بندرعباس - شهین صادقی - خبرنگار همشهری: همزمان با برداشت محصولات گلخانه‌ای در حاجی‌آباد هرمزگان، فارغ‌التحصیلان گلخانه‌دار این منطقه به‌علت پایین بودن قیمت فروش محصولات تولیدی در حال ورشکستگی هستند.

مدیرعامل شرکت تعاونی سبزپوشان و نماینده فارغ‌التحصیلان گلخانه‌دار حاجی‌آباد در این باره با اشاره به برداشت بیش از یک هزار تن گوجه و خیار از ابتدای دی‌ماه، پائین بودن قیمت فروش محصولات گلخانه‌ای و هزینه بالای تولید آن را یکی از اساسی‌ترین مشکلات اعضای این تعاونی عنوان کرد و افزود: در هر روز برداشت،

برای هر واحد 2 هزار متری بیش از 100 میلیون ریال هزینه می‌شود که پس از فروش به سختی این هزینه جبران می‌شود، در حالی‌که  فارغ‌التحصیلان باید 2 برابر این هزینه را به پرداخت اقساط وام‌ها اختصاص دهند.

وی تسهیلات دریافتی برای هر واحد 2 هزار متری را 400 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات 5 ساله است که به هیچ‌وجه توجیه اقتصادی ندارد، زیرا پس از 3 سال، هنوز هیچ‌یک از اعضا موفق به پرداخت اقساط خود نشده‌اند.

یکی از اعضای هیات مدیره تعاونی گلخانه‌داران هم با انتقاد از حمایت نکردن برخی مسئولان به‌عنوان یکی از مشکلات این تعاونی گفت: از سال 85 با حمایت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی گلخانه‌دار شدیم،

اما هر سال که می‌گذرد، قیمت فروش محصول کمتر و در عوض هزینه‌های جاری چندین برابر می‌شود. ایمان نوربخش افزود: با توجه به وضعیتی که ما داریم، نه راه برگشتی مانده و نه راه پیشرفت و همه در این فکریم که این بحران به کجا ختم خواهد شد.

یکی دیگر از اعضای هیأت‌مدیره تعاونی مذکور نیز یاد آور شد: در حال حاضر دلمان خوش است که 200 نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در اینجا مشغول به کار هستند، اما نمی‌دانیم تا کی این روند ادامه خواهد داشت.

محمود امانی اضافه کرد: بازاریابی محصولات گلخانه‌ای برای صادرات، برگزاری بازدیدها و دوره‌های آموزشی و نظارت بیشتر بر اعتبارات تخصیصی به سایت گلخانه در زمینه نگهبانی و کارشناسی، همچنین اختصاص انشعاب گاز به سایت گلخانه از جمله خواسته‌های این گلخانه‌داران است.

کد خبر 100417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز