دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: سینمای مطبوعات در روزهای هشتم و نهم برگزاری خود، شاهد چند نشست در سالن برج میلاد بود.

نشست فیلم سینمایی «بدرود بغداد»، با حضور مهدی نادری کارگردان، تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری، ساسان سالور مدیر تولید، حمید نجفی‌راد تدوینگر، مسعود سخاوت‌دوست سازنده موسیقی متن، رسول سید عربی چهره‌پرداز، عدنان شاه‌طلایی مترجم فیلم، مزدک میرعابدینی و کوروش سعیدی( بازیگران) در نیمه شب یکشنبه برگزار شد.

مهدی نادری ابتدا با اشاره به اینکه اکثر فیلم اولی‌ها داستانی سخت برای تولید دارند، گفت: من بعد از 6 سال بررسی فیلمنامه‌های مختلف و اعمال سلیقه‌های بسیار زیاد در نهایت به این فیلم رسیدم.من در پروسه تحقیقی کاری به نام «پرده جنی» که متأسفانه ساخته نشد به عراق سفر کرده بودم و ایده این فیلم آنجا در من شکل گرفت و هیچگاه فکر نمی‌کردم 6سال بعد اینجا بنشینم و در مورد آن صحبت کنم. 

در ادامه نادری در پاسخ به این سؤال که چرا فیلم شما در بخش مسابقه نیست،  افزود: یکی از دوستان می‌گفت میانگین سنی گروه ما 30 سال بود و به نوعی جوان‌ترین فیلم سینمای ایران را ساخته‌ایم که نباید این همه تلاش صادقانه از بچه‌های جوان این سرزمین را نادیده گرفت.

نمی‌توانم تصور کنم که چطور می‌شود در چشم آدم‌هایی نگاه کرد که سعی در حذف سرمایه‌های این مملکت داشتند و تصور چنین موضوعی برای من بسیار دردناک است. ما برای آماده‌سازی این فیلم 70روز در حبس بودیم و هیچ ملاقاتی نداشتیم که به همین دلیل خیلی‌ها از ما رنجیدند و فکر کردند به‌دلیل ساخت نخستین فیلم بلندمان دچار غرور کاذب شده‌ایم اما ما سعی داشتیم فیلم‌ به موقع به جشنواره برسد و حتی برای هماهنگی‌های این موضوع با بچه‌های خودمان هم دچار مشکل شدیم اما باز هم به موقع نرسید.

آسمان آبی؛ زندگی روزمره انتظامی

نشست پرسش و پاسخ مستند... و آسمان آبی ساخته غزاله سلطانی نیز عصر یکشنبه با حضور عزت‌الله انتظامی و قاسم قلی‌پور تهیه‌کننده این فیلم برگزار شد.  عزت‌الله انتظامی در ابتدای صحبت خود گفت: خدا کند چیزهایی را که می‌خواهم بگویم، بتوانم بیان کنم. شاید دفعه دوم است که جلوی خبرنگاران قرار می‌گیرم.

اهل مصاحبه نیستم. یک بار برای آقای کیمیایی به جشنواره آمدم و این بار هم به‌دلیل اینکه کارگردان حضور نداشت، در این نشست حاضر شدم. انتظامی با بیان اینکه سعی کردم در فیلم‌هایی که در آن کار کردم، تماشاگران از آنها لذت ببرند، ادامه داد: فکر نمی‌کنم تا به حال فیلم سطحی کار کرده باشم. وقتی آدم به سن بالا می‌رسد، خیلی‌ها می‌خواهند درباره او فیلم مستند بسازند. کارگردان‌های زیادی برای ساخت مستند از من آمدند که قبول نکردم.

خانم سلطانی در این کار برای من 15 صفحه طرح آورد و گفت: می‌خواهم از شما مستند بسازم. من متن‌ها را خواندم و می‌دانستم که این شخص تا به حال کار نکرده و نمی‌دانستم که باید این کار را قبول کنم یا نه.

او مرا قانع کرد و از 2سال و نیم پیش این کار را شروع کردیم. اعتقاد کامل داشتم که کارگردان دقیق می‌داند که چه کار می‌خواهد انجام بدهد. انتظامی در ادامه گفت: ماجراهای این فیلم در خانه و بیرون اتفاق افتاد و زندگی روزمره من به تصویر کشیده شد.

در فیلم‌هایی که بازی می‌کنم، شب قبل از نمایش نمی‌خوابم. در این فیلم هم دو سه روز قبل از نمایش نخوابیده بودم. آهنگ این کار را هم مجید که پسر من است و به من نزدیک است، ساخت.

وقتی فیلم را دیدم، خیلی خوشحال شدم. من بازی کردن را دوست ندارم بلکه زندگی کردن را دوست دارم و همیشه در فیلم‌هایم زندگی کردم. اگر هنرپیشه فیلم را باور کند، تماشاگر هم باور می‌کند.

سنگ اول؛ غیبت کارگردان

12بهمن سینمای رسانه‌ها در سئانس اول خود فیلم سینمایی «سنگ اول» به کارگردانی ابراهیم فروزش را نمایش داد.  علیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده، محسن تنابنده و اندیشه فولادوند (بازیگران) هنگام نمایش فیلم در سینما حضور داشتند اما به‌دلیل  حضورنداشتن  ابراهیم فروزش این نشست برگزار نشد.

شب واقعه؛ ‌تصویر رشادت دریاقلی

نشست خبری فیلم «شب واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی با حضور عوامل این فیلم 12بهمن پس از نمایش فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
در این نشست شهرام اسدی (کارگردان)، حمید فرخ‌نژاد، لادن مستوفی، علیرضا کمالی نژاد (بازیگران)، حسین غضنفری (تدوینگر) کارن همایونفر (سازنده موسیقی)،  ناصر دهقانی (مجری طرح)، عباس بلوندی (طراح صحنه و لباس) و  محسن روزبهانی (مسئول جلوه‌های ویژه میدانی) حضور داشتند.

در ابتدای این نشست اسدی درباره چگونگی انتخاب و کارگردانی فیلمنامه‌ای با موضوع شهید دریاقلی گفت: من همیشه در کارهایم به‌دنبال یک نگاه تازه هستم. فیلمنامه شب واقعه اجازه داشتن این نگاه را به من داد.

من قبل از این فیلم هیچ‌گونه آشنایی با شهید دریاقلی سورانی نداشتم و با فیلمنامه‌ای که از سوی بنیاد به من ارائه شد با او آشنا شدم. وقتی قرار به انجام کار شد هر پژوهش و نوشته‌ای را مطالعه کردم و البته به این بسنده نکردیم.

به آبادان رفتیم و با همرزمان او گفت‌وگو کردیم. در فیلمنامه آقای شهنواز جذابیت‌های سینمایی نیز به نقش اضافه شده بود و در نهایت نظرات من نیز اعمال شد تا به شکلی که می‌بینید در آمد.

کد خبر 100787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز