جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان ملل اعلام کرد آزادی بیان و اجتماعات باید دوباره برای دارفوری‌ها میسر شود تا بتوانند در انتخابات سراسری سودان در ماه آوریل شرکت کنند.

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، در گزارش سازمان ملل که به جلسه شورای امنیت این سازمان درباره اوضاع سودان ارایه شد، قوانین امنیت ملی که به مقامات اجازه بازداشت بدون دلیل افراد را می‌دهد نیز باید پیش انتخابات 11 آوریل مورد بازنگری قرار گرفته یا به حال تعلیق در آید.

دمیتری تیتوف (Dmitry Titov)، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور عملیات صلح‌بانی گفت دارفور باید در بافت ملی سودان شامل شود تا بتوان مخاصمه در گرفته از سال 2003 را حل و فصل کرد.

تیتوف گفت: "درگیری‌ها در سودان که به شکل ذاتی به ساختار داخلی آن برمی‌گردد، به شکل تکه تکه یا رسیدگی به امور خارجی حل و فصل شدنی نیست."

علاوه بر انتخابات ملی، سودان برنامه‌ای برای برگزاری همه‌پرسی در ابتدای سال آینده دارد که به جنوب سودان امکان می‌دهد مشخص کند آیا در قالب ترتیبات تقسیم قدرت با خارطوم بر مبنای توافقنامه جامع صلح بماند یا خیر.

تیتوف گفت نزدیک به 70 درصد دارفوری‌های واجد شرایط رای‌دهی برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند. نیروهای مخالفان خواهان تحریم انتخابات هستند و کمیسیون ملی انتخابات به سختی توانسته از افرادی که در اردوگاه افراد آواره هستند، ثبت نام کند.

بنا به این گزارش، ماموریت مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در دارفور قصد دارد تا پایان ماه جاری میلادی پرسنل نظامی و غیرنظامی خود را به 19 هزار و 555 نفر برساند. این ماموریت مستقر شده تا به درگیری‌های قومیتی در دارفور که خارطوم را به مقابله با گروه‌های مسلح آفریقایی کشانده است، پایان دهد. این درگیری‌ها از سال 2003 موجب کشتار بیش از 300 هزار نفر و آوارگی بیش از یک میلیون نفر شده است.

کد خبر 101472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز