گروه اقتصادی: تنها پس از گذشت 2 روز از آغاز مرحله دوم طرح اطلاعات اقتصادی خانوار، گروهی از شهروندان از نحوه خوشه‌بندی، شاخص‌های آن و چگونگی قرار‌گرفتن در خوشه‌های درآمدی ابراز نارضایتی کردند.

به گزارش خبرنگار همشهری، اعلام خوشه‌ها، باعث شده بسیاری از شهروندان به‌ویژه تهرانی‌ها نسبت به شاخص‌های تعیین خوشه‌های خانوارها دچار ابهام باشند.

از سوی دیگر برخی شهروندان چندان رغبتی به پیگیری، اصلاح، یا تکمیل اطلاعات اقتصادی خانوار خود ندارند و بعضا نسبت به اجرایی شدن این طرح دچار تردید هستند. از طرفی نیز گروهی از شهروندان نسبت به پیامدهای اقتصادی طرح به‌خصوص رشد شدید تورم نگران هستند.

از قرار معلوم بسیاری از شهروندان تهرانی در خوشه سوم که مختص اقشار با درآمد بالا و مناسب است قرار گرفته‌اند که برای آنها تعجب‌برانگیز بوده‌است.  یک کارمند بازنشسته که صاحب یک آپارتمان مسکونی 70‌متری است به خبرنگار ما گفت که با حقوق بازنشستگی دولت در خوشه 3 قرار گرفته است. وی می‌پرسد از کی بازنشستگان جزو  مرفهین جامعه شده‌اند؟

به گزارش فارس، کارمندان بانک و یک اداره خصوصی که جزو کارمندان متوسط هستند نیز در پاسخ می‌گویند در خوشه 3 یعنی دهک‌های بالای درآمدی قرار گرفته‌اند، درحالی‌که اکثر آنها در خانه‌هایی با اقساط بانکی زندگی ‌می‌کنند و سوار خودروهایی هستند که حداقل به‌مدت 5 سال باید اقساط بانکی آن را بپردازند.

چگونگی بررسی اعتراضات

رئیس مرکز آمار ایران گفت: کسانی که نسبت به طبقه‌بندی خود در خوشه اعلام شده اعتراض دارند، می‌توانند با ارائه مدارک در اردیبهشت 89 نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

وی در پاسخ به اعتراض اکثر شهروندان که خوشه‌بندی آنها رقم 3 یعنی دهک‌های بالای درآمدی اعلام شده درحالی‌که اظهار می‌داشتند، جزو کارمندان و در سطح متوسط به پایین هستند، گفت: بالاخره 70 درصد جامعه در خوشه 3 قرار ندارند و احتمالا آن 30‌درصد که در خوشه بالا قرار گرفته‌اند اعتراض دارند.  البته حق اعتراض محفوظ است و در اردیبهشت ماه می‌توانند با ارائه مدارک نسبت به آن اقدام کنند.

کد خبر 100194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز