سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دومین آرت‌اکسپوی تهران با گشایش 4 نگارخانه در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

امسال در این آرت‌اکسپو که سال گذشته چندان موفقیت‌آمیز برگزار نشد، 400 اثر از 40 نگارخانه در تمامی فضاهای خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شده است. در مراسم افتتاح آرت‌اکسپو، 4 نگارخانه جدید نیز در خانه هنرمندان ایران با نمایش چند اثر، اعلام موجودیت کردند.

قیمت آثار ارائه شده در اکسپوی امسال، مثل سال قبل، بسیار متفاوت است و رقم‌های خیره‌کننده‌ای دارد. کمترین قیمت‌ها بالای 500هزار تومان و بالاترین‌ها، بالای 20میلیون تومان است اما  نکته جالب این است که بخش اعظم آثار به هنرمندان جوان اختصاص دارد و تعداد آثار هنرمندانی که از شهرت هنری برخوردارند کمتر است.

در میان هنرمندان اسمی، نام ژازه طباطبایی، محمد احصایی، محسن وزیری‌مقدم، فرامرز پیلارام، صادق تبریزی، حسین زنده‌رودی، احمد اسفندیاری، ناصر اویسی، حسین محجوبی، ابراهیم حقیقی، صادق جباری، علی‌اکبر صادقی و... به چشم می‌خورد.

نکته جالب دیگر، فراوانی بسیار نقاشی نسبت به آثار دیگر است. این نکته ظاهرا بیش از هر چیز به این علت است که بیشتر نمایشگاه‌هایی که در طول سال در این نگارخانه‌ها برگزار شده‌اند، به نقاشی اختصاص داشته است.

یک رؤیای شیرین تلخ

با وجود فروش کم اکسپوی سال قبل، با وجود قیمت‌های نامناسب با فرهنگ ایرانی و با وجود همه شرایط دیگر، هیچکس امیدوار نیست امسال اتفاق ویژه‌ای رخ دهد و فروش قابل توجهی نصیب آرت اکسپوی دوم شود اما همچنان مسئولان هنری ارشاد، ناامید نشده‌اند و به خریدهای دولتی امیدوارند.

سال گذشته نیز تقریبا همه خرید را نهادها و سازمان‌های دولتی برعهده گرفتند و این شد که همه به این نتیجه رسیدند که چاره‌ای جز زنده کردن بحث قدیمی نیم درصد بودجه عمرانی ندارند. مطابق این قانون، ارگان‌های دولتی می‌توانند نیم درصد از بودجه عمرانی خود را صرف خرید آثار هنری کنند.

با این وصف، از پایان اکسپوی گذشته، یک بار دیگر این موضوع که عملا منتفی شده بود، مورد توجه مسئولان قرار گرفته و حالا در آغاز اکسپوی دوم، باز هم مورد تاکید قرار گرفته است، تا جایی که معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح دومین آرت‌اکسپوی تهران گفت: درصورت تصویب پیشنهاد اختصاص نیم درصد از بودجه عمرانی دستگاه‌های دولتی به خرید‌ آثار هنری، سال 89 سال فروش بزرگ آثار هنری خواهد بود.

آنطور که فارس نوشته است، محمدحسین ایمانی‌خوشخو ادامه می‌دهد: این پیشنهاد را در مجلس مطرح کردیم که اگر به تصویب اعضای مجلس برسد، همه نگارخانه‌داران و هنرمندان باید خودشان را برای فروش بزرگ سال آینده آماده کنند؛ چرا که با تصویب این پیشنهاد در مجلس، دستگاه‌های دولتی موظف به خرید آثار هنری می‌شوند.

همچنین وی می‌گوید: با تصویب پیشنهاد اختصاص یافتن نیم درصد از بودجه عمرانی دستگاه‌های دولتی به خرید آثار هنری، تشکل‌های هنری و نگارخانه‌داران بانیان اصلی برگزاری آرت اکسپو خواهند بود و مرکز تجسمی وزارت ارشاد تنها نقش حمایتی را ایفا خواهد کرد.

در این صورت، البته بدون شک، فرایند کار بهتر خواهد بود. نمونه برگزاری آرت اکسپوی خصوصی، نه با این اندازه و حجم، اکسپوی نیاوران است که در 2 دوره برگزاری، به فروش بسیار قابل توجهی دست یافت.

کد خبر 101336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز