سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر دوشنبه‌شب در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا وقتی برای گرفتن جایزه‌اش روی سن رفت، از جواد شمقدری تشکر کرد و گفت: این عزیز هم مثل من با نگرانی فیلم را در سالن‌های مختلف می‌دید و دلواپس سرنوشت این فیلم بود.

در ابتدای این مراسم، مهدی مسعود شاهی، دبیر جشنواره فیلم فجر 28 به روی سن آمد و از همه کسانی که در برگزاری این جشن ملی او را یاری کرده‌اند، سپاسگزاری کرد. دکتر ابطحی قائم مقام مؤسسه اکو، سخنران بعدی مراسم بود که درباره این مؤسسه و فعالیت‌های فرهنگی‌اش سخن گفت.

او همچنین از برپایی جشنواره فیلم، موسیقی و تئاتر اکو به‌طور مستقل در آینده‌ای نزدیک خبر داد. دکتر مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات و دکتر ابطحی، سفیر آذربایجان و معاون سازمان اکو جوایز برگزیدگان اکو را به آنها تقدیم کردند. 

امیر اسفندیاری، مدیر امور بین‌الملل جشنواره نیز در بخشی کوتاه اعلام کرد: 3 جایزه راه فیروزه، بیرق طلایی و ققنوس زرین جوایزی است که سال گذشته تبلیغات زیادی برای آن انجام دادیم.

ققنوس زرین قرار بود با مشارکت مجمع مجالس آسیایی اهدا شود اما متأسفانه این دوستان به وعده‌شان عمل نکردند. احمد جمال مصطفی، دبیر جشنواره داکا و تهمینه میلانی برای اهدای جایزه جشنواره داکا به روی سن آمدند که در این بخش فتانه ملک محمدی و علیرضا زرین‌دست همکاران میلانی در سوپراستار جایزه گرفتند.

طلا و مس برنده جایزه راه انبیا

شهریار بحرانی هم که جایزه بیرق طلایی را دریافت کرد با ابراز خوشحالی از اینکه نشان ویژه مصطفی عقاد را گرفته، گفت: خوشحالم چون این فیلم حاصل تلاش بیش از 1200 هنرمند است و من به نمایندگی از آنها این جایزه را دریافت کردم. 

جلیل عرفان منش داور ایرانی و مارگاریت ایوانویچ و جیمز مک کان داوران خارجی، جایزه راه انبیا را به فیلم طلا و مس به کارگردانی همایون اسعدیان به خاطر آشکار ساختن باورهای عمیق دینی و تجلی آن در جامعه اهدا کردند.

جواد عزتی بازیگر این فیلم به نمایندگی از تهیه‌کننده و کارگردان این جایزه را دریافت کرد. در این بخش همچنین از فیلم‌های عصر روز دهم، ملک سلیمان و یوسف پیامبر تقدیر شد.

درحاشیه

مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل چندان پر رونق نبود. با اینکه منتقدان و اهالی رسانه می‌توانستند با کارت‌های خود در این مراسم شرکت کنند اما تقریبا نیمی از سالن خالی بود و غیرازآن خود اهالی سینما نیز در این مراسم حضور نداشتند.

سرشناس‌ترین چهره سینمایی این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا بود. انتخاب مجری زن برای برگزاری این مراسم نیز به دور از روال سال‌های گذشته بود و سودابه آقاجانیان با تپق‌هایی که می‌زد و اشتباه در اعلام اسامی سینماگران نشان داد که آن طور که باید و شاید میانه‌ای با سینما ندارد.

میهمانان و داوران خارجی هم در این میان هیچ راه ارتباطی با حاضران در این مراسم نداشتند چون مترجمی در کار نبود. امیر اسفندیاری مدیر امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تنها ایرانی بود که در این مراسم چند جمله انگلیسی صحبت کرد و به میهمانان خارجی این مراسم خوشامد گفت.

علی معلم هم در این مراسم ابراز امیدواری کرد که هیات انتخاب از سال آینده در انتخاب فیلم‌های آسیایی دقت بیشتری به خرج دهد. همچنین احمدرضا معتمدی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: امیدوارم فیلم‌های خارجی که در بخش‌های مختلف جایزه می‌گیرند روی پرده سینماها بروند و فقط در تلویزیون پخش نشوند.

معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران

مراسم اختتامیه بخش مسابقه سینمای ایران بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، امروز برگزار می‌شود و در این مراسم 24 سیمرغ بلورین و یک سیمرغ زرین به برگزیدگان بخش مسابقه سینمای ایران اهدا می‌شود.

این درحالی است که روز گذشته سرانجام نامزدهای بخش‌های مختلف مسابقه سینمای ایران معرفی شدند. به رنگ ارغوان، چهل سالگی، شب واقعه، طلا و مس، ملک سلیمان و هفت دقیقه تا پاییز فیلم‌هایی هستند که برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم جشنواره با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

امین حیایی، محسن طنابنده، حمید فرخ‌نژاد، محمدرضا فروتن و هدایت هاشمی هم برای انتخاب بهترین بازیگر مرد رقابت می‌کنند که البته محسن طنابنده برای 2 فیلم سنگ اول و هفت دقیقه تا پاییز نامزد شده است،

درحالی‌که هدیه تهرانی، نگار جواهریان، لیلا حاتمی، مریلا زارعی و لادن مستوفی برای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن با هم رقابت دارند، ابراهیم حاتمی کیا، علیرضا رئیسیان، شهرام اسدی، همایون اسعدیان، شهریار بحرانی و علیرضا امینی هم کارگردانانی هستند که در این دوره از جشنواره فجر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

فیلم سینمایی شب واقعه ساخته شهرام اسدی با 10مورد، رکورددار نامزدی سیمرغ است و پس از آن ملک سلیمان (شهریار بحرانی) با 9 مورد، هفت دقیقه تا پاییز (علیرضا امینی) با 8 مورد، طلا و مس (همایون اسعدیان) با 7 مورد و به رنگ ارغوان (ابراهیم حاتمی‌کیا) با 6 مورد در رده‌های بعدی قرار دارند.

چهل سالگی 5 مورد نامزدی و ناسپاس و آل هرکدام 4مورد نامزدی دارند و نفوذی، عصر روز دهم، لطفا مزاحم نشوید، کیفر و تسویه حساب، هرکدام در 3مورد نامزد شده اند. شکارچی شنبه، آناهیتا، بیداری رویاها و سنگ اول هرکدام 2 مورد نامزدی دارند و پرسه در مه و کیمیا و خاک تنها در یک مورد در فهرست نامزدها آمده‌اند.

همه برندگان بین‌المللی جشنواره فیلم فجر 28

جوایز بخش جام جهان نما (مسابقه سینمای بین‌الملل)

هیات داوران: تهمینه میلانی، مجید شاه حسینی، محمدرضا اسلاملو، اولیویا استوارت (انگلستان) و کارلوس پادرون مونتویا (آرژانتین)
 سیمرغ بلورین بهترین فیلم: اتاق شماره 6 (کارن شاخنازاروف – روسیه)
 سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: آدریان بینیس (غول - اروگوئه، آلمان، آرژانتین و اسپانیا)
 سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: ابراهیم حاتمی کیا (به رنگ ارغوان – ایران)
 سیمرغ بلورین بهترین بازیگر: ولادیمیر ایلین (اتاق شماره 6 – روسیه)
 سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری: رنج (جمال سان – ترکیه)
 سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی: باغ احمد (آرون ویلسن – استرالیا)
  جایزه بهترین انیمیشن کوتاه:مرد جوان و خیاط حیله‌گر (راشین خیریه - ایران)
  جایزه بهترین انیمیشن کوتاه: گرگ و میش (محمدعلی سلیمان‌زاده – ایران)
  سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران: جهان گسترده در رستگاری در خم کوچه است
 (استپان کوماندارف - بلغارستان، آلمان، اسلوونی و مجارستان)
  سیمرغ بلورین ویژه تماشاگران: عصر روز دهم (مجتبی راعی – ایران)

جوایز بخش در جست‌وجوی حقیقت و عدالت

هیات داوران: احمدرضا معتمدی، رشید مشهراوی (فلسطین)، احسان قابیل (ترکیه)، ایزابل پیسانو (اروگوئه) و  نوآم کلیمن (روسیه) 
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: نامه‌هایی به پدر یعقوب (کلاس هارو – فنلاند)
سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران: تبعیدی در ماه (لی هی جون - کره‌جنوبی)
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: بینش (مارگارت فون تروتا – آلمان) 
جایزه بهترین فیلمنامه: توماس (میکا سوینی – فنلاند)

جوایز بخش جلوه گاه شرق (مسابقه سینمای آسیا)

هیات داوران: رامش سیپی (هند)، خامس مراداف (آذربایجان)، ریری رضا (اندونزی) و علی معلم 
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: نیمروز راستین (ناصر سعیدوف – تاجیکستان)
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ناصر سعیدوف (نیمروز راستین – تاجیکستان)
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: کائو بائوپینک (معادله عشق و مرگ - چین)
جایزه ویژه هیات داوران: بدرود گلساری (آرداک امر کولوف – قزاقستان)
تقدیر هیات داوران: جرمال (راوی بهاروانی – اندونزی)
جایزه بیرق طلایی مصطفی عقاد: ملک سلیمان (شهریار بحرانی – ایران)
جایزه راه انبیا: طلا و مس (همایون اسعدیان – ایران)

جایزه راه فیروزه (جایزه کشورهای عضو اکو)

جایزه اول: تسبیح اشتباهی (محمود فاضل کاسکن - ترکیه) 
جایزه دوم: نیمروز راستین (نصیر سعیداف – تاجیکستان)
جایزه سوم: بدرود گلساری (آرداک امیر کولوف – قزاقستان) 
جایزه چهارم: ژنرال‌های کوچک (محمدتقی اکبری سراج - افغانستان)

کد خبر 100886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز