همشهری آنلاین: طرح توسعه میدان سلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح گازی خلیج فارس برای تولید روزانه 500 تا 540 میلیون فوت مکعب گاز 22 بهمن امسال راه‌اندازی خواهد شد

سیف‌الله جشن‌ساز ـ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان مطلب بالا اظهار کرد: به‌این ترتیب از سوزاندن این حجم گاز تولیدی جلوگیری می‌شود.

گفتنی است، تولید روزانه 540 میلیون فوت مکعب گاز از مخزن دالان با حفر 9 حلقه چاه گازی و تعمیر تنها چاه موجود و استقرار دو سکو سرچاهی، راه‌اندازی سکو اقامت کارکنان و فرآورش گاز و همچنین ساخت ایستگاه تقویت فشار گاز در جزیره سیری از اهداف طرح توسعه میدان سلمان در بخش گاز بوده است.

سید مسعود میرکاظمی - وزیر نفت - در آذر ماه درباره شیوه استفاده از گاز سلمان گفته بود که شرکت نفت قول داده که خط لوله سیری - عسلویه تا پایان امسال قابل بهره‌برداری باشد. در این زمینه قطعا گاز تولیدی از طریق این خط به عسلویه منتقل و برای تزریق به میادین نفتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، زیرا در بخش داخلی برای تزریق به این گاز نیاز داریم.

به گفته او البته کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان خرید گاز از ایران هستند، ولی مذاکره با آنها هنوز قطعی نشده است. گاهی مذاکرات در خصوص قیمت طولانی شده است. همچنین موضوع شیرین سازی گاز مساله دیگری است که مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

طرح توسعه میدان سلمان به مساحت 11 در 14 کیلومتر که در مجاورت مرز آبی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور امارات قرار دارد، در فاصله 142 کیلومتری جنوب جزیره لاوان واقع شده است.

 تولید زودهنگام میدان جفیر تا یک ماه آینده

جشن‌ساز همچنین از تولید زودهنگام میدان جفیر تا یک ماه دیگر خبر داد و گفت: قرار است طرح تولید زودهنگام با هدف تولید روزانه شش هزار بشکه نفت عملیاتی شود.

براساس این گزارش، در قرارداد طرح توسعه میدان جفیر توافق شده بود که این میدان در دو فاز اجرایی شود که در مدت 24 ماه در فاز اول 8 تا 10 حلقه چاه برای تولید روزانه 15 هزار بشکه نفت‌خام و در فاز دوم شش حلقه چاه برای افزایش تولید تا سقف 25 هزار بشکه حفر شود.

عملیات اکتشاف این میدان از سال 1975 میلادی آغاز شده که طی سه سال، چهار حلقه چاه در منطقه حفر شد. از سال 2003 میلادی نیز عملیات لرزه‌نگاری سه‌بعدی آن از سوی شرکت عملیات اکتشاف آغاز شد که پس از ارائه دو مورد طرح جامع توسعه میدان (MDP) هیچ کدام به قرارداد منجر نشد.

پیشرفت 15 درصدی پروژه یادآوران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این‌که هم‌اکنون پروژه توسعه میدان نفتی یادآوران حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یاد آوری کرد: به‌این منظور شرکت چینی ساینوپک فعالیت خود را در این میدان آغاز کرده است.

گفتنی است، میدان یادآوران با مجموع نفت خام درجای بیش از 17.3 میلیارد بشکه در جنوب میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان واقع شده که حدود 3.2 میلیارد بشکه نفت این میدان قابل استحصال و تولید روزانه آن نیز افزون بر 300 تا 400 هزار بشکه نفت خام پیش‌بینی شده است.

این میدان دارای سه لایه اصلی سروک، کژدمی‌ و فهلیان است که نفت لایه فهلیان سبک و نفت لایحه سروک سنگین است. در مجموع حدود 65 تا 70 درصد نفت این میدان از نوع نفت سنگین پیش‌بینی شده است.

گاز همراه یادآوران نیز حدود 12.5 تریلیون فوت مکعب است که حدود 2.7 تریلیون فوت مکعب آن قابل استحصال است. همچنین این میدان حدود 1.9 میلیارد بشکه مایعات گازی دارد که 397 میلیون بشکه آن قابل استحصال است.

در مجموع هیدروکربور مایع میدان نفتی آزادگان 20.3 میلیارد بشکه نفت و میعانات گازی است که 3.6 میلیارد بشکه آن قابلیت استحصال دارد. تاکنون پنج حلقه چاه اکتشافی و توصیفی توسط مدیریت اکتشاف در این میدان حفر شده و تست‌های لازم برای تخمین میزان نفت درجای آن تکمیل شده است. 

کد خبر 100883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز