دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین : دبیرکل سازمان ملل گفت: اوضاع در عراق به مراتب بدتر از یک جنگ داخلی است.

کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل که از سمت خود پس از ده سال در روز 31 دسامبر سال جاری کنار خواهد رفت، ضمن بیان مطلب فوق در مصاحبه با بی .بی .سی افزود:شرایط زندگی برای عراقی‌ها اکنون سخت تر دوران صدام حسین است.

عنان گفت:اگر من نیز یک عراقی بودم به مقایسه زمان صدام با دوران پس از صدام می‌پرداختم .آن‌ها دیکتاتوری بیرحم داشتند،اما درعین حال در خیابان‌هایشان از امنیت برخوردار بودند.آن‌ها می‌توانستند از خانه بیرون بروند،بچه‌ها به مدرسه می‌رفتند و پدران و مادران با حالتی نگران چشم انتظارشان نمی‌نشستند،و مدام از خود نمی‌پرسیدند:آیا من بازهم کودکم را زنده خواهم دید؟

دبیرکل سازمان ملل افزود:اجتماع امنیت می‌خواهد،محیطی امن که باتوجه به آن بتواند به جلو حرکت کند،بدون امنیت کاری نمی‌توان انجام داد،نمی‌توان جامعه را بازسازی و احیا کرد.

کوفی عنان ضمن ابراز ناراحتی خود از اینکه نتوانسته است جلوی جنگ را بگیرد خواستار آن شدکه کشور‌های منطقه و قدرت‌های بین المللی به عراق کمک کنند.عنان به این نکته اعتراف کرد که ناتوانی از جلوگیری از بروز جنگ عراق ضربه‌ای بزرگ به سازمان ملل وارد کرده است.

او می‌گوید در نتیجه بروز جنگ عراق تنش‌ها میان اعضای سازمان ملل افزایش یافت تنش‌هایی که هنوز هم روابط میان کشور‌های سازمان را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند و هنوز هم این روابط تنش زا التیام نیافته‌اند.

کوفی عنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان اوضاع کنونی عراق را تحت عنوان جنگ داخلی توصیف کرد ،گفت:"چند سال قبل ما شاهد جنگ در لبنان و چند کشور دیگر بوده‌ایم که آن‌ها را تحت عنوان جنگ داخلی توصیف می‌کردیم،اما آنچه اکنون در عراق رخ می‌دهد به مراتب بدتر از یک جنگ داخلی است.

او همچنین اوضاع عراق رابسیار خطرناک توصیف کرد و مراتب همدردی خویش را با مردم این کشور ابراز داشت.

کد خبر 10089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز