گروه ادب و هنر: برپایی اولین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی فرصتی را فراهم می‌سازد تا علاوه بر ارائه زنده و قابل لمس اثر هنری به مخاطب، شاهد حضور و تأثیرات هنر در فضاهای شهری و عمومی باشیم.

این سمپوزیوم که با هدف معرفی هر چه بیشتر توانمندی‌های تخصصی و فرهنگی جامعه هنری که فرصتی را نیز برای معرفی توانایی‌های هنری ایران در عرصه‌های جهانی فراهم می‌کند، برگزار می‌شود، تاکنون از 47 کشور جهان آثاری را دریافت کرده‌اند.

در این سمپوزیوم 355 نفر از هنرمندان مجسمه ساز داخلی و خارجی آثارشان را ارائه کرده‌اند که از این تعداد 180 اثر متعلق به هنرمندان خارجی و 175 اثر متعلق به هنرمندان داخل کشور است.

همچنین در نیمه دوم آذرماه قرار است گزیده‌ای از ماکت مجسمه‌های دریافتی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نمایش گذاشته‌ شوند.

این رویداد هنری  توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اسفندماه همراه با اهدای جوایز به برگزیدگان به سرانجام می‌ر‌سد. به گفته دبیر هنری آن دکتر محمدحسین حلیمی اغلب این هنرمندان در سمپوزیوم‌های خارجی هم شرکت داشته اند. این نخستین بار است که ایران ،بانی برگزاری یک سمپوزیوم مجسمه‌سازی جهانی شده است.

جمشید مرادیان هنرمند مجسمه‌ساز می‌گوید: در این سالها هنرمندان مجسمه‌ساز همواره در آتلیه مجسمه ساخته‌اند و اکنون فرصتی پیش آمده تا آثارشان را به شکل زنده و قابل لمس در برابر دیدگان دانشجویان و علاقه‌مندان به نمایش بگذارند.

برگزاری این سمپوزیوم به نوعی تجلی چهره مردمی هنر است و مردم در این برنامه با مجسمه‌ها آشنا می‌شوند، آنها را لمس می‌کنند و مجسمه را به عنوان اثری مستقل و دارای ابعاد بصری می‌پذیرند، این فرهنگی است که مجسمه‌سازی ایران، همواره به آن نیاز داشته است.

برگزیدگان نهایی

هیأت انتخاب نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، اسامی برگزیدگان نهایی بیست مجسمه‌ساز داخلی و خارجی را که اسفندماه امسال برای اجرای طرح‌های خود در تهران حضور می‌یابند به این شرح اعلام کرد: پرستو آهون، همایون ثابتی مطلق، سهند حسامیان،  محمد رضا ذبیح الله زاده و کوروش نقدی پور.

در بخش هنرمندان خارجی نیز،‌ برت وان‌لو از هلند،  دنیر سرکان از ترکیه،  آنیس ویلدر از انگلستان،  ماکورزانا بیالک از انگلستان، منسود ککو از بوسنی،  مارسلو وانگ از پرو، توماس لیندسی از آمریکا، آلر واترز از انگلستان،  علی جبار حسین از عراق، دانیلا برشان از آلمان، لی دونگ لیانگ از چین،  ماروینو لوکا از ایتالیا، فریال خردپیشه از هلند، ‌دالینور نیکولیس از بوسنی و وارول توپاک از ترکیه معرفی شده‌اند.

ویکتور دارش، پرویز تناولی، مهدی حجت، غلامرضا ابراهیمی دینالی و عباس کیارستمی مسئولیت انتخاب آثار رسیده به دبیرخانه نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را بر عهده داشتند.20نفر هنرمند برگزیده آثار خود را اسفندماه در کارگاه سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران اجرا می‌کنند و از میان آنها 8 نفر به عنوان برگزیدگان نهایی انتخاب خواهند شد.

کد خبر 10135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز