یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: روند صعودی قیمت گوشت قرمز که از روزهای نخست امسال آغاز شده بود همچنان ادامه دارد.

این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که تا چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان دستگاه مشاور تنظیم بازار مواد پروتئینی متولی ساماندهی بازار این محصولات بودند اما عدم‌توفیق این وزارتخانه در مهار قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ باعث شد تا دولتمردان با اتخاذ تصمیماتی تازه مسئولیت تنظیم بازار این محصولات را به وزارت بازرگانی واگذار کنند اما با گذشت بیش از یک ماه از این تغییر و تحول قیمت‌ گوشت قرمز که در چند هفته اخیر افزایش بی‌سابقه‌ای را شاهد بوده همچنان بالا مانده و وعده‌های مسئولان جدید تنظیم بازار برای کاهش قیمت‌ها مؤثر واقع نشده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران طی هفته منتهی به 25 دی ماه جاری نیز از افزایش قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله حکایت دارد. براساس این گزارش در هفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل، قیمت گوشت گوسفند معادل 4/0درصد و گوشت تازه گاو و گوساله 6/1درصد افزایش ولی بهای گوشت مرغ 6/0درصد کاهش داشته است.

این گزارش در حالی ارائه شده است که قیمت گوشت گوسفندی در یک ماهه اخیر رکورددار افزایش قیمت مواد غذایی بوده و قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی با استخوان(شقه) از 10 هزار و 500تومان به بیش از 12هزار تومان و هر کیلو گوشت ران گوسفندی از 14هزار و 800تومان به 16هزار و 800تومان افزایش یافته است همچنین قیمت هر کیلو گوشت گوساله که تا پیش از این حدود 10هزار تومان بوده است طی چند هفته اخیر به 12هزار تومان افزایش یافته است. با این روند به‌نظر می‌رسد تلاش‌های وزارت بازرگانی برای عرضه محدود گوشت گرم گوساله به نرخ 7هزار و 300تومان و وعده‌های برخی مسئولان این وزارتخانه برای افزایش عرضه و کشتار گوسفند‌های وارداتی تأثیری در کاهش قیمت گوشت قرمز نداشته است.

کاهش قیمت مرغ، افزایش قیمت تخم مرغ

با وجود گلایه‌های دست‌اندرکاران تولید مرغ از کاهش قیمت‌ها و زیان بخش تولید، طی چند هفته اخیر روند کاهشی قیمت گوشت مرغ ادامه داشته و قیمت هر کیلو گوشت گرم مرغ در هفته جاری به 2هزار و 650 تومان کاهش یافته است.

این کاهش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که قیمت تخم مرغ که پیش از این روند افزایشی خود را آغاز کرده بود با نزدیک شدن به فصول سرد سال و افزایش تقاضا همچنان بالا مانده است. به‌نحوی که گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران طی هفته منتهی به 25دی ماه نیز حاکی از آن است که قیمت تخم مرغ در هفته مذکور نسبت به هفته قبل از آن معادل 4/0درصد افزایش داشته است و قیمت تخم مرغ با اندکی افزایش شانه‌ای 22800 الی 36000 ریال به‌فروش رسیده است.

کد خبر 100150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز