یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

گروه شهری: با تصویب لایحه تعیین ضوابط مالی و اصلاح نحوه دریافت عوارض از املاک شهری در جلسه 11بهمن شورای شهر، تحولی اساسی در نحوه دریافت عوارض شهری به‌وجود خواهد آمد

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، این لایحه با اکثریت آرا به تصویب شورای شهر تهران رسید. براساس ماده اول این لایحه، شهرداری تهران موظف است همزمان با اجرای طرح‌های تفصیلی مناطق شهری ضمن تهیه و تدوین لایحه نظام مالی شهرداری تهران و به‌منظور طی کردن دوره‌گذار از نظام درآمدی فعلی به نظام مبتنی بر درآمدهای پایدار از ابتدای تیرماه سال 88 در بخشی از پهنه‌های مرتبط در چارچوب ضوابط طرح‌های تفصیلی و جامع شهر تهران ضمن عدم‌دریافت عوارض تغییر کاربری و پذیره نسبت به اخذ عوارض امتیاز کاربرد پهنه بندی و سایر عوارض قانونی متعلقه با رعایت تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرایی مفاد این مصوبه حداکثر تا انتهای اردیبهشت ماه 89 و اخذ تاییدیه شورای بازنگری و اصلاح نظام‌های اجرایی و برنامه شهرداری تهران اقدام کند.

همچنین شهرداری موظف است میزان مجوز بهره‌برداری املاک موضوع ماده اول این مصوبه را تعیین کند و نسبت به ارائه لایحه‌ای در این خصوص حداکثر تا شهریور ماه سال89 به شورای شهر تهران جهت طی مراحل قانونی اقدام کند. از سوی دیگر شهرداری تهران باید در ضوابط و مفاد پروانه ساخت و گواهی پایان‌کار ساختمان جهت اجرای مفاد این مصوبه با رعایت قوانین و مقررات موضوعه بازنگری داشته باشد.

براساس این گزارش، ماده دوم این مصوبه از شهرداری تهران می‌خواهد تا به استناد بند اول پیوست پنجم سند طرح جامع از زمان ابلاغ این مصوبه و همزمان با ابلاغ و اجرای طرح‌های تفصیلی جدید از مالکینی که در اجرای ضوابط طرح‌های تفصیلی جدید املاکشان تغییر وضعیت یافته و امتیاز پهنه بندی به نسبت توده‌گذاری، افزایش بهای املاک مرتبط با ایشان را در پی خواهد داشت،

عوارضی خاص به‌عنوان عوارض «امتیاز کاربری در پهنه‌بندی» ملک مربوطه متناسب با میزان حجم توده‌گذاری مجاز مطابق ضوابط و مقررات موضوعه و براساس ضرایب مندرج در متغیرهای ذیل به‌هنگام صدور پروانه ساختمانی اخذ کند.

همچنین شهرداری تهران موظف است به‌منظور رعایت حقوق شهروندانی که تمامی املاک دارای کاربری تجاری، اداری و صنعتی آنان بر اثر اجرای طرح‌های توسعه شهری با کاهش مرغوبیت مواجه می‌شود، با استفاده از ضرایب کاهنده، اعمال حمایت کند. 

در ادامه جلسه شورا،  مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برگزار شد. در جریان برگزاری مجمع عمومی شرکت واحد،  مهدی چمران به‌عنوان رئیس مجمع انتخاب شد. همچنین در ادامه برگزاری مجمع، حسین بیژنی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، گزارشی درخصوص عملکرد سال87 شرکت ارائه کرد.

کد خبر 100699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز