دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: یعقوب‌لیث- مبارز خستگی‌ناپذیر راه تجدید استقلال و یکپارچگی ایران کار آزادکردن هرات، بامیان، بلخ، کابل، غزنه و بُست از سلطه خلفای عباسی را نهم فوریه سال867 مصادف با 20 بهمن تکمیل کرد.

یعقوب در طول 11سال بعد نیشابور، گرگان، کرمان، فارس و خوزستان را هم از چنگ خلیفه وقت خارج ساخت و در جریان پیشروی به سوی بغداد در ناحیه دیر العاقول (کنار دجله) با سپاه اعزامی حکومت عباسیان روبه‌رو شد و به نبرد پرداخت.

یعقوب پیشنهاد سازش خلیفه را رد کرد. وی در خوزستان خود را برای لشکرکشی دیگری به سوی بغداد آماده می‌کرد که بر اثر بیماری قولنج درگذشت و در همانجا مدفون شد.

91 ساله شدن خطوط هواپیمایی

خطوط هواپیمایی مسافری جهان امروز 91 ساله شدند. در این روز در سال 1919نخستین هواپیمای مسافربر به نام «گلیاث» در مسیر برلن- پاریس- لندن به پرواز درآمد و از لندن به پاریس مسافر حمل کرد و فاصله 2شهر را در 3 ساعت و 30 دقیقه با سرعت 155 کیلومتر در ساعت طی کرد و روز بعد با همین تعداد مسافر به لندن بازگشت و این پرواز رفت و برگشت، دیگر قطع نشده است.

مسافران پرواز نخست، علاوه بر مسافران دارای بلیت چند روزنامه‌نگار و مقام دولتی مربوط بودند. به گزارش این روزنامه‌نگاران، باد شمال در طول سفر چند بار هواپیما را دچار تلاطم ساخته بود و مسافران، بدون وقفه سیگار دود می‌کردند و به بازی «بریج» پرداخته بودند تا سرگرم شوند و ترس را فراموش کنند.

این روزنامه نگاران افزوده بودند: قرار است به‌زودی به مسافران قهوه، ساندویچ و نیز روزنامه داده شود. فعلا استفاده از گرامافون هندلی و پخش موسیقی در هواپیما دشوار است، زیرا که با هر تکان هواپیما سوزن گرامافون از روی صفحه خارج می‌شود.

انقلاب شهر رم

انقلاب مردم شهر رم که در چارچوب انقلابات سال 1848 اروپا صورت گرفته بود، نهم فوریه 1849 با فرار پاپ (پی نهم) از مقر خود به نتیجه رسید و جمهوری روم به همان صورت 2هزار سال پیش و یک هیأت‌رئیسه 3نفری احیا شد.

انقلاب از پانزدهم نوامبر 1848 آغاز شده بود. پس از فرار پاپ وقت با لباس مبدل و پناه‌بردن به یک دژ نظامی، رهبران انقلاب و شهردار رم انتخابات عمومی برگزارکردند و مجمع ملی تشکیل دادند و این مجمع ضمن تدوین یک قانون اساسی، یک هیأت 3نفری مرکب از یک فیلسوف (مازینی)، یک حقوقدان (آرملینی) و یک سیاستمدار مذهبی وابسته به پاپ (به نام سافی) را برای ریاست بر جمهوری انتخاب کرد، آزادی مذهب و بیان عقیده داد و مجازات اعدام را لغو کرد.

مجمع ملی رم پاپ را تنها به‌عنوان رئیس‌کل کلیساهای کاتولیک و روحانی شماره یک دنیای مسیحیت پذیرفت. پاپ‌ها از 10قرن پیش از آن عملا حکومت می‌کردند. پاپ که همچنان در دژ نظامی بود تشکیل و نیز مصوبات مجمع ملی را رد کرد و با ارسال نامه از سران کشورهای کاتولیک خواست که نیرو بفرستند و به جمهوریت رم پایان دهند که تنها فرانسه و اسپانیا درخواست پاپ را اجابت کردند؛

فرانسه 9هزار و اسپانیا 4هزار نظامی با چند کشتی توپدار فرستادند. عوام‌الناس که مدافعان جمهوریت بودند مسلح شدند و دست به دفاع زدند که مقاومت آنان 4ماه بیشتر طول نکشید و با عقب‌نشینی از رم و افتادن شهر به دست نظامیان فرانسه،

عملا عمر جمهوری رومی قرن نوزدهم پایان یافت البته پاپ هم دیگر نتوانست حکومت کند و نیروهای وحدت ایتالیا که گروهی دیگر (جدا از انقلابیون شهر رم) بودند و در شمال این کشور پای‌گرفته بودند با راندن فرانسویان از شهر رم وحدت ایتالیا را در سال1861 تأمین کردند و قلمرو پاپ‌ها منحصر به واتیکان شد.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 101258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز