مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - فرانک عطیف: پژوهشی جدید نشان می‌دهد قانون منع صحبت یا ارسال پیام متنی با تلفن همراه درحال رانندگی خطر تصادف را تا حد قابل توجهی کاهش نمی‌دهد

«موسسه داده های آسیب و برخورد در بزرگراه» گزارش‌های ماهانه تصادف و برخورد را در چهار ایالت که استفاده از تلفن همراه را هنگام رانندگی  ممنوع کرده‌اند، پیش از ممنوعیت و بعد از آن بررسی کرده‌ است. این موسسه سازمانی غیرانتفاعی است و بودجه‌اش از صنعت بیمه اتومبیل تامین می‌شود.

پژوهش در نیویورک، واشنگتن، کانکتیکات و کالیفرنیا انجام شده است. برای بررسی بهتر و جامع‌تر، داده‌های ایالت‌های نزدیک که چنین قانونی ندارند، نیز جمع‌آوری و بررسی شده ‌است. [خطر رانندگی هنگام صحبت با تلفن همراه]

پژوهش این موسسه حاکی از ان است که تعدا برخورد ماشین‌ها بعد از اجرای قانون ممنوعیت تغییری نکرده و در آمار ایالت‌های مجاور هم که چنین قانونی ندارند نیز تغییری دید نمی‌شود.

طبق نتایج این پژوهش قانون ممنوعیت استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی دراستفاده مردم از ابزارو گوشی بی‌سیم موثر بوده است.اما هیچ آماری وجود ندارد که نشان بدهد استفاده ازاین ابزار تعداد تصادف ها را کاهش داده است.

به عبارتی استفاده از ابزار بی‌سیم کم‌خطرتر از استفاده از تلفن همراه نیست. در حقیقت مسئله خود راننده و پرت‌شدن حواسش هنگام رانندگی است.

هرچیزی مثل کار با رادیو و ضبط، آی‌پاد، جست و جو داخل کیف برای پیدا کردن پول، برنامه‌ریزی سیستم جهت‌یابی، خوردن و .... هنگام رانندگی می‌تواند حواس راننده را پرت کند و تصادف بوجود بیاورد.

آدم‌ها از وقتی ماشین درست شده حواسشان هنگام رانندگی پرت شده است و این ربطی به کار با تلفن همراه ندارد. این حواس‌پرتی و بی‌دقتی است که همیشه باعث بروز برخورد و تصادف شده است و به گفته پژوهشگران به‌نظر نمی‌رسد تلفن‌همراه چیزی به آن اضافه نکرده ‌است.

این پژوهش زمانی انجام شده که قانون های دیگری درخصوص استفاده از تلفن همراه درحین رانندگی در راه است.

وزیر حمل و نقل ایالات متحده،«ری لاهود» به ‌تازگی از قوانینی صحبت کرده که راننده‌های کامیون‌های تجاری و اتوبوس را از ارسال پیام متنی هنگام رانندگی منع می‌کند.

کارشناسان معتقدند برخورد وهدف قراردادن تعدادی از فن‌آوری های مشخص پاسخ و واکنش مناسب به رویارویی با این مشکل نیست. در حقیقت آنها براین باورند که فن‌آوری می‌تواند مشکل راننده‌ای را که حواسش پرت شده حل کند.

البته این بدین معنی نیست که طبق این پژوهش صحبت با تلفن همراه یا ارسال پیامک حین رانندگی اشکال و خطری ندارد بلکه تحقیق موردنظر می‌گوید در مقایسه با ممنوع کردن استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی درخصوص کاهش میزان تصادف‌ها، راه‌ها و نظریه‌های موثرتری وجود دارد.

کد خبر 100566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز