شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت چین به تصمیم امریکا مبنی بر فروش تسلیحات به ارزش 6.4 میلیارد دلار به تایوان شدیدا اعتراض کرد و اعلام کرد که این اقدام آسیبی جدی به روابط و همکاری‌های میان این دو کشور وارد می‌کند.

به گزارش الجزیره، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفت: دولت پکن با ارسال نامه‌‌ای به وزارت امور خارجه آمریکا مراتب نارضایتی خود را نسبت به اتخاذ این تصمیم از سوی دولت آمریکا اعلام کرد.

وانگ ائودونگ یکی از سخنگویان سفارت چین با اشاره به اظهارات معاون وزیر امورخارجه گفت: فروش این تسلیحات مداخله آشکار در امور داخلی چین تلقی می‌شود  و امنیت ملی این کشور را به مخاطره خواهد انداخت و تاثیرات منفی در همکاری دو طرف در عرصه‌های مهم برجای خواهد گذاشت.

این سخنگو با بیان این مطلب گفت: چین خواستار آن است که طرف آمریکایی به طور کامل وخامت اوضاع را درک  کند و از اجرای این طرح اشتباه مبنی بر فروش تسلیحات به تایوان اجنتاب ورزد.

در سال 2008 در  پی تائید قرارداد فروش تسلیحات به ارزش 6.5 میلیارد دلار به تایوان از سوی دولت جرج بوش دولت چین مذاکرات نظامی خود با آمریکا را به حالت تعلیق در آورد. در این قرار داد دولت آمریکا با فروش موشک‌های هدایت شونده و هلی کوپترهای تهاجمی به دولت تایوان موافقت کرده بود.

در حالی که دولت پکن تایوان را استانی جدایی طلب می‌داند و اعلام کرده است که در صورت نیاز نیز از قوه قهریه برای بازگرداندن این منطقه به سرزمین مادری استفاده خواهد کرد. دولت آمریکا بر اجرای قانون روابط با تایوان مصوب کنگره این کشور در سال 1979 مبنی بر تامین تسلیحاتی  تایوان تا حدی که این کشور بتواند پاسخگوی تهدیدات نظامی چین باشد، تاکید دارد.

کد خبر 100545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز