دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

گروه ورزشی: سپاهان، صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر همچنان پربیانیه‌ترین باشگاه این فصل به شمار می‌رود.

 تبادل بیانیه‌های متعدد و رنگارنگ میان این باشگاه و استقلال در ابتدای فصل، صدور بیانیه‌های آتشین در خصوص مسائل داوری و حالا شکایت، عریضه و بیانیه در خصوص اتفاقات بازی اخیر سپاهان، مقابل صبای قم باعث شده اصفهانی‌ها نسبت به استقلال تهران در صدور بیانیه پیشی بگیرند.

محسن قهرمانی در دقیقه 92 بازی سپاهان و صبای قم نقطه پنالتی را نشان داد تا جنجالی‌ترین اتفاق هفته بیست‌وپنجم رقابت‌های لیگ برتر را رقم بزند. رسول کربکندی، سرمربی صبا بعد از بازی سلامت فوتبال را به دلیل  سلسله اشتباه‌های داوری که به سود سپاهان تمام شده زیر سئوال برد.

انتقادات تند این مربی اصفهانی از تیم زردپوش شهر اصفهان، زمینه تشدید اختلافات را فراهم کرد و در همین گیرودار ذوب‌آهن از زاویه دیگری وارد دعوا شد. ذوب‌آهنی‌ها معتقد بودند داوری‌ها به سود تیم صدرنشین و علیه آنهاست که جدی‌ترین رقیب سپاهان به شمار می روند. بازی رودرروی سپاهان و ذوب‌آهن در هفته بیست و هفتم برگزار می‌شود که این مسابقه جدی‌ترین تهدید برای صدرنشینی سپاهان و بزرگ‌ترین امید برای قهرمانی ذوب‌آهن است. شدت‌گیری اختلافات در آستانه چنین بازی حساسی، طبیعی و قابل‌پیش‌بینی است.

ورود رقیب اصفهانی به منازعه

تبادل مصاحبه‌های جنجالی و بیانیه میان دو باشگاه سپاهان و صبا در این شرایط عادی به نظر می‌رسید اما حالا ذوب‌آهن که تیم دوم جدول است و به اعتقاد مسئولان باشگاه از ناحیه تصمیمات داوری متضرر شده، طرف دیگر این مشاجره است.ذوب‌آهن نزدیک‌ترین رقیب سپاهان در جدول است، مسائل مالی و اختلافات مدیریتی دو باشگاه به نقطه اوج رسیده، همچنین مسئولان این باشگاه عقیده دارند وقوع اشتباهات داوری به سود رقیب و علیه آنها به شکل همزمان، نمی‌تواند اتفاقی باشد. وجود همه این دلایل و انگیزه‌ها برای ورود ذوب‌آهن به دعوای این هفته کافی است.

در بیانیه باشگاه ذوب‌آهن ابتدا به اشتباهات داوری بازی این تیم مقابل پاس اشاره   و این سئوال مطرح شده که چرا همین اشتباهات در سوی دیگر به سود سپاهان بوده است: «با توجه به در کورس قهرمانی‌بودن دو تیم اصفهانی و فاصله نزدیک امتیازی این دو تیم در صدر جدول لیگ برتر، اتفاقاتی مشابه اما بالعکس در دیدار دو تیم صبای قم و سپاهان رقم خورد که در این ارتباط همه علاقه‌مندان را به فیلم این مسابقه و مصاحبه رسول کربکندی سر مربی اصفهانی تیم صبا ارجاع می‌دهیم.

خطاب ما به تمامی کسانی است که هنوز و همچنان علاقه‌مند هستند که ورزش زیبا و پرهیجان فوتبال از مسیر اعتدال و سلامت نهفته در ذات ورزش دور نشده و از فضای غیرقابل‌تحمل فعلی فاصله بگیرد. آیا با وجود چنین مسائلی چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ آیا قرار است این‌گونه به سمت و سوی فوتبال پاک حرکت کنیم؟»در بخش دیگری از این بیانیه به نزدیک بودن شهرآورد اصفهان اشاره شده است: «به دربی حساس شهر اصفهان میان دو تیم فوتبال ذوب‌آهن و سپاهان در هفته بیست‌وهفتم نزدیک هستیم. به راستی چه کسی ضمانت می‌کند که فضای بی‌آلایش ورزش ذوب‌آهن، در آلودگی‌های موجود رایزنی‌های پشت پرده دیگر تیم‌ها و دیگر باشگاه‌ها غرق در تشنج نشود؟»

 پاسخ سپاهان به بیانیه ذوب‌آهن

روز گذشته، باشگاه سپاهان اصفهان در بیانیه تندی به مواضع باشگاه رقیب پاسخ داد. البته سپاهانی‌ها در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیته انضباطی، مواضع خود در قبال رقیب را اعلام کرده‌اند اما این نامه رسانه‌ای شده و شکل یک بیانیه تند و صریح را پیدا کرده است. در بخشی از این نامه که به رسول کربکندی اشاره دارد، آمده است: «تمسک به فوتبال پاک و موضع‌گیری علیه فوتبال ناپاک به عنوان یک حربه و اسلحه تبلیغاتی در دستان افرادی قرار گرفته که برای توجیه ناکامی‌هایشان به آن متوسل می‌شوند و قطعا چنین اشخاصی، بیشترین جفا را به اسم و رسم فوتبال پاک می‌کنند که در هر موقعیتی که خود را ناکام می‌بینند برای فوتبال پاک مرثیه‌سرایی می‌کنند.»

بخش دیگر نامه سپاهانی‌ها رقیب اصفهانی را هدف قرار داده است. در این قسمت خطاب به شریفی رئیس کمیته انضباطی آمده است: «از جنابعالی می‌خواهیم نسبت به بخشنامه کمیته متبوع‌تان به همه تیم‌های حاضر در لیگ برتر که در آن دست‌اندرکاران باشگاه‌ها را از اظهارنظرهای بی‌جا در مورد سایر باشگاه‌ها بر حذر داشته‌اید، بیش از پیش حساس باشید و موضوع فوتبال ناپاک و دست‌های نامریی و ده‌ها برچسب ناچسب را بررسی و شفاف‌سازی کنید.

ضمن اینکه سنت بیانیه‌نویسی توسط برخی افراد و باشگاه‌ها به عنوان یک اهرم فشار به بخش‌های مختلف فوتبال، برای سهم‌خواهی و تاثیرگذاری بر اراده‌ها و افکار و همچنین افکار عمومی به عنوان یک ابزار استفاده می‌شود که تقاضا داریم به این موضوع نیز که مشمول آیین‌نامه کمیته انضباطی است، رسیدگی و مورد بررسی قرار گیرد و ادعاهای مطرح شده در بیانیه‌ها قاطعانه ارزیابی و واقع‌نگاری شود.»

سپاهان نمی‌تواند در فولادشهر بازی کند

بازی‌های تیم سپاهان در زمین اختصاصی باشگاه ذوب‌آهن برگزار می‌شود و مسئولان این باشگاه اجاره برگزاری بازی‌ها را به باشگاه همشهری پرداخت می‌کنند اما بدهی‌های سپاهان سنگین شده و حالا به رقمی در حدود 300 میلیون تومان رسیده است.حساسیت رقابت دو تیم اصفهانی و حالا شدت‌گیری اختلافات، خصوصا نامه اخیر باشگاه سپاهان، طبیعتا واکنش ذوبی‌ها را به همراه دارد.

روز گذشته اصغر دلیلی مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن پس از تبادل بیانیه‌ها به موضوع بدهی باشگاه سپاهان اشاره کرد و گفت: «اگر سپاهان بدهی‌های پیشین خود را با ما تسویه نکند، اجازه برگزاری بازی دو تیم سپاهان و سایپا را در هفته‌ بیست و ششم لیگ برتر در هفته‌ جاری نخواهیم داد و سپاهانی‌ها باید دنبال ورزشگاه دیگری باشند. امیدوارم در جلسه‌ای که با مسئولان سپاهان داریم به نتایج امیدوارکننده‌ای برسیم.»

البته دلیری در پایان گفت: «روابط دو باشگاه کاملا دوستانه است!»علی شجاعی، سرپرست ذوب‌آهن هم درخصوص اختلافات موجود خصوصا بدهی باشگاه سپاهان اظهار داشت: «در حال حاضر بحث در خصوص داوری مطرح شده و بدهکاری سپاهان علت انتشار بیانیه نیست. ما خودمان ورزشگاه فولادشهر را بازسازی کردیم بدون آنکه نیازی به کمک مالی سپاهان داشته باشیم.»

در نهایت  احتمالا اصفهانی‌ها حداقل برای برگزاری بازی‌های سپاهان به توافق می‌رسند، چراکه هر دو طرف، زیرمجموعه وزارت صنایع به شمار می‌روند و با دخالت مسئولان شهر و استان اصفهان هم اختلاف‌ها کمرنگ خواهد شد اما جدال دو مجموعه باشگاه از صندلی مدیران تا نیمکت مربیان، همچنان پیگیری خواهد شد و روابط دو باشگاه تحت تاثیر اختلاف‌ها و موضع‌گیری‌های اخیر است.

کد خبر 100714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز