یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر– الهام اناری: مراسم افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرشنبه شب در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

مهدی مسعودشاهی، دبیر بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر نخستین سخنران این مراسم بود که به قرائت پیام خود به‌عنوان دبیر جشنواره اکتفا کرد. جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز صحبت‌های خود را با اعلام اینکه باید در حوزه سینما افکار و آرای مختلف را تحمل کنیم، آغاز کرد که این سخنان تشویق حاضران را در پی داشت. او همچنین سینماگران را به همدلی و تعامل برای رسیدن به قله‌های موفقیت دعوت کرد.

مراسم افتتاحیه با پخش تیزرهایی ادامه یافت که در آن، بخش‌های مختلف و هیات‌های داوری معرفی می‌شدند؛ اگرچه همان طور که پیش از این دبیر جشنواره خبر داده بود، هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران در مراسم اختتامیه معرفی خواهندشد.

همچنین تصاویری از مسعود رسام، مهدی نوربخش، نیکو خردمند، فرخ‌لقا هوشمند، عباس شباویز، پروین سلیمانی، پیمان ابدی، محسن آراسته، جمشید لایق و امیر قویدل در ادامه پخش شد؛ هنرمندانی که در طول یکسال گذشته رخت سفر بستند. امسال بزرگداشت امیر قویدل کارگردان تازه درگذشته سینمای ایران برگزار می‌شود و بخشی از افتتاحیه به گرامیداشت یاد و خاطره این سینماگر اختصاص داشت. تیزری در این بخش از مراسم پخش شد که در آن همسر زنده‌یاد قویدل درباره وی صحبت می‌کرد.

در ادامه مراسم احمد میرعلایی با همراهی علیرضا خمسه به روی سن آمدند تا از چند چهره سینمایی تقدیر کنند. علی کسمایی از مدیران دوبلاژ قدیم که با وجود کهولت سن به مراسم آمده بود، به روی سن آمد و با ابراز تشکر از حاضران در این مراسم گفت: من بیش از 60 سال است در سینمای ایران زحمت می‌کشم. خوشحالم که زمان حیاتم از من تجلیل می‌شود، این بزرگداشت برای کسی است که جوانی و زندگی خود را در راه هنر سرزمین خود صرف کرده و به پیری رسیده و این برایم خوشایند است.

آرزو می‌کنم از اهالی سینما و تئاتر در زمان حیاتشان تقدیر شود. میرعلایی دست کسمایی را بوسید و پیرمرد در میان تشویق حاضران و با دریافت لوح تقدیر سن را ترک کرد.

ابراهیم رضایی نخستین پایه‌گذار لابراتوار فیلم‌های رنگی در سینمای ایران نیز با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره گفت: من سال‌هاست در سینمای ایران خدمت می‌کنم و از برگزارکنندگان جشنواره تشکر می‌کنم که از من تقدیر کردند. محمدصادق آذین از مدیران تولید باسابقه سینمای ایران سینماگر دیگری بود که روی سن رفت تا از یک عمر فعالیت او در بطن سینمای حرفه‌ای تجلیل شود.

او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: خوشحالم که از کسانی که در پشت صحنه سینما فعالیت می‌کنند تقدیر می‌شود. از محمدمهدی جعفری مدیر مؤسسه قرن 21 هم در این بخش تقدیر شد.  یکی از جالب‌ترین بخش‌های افتتاحیه مراسم تقدیر از اصغر شاهوردی صدابردار سینمای ایران بود که با وجود بیماری ناشی  از سانحه‌ای که مدتی است برایش رخ داده در این مراسم حاضر شد.

شاهوردی به‌دلیل بیماری قادر به صحبت کردن نبود اما همسر وی به روی سن آمد و در چند جمله از همسرش و زحماتی که او برای این سینما متحمل شده سخن گفت و از حاضران تشکر کرد.

احمد میرعلایی همچنین در این مراسم به برگزیدگان سال گذشته که هنوز جوایز خود را از جشنواره دریافت نکرده‌اند اطمینان داد که جوایزشان آماده است و البته این جوایز از سوی هیچ شرکت خودروسازی تامین نشده است.

علیرضا خمسه هم که همیشه از هر فرصتی برای اعلام اینکه هنوز جایزه سال قبل خود را که وعده‌اش را به همسرش داده دریافت نکرده، گفت: من امسال آمده‌ام که سوار ماشینی شوم که پارسال وعده‌اش را دادند اما به دست ما نرسید. میرعلایی میکروفن را از خمسه گرفت و گفت: آنهایی که پارسال ماشین‌شان را دریافت نکرده‌اند امشب جوایزشان را دریافت می‌کنند.

بخش بعدی مراسم پخش تیزرهایی از داریوش ارجمند، اسحاق خانزادی، رضا برجی و محمدتقی پاکسیما 4 چهره‌ای بود که بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر از آنها تجلیل می‌کند و به هر یک خودروی پراید هدیه می‌دهد.

ارجمند با اعلام اینکه خوشحال است که در زمان حیاتش از او تقدیر می‌شود، گفت: هنر، راز جاودانگی است و هنرمند در ذهن تاریخ جاودانه می‌شود، همان طور که سعدی و حافظ زنده و جاودانه‌اند.

در این جشنواره لایه‌های پنهان سینما که معمولا دیده نمی‌شوند به چشم می‌آیند و خوشحالم که از رضا برجی دوست عزیزم که از چهره‌های شاخص سینماست تجلیل می‌شود. عبودیت خدا، نوکری مردم و خدمتگزاری فرهنگ حاصل زندگی من است.

اسحاق خانزادی در بخش دیگری از مراسم روی سن رفت و گفت: 5دهه برای فرهنگ و سینمای کشورم زحمت کشیده‌ام و از مسئولان جشنواره برای برگزاری مراسم بزرگداشت سپاسگزارم.

رضا برجی نیز با یادی از شهید آوینی گفت: جای استادم شهید آوینی خالی است. او می‌گفت اگر کار برای خدا باشد دیده می‌شود. هنر سینما در ایران بر 2رکن استوار است؛ فرهنگ ناب ایرانی و اسلام محمدی. پاکسیما فیلمبردار باسابقه اما کم‌حرف، زمان گرفتن سیمرغ و لوح تقدیر صحبت نکرد.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین سخنران این مراسم بود. او با اشاره به اینکه هنر سینما قالبی زیبا و تجلیگاه همه هنرهاست در ادامه گفت: سینما در جمهوری اسلامی معنایی متفاوت با سایر هنرها دارد. سینما با عشق به انقلاب پیوند خورده است. بخش پایانی مراسم، اختصاص به معرفی برگزیدگان بخش مسابقه مواد تبلیغی داشت.

برگزیدگان بخش مسابقه مواد تبلیغی

برگزیدگان بخش مسابقه مواد تبلیغی نیز در این مراسم معرفی شدند و سیمرغ بلورین دریافت کردند.در بخش عکس فیلم احمدرضا شجاعی برای «پسر تهرونی» لوح تقدیر و جایزه نقدی و عبدالله عبدی‌نسب برای «استشهادی برای خدا» لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند  و سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد فوقانی برای «پستچی سه بار در نمی‌زند» تعلق گرفت.

در بخش پوستر، سحر صبا برای «در میان ابرها» سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی گرفت و از قباد شیوا برای پوستر فیلم «یک وجب از آسمان» تقدیر شد.

در بخش طراحی گرافیک محیطی، سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی به امیرشیبان خاقانی برای «نیش زنبور» اهدا شد.در بخش آنونس، آرش معیریان برای ساخت آنونس فیلم سینمایی «احضارشدگان» سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی گرفت و در بخش تیزر سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مسعود آقابابائیان برای «آخرین ملکه زمین» رسید.

کد خبر 100190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز