چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری یونهاپ گزارش داد: کره شمالی با آتش توپخانه منطقه‌ای در نزدیکی مرز دریایی مورد مناقشه با همسایه جنوبی خود را هدف گرفت و کره جنوبی نیز با شلیک توپخانه واکنش نشان داد.

بی بی سی با انتشار بخشی از گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نوشت: کره شمالی تعداد زیادی گلوله توپ به سمت دریا و نزدیکی جزیره بائنگنئونگ که  تحت کنترل کره جنوبی و در نزدیکی سواحل غرب این کشور واقع شده شلیک کرد.

مقامات دولت کره جنوبی در پی وقوع این حادثه اعلام کردند که تبادل آتش میان این دو کشور تلفات و خساراتی در بر نداشته است.

یکی از مقامات دفتر ریاست جمهوری در سئول که نخواست نامش فاش شود نیز در گفت و گو با خبرگزاری یونهاپ گفت: ارتش ما بلافاصله به آتش توپخانه کره شمالی با شلیک گلوله توپ واکنش نشان داد.

او افزود:او گفت گلوله ‌های توپخانه ارتش کره شمالی در شمال منطقه مرزی دریایی فرود آمدند و نیرو‌های کره جنومبی نیز تلاش کردند آن‌ها را در هوا مورد هدف قرار دهند.

این واقعه پس از آن رخ داد که در روز سه شنبه 26 ژانویه دولت کره شمالی تردد کشتی‌ها در آب‌های ساحلی خود را ممنوع اعلام کرده بود.

تنش‌ها میان دو دولت در حالی افزایش یافته که چند روز قبل نیز دولت پیونگ یانگ به شدت نسبت به ادعای کره جنوبی مبنی بر اینکه این کشور می‌تواند یک حمله پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته‌ای کره شمالی انجام دهد، واکنش نشان داد.[واکنش شدید کره شمالی به تهدیدات کره جنوبی]

مرز غربی دریایی دو کره منطقه‌ای پرمناقشه میان این دو کشور است که اغلب نیز میان دو دولت در آن منطقه درگیری‌های نظامی رخ می‌دهد.

طی دهه اخیر نیز سه درگیری مرگبار میان دو کره در منطقه مرزی دریایی به وقوع پیوسته است.

در آخرین حادثه از این دست، در ماه نوامبر سال 2009 دو ناو جنگی کره شمالی و جنوب به مدت کوتاهی با یکدیگر وارد درگیری شدند که این حادثه منجر به کشته شدن یک سرباز کره شمالی و مجروح شدن سه نفر دیگر شد.

در حالی که کره جنوبی مرز دریایی شمالی که به صورت یک جانبه از سوی نیروهای سازمان ملل تحت رهبری آمریکا پس از جنگ دو کره در فاصله سال‌های 1950-1953، ترسیم شده را به رسمیت می‌شناسد، دولت کره شمالی هیچگاه این مرز را به رسمیت نشناخته است.

کد خبر 100383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز