‎همشهری آنلاین: کمیسیون ایمنی راه‌ها راهکارهای موثری برای ارتقای ایمنی راه از جمله تعیین محل دقیق تصادفات رانندگی با استفاده از دستگاه مکان یاب جغرافیایی را تصویب کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری، در جلسه سی و چهارم کمیسیون ایمنی راهها مصوب شد به منظور ایجاد امکان بررسی صحیح تصادفات رانندگی و ارائه راهکارهای موثر برای ارتقای ایمنی راه ها مقرر شد پلیس راهنمایی و رانندگی علاوه بر تعیین کیلومتراژ محل وقوع نسبت به ثبت موقعیت مکانی محل دقیق وقوع تصادفات رانندگی به کمک دستگاه‌های مکان یاب جغرافیایی و درج آن در فرمهای مربوط و بانک اطلاعات تصادفات رانندگی اقدام کند.[آشنایی با سیستم مکان‌یابی جهانی (GPS)]

بر اساس این مصوبه مقرر شد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطابق بند 6 ماده 2 آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی خودروهای پلیس راه را به تدریج و متناسب با منابع مالی به دستگاه های مکان یاب تجهیز نماید.

همچنین در این جلسه مقرر شد موضوع الزام "‌بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان وسایل نقلیه" که توسط دبیرخانه کمیسیون بررسی شده بود، به منظور اجرایی شدن پیگیری شود.

چنانچه بستن ‌کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان وسایل نقلیه الزامی شود سالانه از کشته شدن بیش از 2000 نفر در سوانح رانندگی جلوگیری خواهد شد. همچنین قانون استفاده اجباری از کمربند و کلاه ایمنی که در تاریخ 26/11/1386 در مجلس شورای اسلامی مصوب شد هم اکنون نیاز به اصلاحاتی دارد.

در این جلسه وزیر راه و ترابری و رئیس کمیسیون ایمنی راه ها با تبریک فرا رسیدن دهه فجر بیان داشت: یکی از وزرای سابق در گفت وگویی اعلام کرده بود که کاهش سوانح رانندگی به علت کم شدن سفرها بر اثر سهمیه بندی بنزین و افزایش تورم بوده است. در حالی که در پنج سال اخیر به طور میانگین سالانه یک میلیون خودرو اضافه شده است و سهمیه بندی بنزین تنها در زمان کوتاهی توانست شوک وارد کند و سپس به حالت عادی خود برگشت.

وی با تاکید بر اینکه در تعطیلات دهه فجر مردم به سفر می روند و باید تمهیدات لازم اندیشیده شود، اظهار داشت: برای جاده های منتهی به شمال کشور تمهیدات لازم برای تسهیل رفت و آمد در این مسیر صورت گیرد.

وزیر راه و ترابری تاکید کرد: گزارشی از عملکرد کمیسیون ایمنی راه ها در جلساتی که تاکنون برگزار شده به همراه نتایجی که تاکنون داشته است، تهیه و در جلسه هیأت دولت ارائه شود.

وی در این جلسه دستور داد: تمام جاده های کشور به تابلوهای اعلام سرعت مجهز شوند و دوره های کارگاهی به منظور تشخیص دقیقتر علت سوانح برای افسران و کارشناسان تصادفات با همکاری سازمان راهداری انجام شود.

در ادامه این جلسه سرهنگ اسماعیلی رئیس پلیس راه کشور با تشریح طـرح نوروزی 1389 بیان کرد: در نوروز سال گذشته 99225428 نفر بنابر اعلام سازمان گردشگری سفر انجام شد که رشد 40 درصدی سفر در نوروز سال88 نسبت به نوروز سال86 داشت.

وی افزود: استانهای اصفهان، مازندران، فارس، خراسان رضوی، هرمزگان مسافر پذیرترین استانهای کشور در نوروز سال88 بیشترین مسافران را داشته اند.

سرهنگ اسماعیلی اهداف طرح نوروزی را ارتقای ایمنی عبور ومرور، پیشگیری از بروز حوادث، احساس امنیت هموطنان در سفرهای نوروزی و تسهیل در عبور و مرور برشمرد.

وی اظهار داشت: تاکتیک طرح نوروز 1389 اجرای تست سلامت، اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی، کنترل ناوگان عمومی بار و مسافر، اجرای محدودیت های ترافیکی، حضور بموقع در صحنه حوادث مدیریت ترافیکی کاروان راهیان نور، استفاده از گشتهای امداد ترافیکی هوایی، بکارگیری نیروهای کمکی و برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف است.

رئیس پلیس راه کشور تصریح کرد: مجریان اصلی طـرح نوروزی 1389، پلیس راهور، وزارت کشور، اورژانس کشور، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و جمعیت هلال احمرهستند و دیگر وزاتخانه ها و سازمان ها مجریان پشتیبان خواهند بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه مناطق جنگی به ویژه استان‌های جنوبی و جنوب غربی کشور همه ساله در ایام نوروز پذیرای مشتاقان و دلباختگان شهدای جنگ تحمیلی در قالب کاروان راهیان نور از سراسر کشور است، تشریح کرد: با اعلام پلیس از تردد اتوبوسهای فاقد مجوز و بر چسب الصاقی صادره از ستاد راهیان نور، اتوبوسهای فرسوده و دارای نقص فنی و اتوبوسهایی که رانندگان آنها فاقد مدارک لازم مانند دفترچه کار، گواهینامه، بیمه نامه ، معاینه فنی و صورت وضعیت می باشند؛ جلوگیری به عمل خواهد آمد.

کد خبر 100942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز