گروه اجتماعی: مهلت 3ماهه معتادان حاد، رها شده و پرخطر برای معرفی خود به مراکز درمانی یک ماه دیگر با آغاز فاز دو طرح ملی جمع‌آوری، ساماندهی، درمان و بازتوانی این دسته از معتادان پس از اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، به پایان ‌می‌رسد.

آن دسته از معتادانی که به هر علت موفق به معرفی خود به دستگاههای درمانی نشده و کارت شناسایی این مراکز مبنی بر «تحت درمان بودن» را دریافت نکرده‌اند، در پایان مهلت اعلامی از سوی نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شوند.

بر این اساس معتادان دستگیر شده در سیستم درمان دادگاه‌مدار با اولویت اول معرفی خود به مراکز درمانی مواجه می‌شوند و چنانچه حاضر به این کار نباشند به مراکز اقامتی که تمامی شرایط لازم در آنها از سوی وزارت بهداشت و سازمانهای بهزیستی، فنی و حرفه‌ای و زندانها تامین شده است، منتقل می‌شوند.

طرح ملی جمع‌آوری، ساماندهی، درمان و بازتوانی معتادان حاد، رها شده و پرخطر در دو مرحله و با هدف ساماندهی و درمان آن دسته از معتادان دارای اعتیاد حاد، رها شده و پرخطر و با مشارکت وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، سازمانهای بهزیستی، زندانها و فنی و حرفه‌ای از حدود 5/1 ماه پیش در کشور اجرایی شده است.

بر این اساس در مرحله اول طرح که محوریت با وزارت بهداشت بوده و چهار دستگاه دیگر به عنوان همکار تلقی می‌شوند، شاهد اجرای منظم و هماهنگ آخرین شیوه‌های درمانی، کاهش آسیب، بازتوانی و حرفه‌آموزی معتادان در سطح کشور خواهیم بود.

اعلام جزئیات مرحله دوم طرح ساماندهی معتادان پرخطر

دین‌پرست، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن تشریح روند اجرای طرح ملی جمع‌آوری، ساماندهی، درمان و بازتوانی معتادان حاد، رها شده و پرخطر گفت: مدت زمان اجرای مرحله اول این طرح از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر 3 ماه تعیین شده است که اگر تاریخ ابلاغ دستورالعمل و زمان تخصیص اعتبارات را که اوایل مهرماه بوده است ملاک عمل قرار دهیم، هم اکنون دستگاه‌ها تقریبا یک ماه برای پایان مرحله اول فرصت دارند.

وی ضمن تأکید بر این که تاریخ دقیق پایان مرحله اول طرح و شروع مرحله دوم از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تعیین می‌شود، ادامه داد: در خصوص تمدید مرحله اول هنوز ستاد تصمیمی نگرفته است؛ لذا فعلا مهلت دستگاه‌های درمانی و معتادان، یک ماه است و نهایتا ستاد در این خصوص ارزیابی‌ لازم را خواهد کرد.

معتادان تحت درمان کارت‌های شناسایی دریافت می‌کنند

وی با اشاره به این که محوریت اجرای طرح در مرحله دوم با نیروی انتظامی بوده و 4 دستگاه دیگر، همکار تلقی می‌شوند، تصریح کرد: بر این اساس دستگاهها موظف شدند سریعا اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص اعلام برنامه‌های مرحله اول، آدرس مناطق و مراکز درمانی، محلها و تیمهای استقرار یافته در سطح کشور انجام دهند.

دین‌پرست خبر داد: از مهمترین مباحث برای کنترل دقیق مکانیزم اجرایی طرح، ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز درمان، بازتوانی و حرفه آموزی معتادان برای حصول از اطمینان اجرای طرح است.

وی گفت: تمامی معتادان مشمولی که در مرحله اول از خدمات طرح استفاده و به مراکز درمانی و کاهش آسیب مراجعه کردند، کارتهای شناسایی یکسانی دریافت می‌کنند، لذا در مرحله دوم معتادانی که کارت شناسایی مورد نظر را نداشته باشند، توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند.

کد خبر 10101

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز