همشهری آنلاین: رئیس بخش بین‌الملل نمایشگاه‌ کتاب تهران معتقد است که حضور اندک ناشران به ویژه ناشران قرآنی در نمایشگاه‌های کتاب بین‌المللی به دلایل اقتصادی است

چرا که این ناشران تصور می‌کنند که حضور در این نمایشگاه‌ها از نظر اقتصادی به صرفه نیست، بنابراین رغبتی برای شرکت ندارند.

محمدرضا وصفی، دبیر جایزه جهانی کتاب سال در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در اشاره به حضور اندک ناشران ایرانی به ویژه ناشران دینی و قرآنی در نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: فضای فعالیت و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب به اندازه‌ا‌ی وسیع و گسترده است که انتقاد از حضور اندک ناشران ایرانی طبیعی است.

برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور پربارتر در نمایشگاه‌های بین‌المللی شروع شده است

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی در این زمینه در طول سه سال گذشته شروع شده اما با توجه به اینکه حساسیت‌های متفاوتی برای هر حوزه نمایشگاهی در کشورهای متفاوت وجود دارد، طبیعی است که ما هنوز به سطح مطلوب دست نیافته‌ایم. اما در عین حال این تلاش شروع شده حال سطح مطلوب کجاست و چقدر است؟ بحثی است که باید از سوی کارشناسان مطرح شود.

ناشران تخصصی مانند ناشران علوم قرآنی برای شرکت در نمایشگاه‌‌های بین‌المللی غفلت می‌کنند

وصفی در انتقاد از تلاش اندک ناشران برای حضور در این نمایشگاه‌ها نیز گفت: من معتقدم که اتحادیه‌های ناشران و به ویژه ناشران تخصصی مانند ناشران علوم قرآنی در این باره گاهی غفلت می‌کنند.

به ویژه برای حضور در نمایشگاه‌های کشورهای عربی. یکی از دلایل این غفلت از سوی انجمن‌ها و ناشران قرآنی وجود این گمان است که شرکت در نمایشگاه‌های کتاب عربی از نظر تجاری اقتصادی نیست، در حالیکه حضور در نمایشگاه‌های کتاب عربی بسیار اقتصادی است، چرا که ناشران قرآنی می‌توانند تازه‌ترین آثار مولفان را به مخاطبان کشورهای عربی ارائه کنند و بسیار هم مورد استقبال قرار می‌گیرند.

کشورهای عربی برای شرکت ناشران ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی چالش‌هایی قرار می‌دهند

مدیر‌کل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نکته دیگر که به عنوان مشکل در این بخش به حساب می‌آید، چالش‌هایی است که نمایشگاه‌های بین‌المللی برای شرکت ناشران ایرانی در این نمایشگاه‌ها قرار می‌دهند، هر چه قدر ما شرایط ساده‌ای برای حضور ناشران خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار می‌دهیم و بدون نگاه به گرایش‌های سیاسی و فکری ناشر تنها با توجه به اهمیت آثارش تصمیم‌گیری می‌کنیم و تقریباً مانعی دراین خصوص نداریم، این ناشران سخت‌گیری‌های بیشتری به خرج می‌دهند.

وی افزود: در حالبکه برخی از کشورهای عربی مزاحمت‌هایی را برای ناشران داخل کشور فراهم می‌آورند که اگر یک دو بار این مزاحمت‌ها تکرار شود، رغبت‌ها را برای حضور در این نمایشگاه‌ها کمرنگ می‌کند.

وصفی در پاسخ به چرایی توجه بیشتر مسئولان دولتی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در مقایسه با نمایشگاه‌های دوحه و قطر گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی حضور در همه نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب را در اهدافش دارد و اینگونه نیست که در نمایشگاه‌های کشورهای عربی حضور پیدا نکند، اما گاهی مشکلاتی از سوی مسئولان نمایشگاه‌های کشورهای عربی به وجود می‌آید، که این حضور را ناممکن و یا اندک می‌سازد.

وی در توضیح مطلب فوق ادامه داد: به طور مثال در دو سال گذشته عموم ناشران ایرانی به یکی دو نمایشگاه کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس منع شدند و جالب است که این مأموریت‌ها تنها شامل حال ناشران شیعی داخل کشور نمی‌شد، بلکه ناشران اهل سنت ایرانی هم اجازه شرکت نداشتند، که این بی‌انصافی برخی از این نمایشگاه‌ها را می‌رساند. 

کد خبر 101381

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز