بیشتر مناطقی که طی سال های اخیر در آفریقای شمالی و سواحل شرقی مدیترانه ا ز رشد توریسم برخوردار بوده‌اند، در گذشته از نواحی بسیار ضعیف توریستی محسوب می‌شده‌اند.

اما با افزایش تقاضا برای ایجاد تسهیلات توریستی همراه با پراکندگی و رشد انفجاری شهرهای ساحلی اکنون شرایطی رسیده است که بنا به گزارش برنامه آبی سازمان ملل‌ متحد که طرح پژوهشی در ارزیابی توسعه و تاثیر آن بر محیط زیست در نواحی مدیترانه است، سالانه بیش از 125 مایل ا زنواحی ساحلی خو را از دست می‌دهد.

براساس همین گزارش 40 درصد از مناطق ساحلی مدیترانه هم اکنون به زیر ساخت و ساز‌ها رفته که عمدتا بدون نظم در کنار هم ساخته شده‌اند. به گفته آنابلا کوتدلود مسئول تنظیم لیست قرمز گونه‌های درخطر (وابسته به اتحادیه حفاظت از گونه‌های درخطر)، البته درست است که تمام توریست‌هایی که به این مناطق می‌آیند با خود پول و ثروت به همراه می‌آورند اما شاید درست به همان اندازه هم با خود تخریب و ویرانی به همراه دارند.

او می‌گوید: مدیترانه اکنون جایی است که واقعا تمام نواحی آن دستکاری شده و مورد استفاده و البته در برخی موارد، مورد سوء استفاده قرار گرفته است و نگرانی چندانی برای حمایت از این بخش از جهان در میان نبوده است.

مقاومت دربرابر توسعه توریسم

رشد انفجاری توریسم در آنتالیای ترکیه که شامل کمر نیز هست یکیاز جبهه‌های مهم توسعه سریع توریسم مدیترانه است. براساس گزارش مقامات تجارت و صنعت آنتالیا در فاصله سال‌های 1990 تا 2006 طرفیت رشد توریسم در آنتالیای ترکیه به 140 در صد رسیده است.

تقریبا 40 درصد از تخت‌های هتل های ترکیه در آنتالیا متمرکز شده است در حالی که نواحی بازیک ساحلی این منطقه کمتر از یک مایل است. تانسی سسورازمسئولان و گردانندگان برنامه‌های شهر سیرالی که درنزدیکی کمر بزرگ شده می‌گوید: شهر کمر اکنون تنها به دلیل شهرتش همجنان به تجارت و رشد خود ادامه می‌دهد. اما در این شهر واقعا دیگر چیز ویژه و منحصر به فردی باقی نمانده است.

کد خبر 101510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز