گروه بین‌الملل: رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در بحبوحه تنش میان واشنگتن و اسلام آباد با سفر به پاکستان برای بهبود روابط دو طرف تلاش کرد.

درحالی‌که اختلاف درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق مرزی پاکستان همچنان ادامه دارد، گیتس 2بهمن تلاش کرد عامل تنش در روابط واشنگتن و اسلام‌آباد را یک «دشمن مشترک» معرفی کند.

وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه دفاع ملی پاکستان اعلام کرد که اختلاف‌های میان دو طرف به وسیله یک جبهه تبلیغاتی ایجاد می‌شود که رهبری آن بر عهده یک دشمن مشترک است.

این نخستین سفر گیتس به پاکستان از زمان آغاز به کار باراک اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا از یکسال پیش به حساب می‌آید.گیتس با ابراز تأسف از سیاست‌های پیشین واشنگتن برای قطع روابط نظامی با پاکستان دردهه 1990 آن را یک اشتباه راهبری بزرگ دانست که باعث قطع همکاری‌های 2کشور شده است.

وی گفت: این اقدام دلیل واقعی کم‌بودن اعتماد میان 2کشور است که باعث شده ما نتوانیم همکاری لازم را برای مقابله با افراط‌گرایی به‌عنوان تهدیدی مشترک داشته باشیم.
گیتس که پس از سفر به هند روز پنجشنبه وارد اسلام آباد شد، از مقام‌های پاکستان خواسته است که شبه‌نظامیان طالبان را در مناطق مرزی این کشور با پاکستان ریشه کن کنند.

گفته می‌شود وزیر دفاع آمریکا در جریان دیدارهای خود خواستار گسترش عملیات ارتش این کشور علیه شبه نظامیان شده است. این در حالی است که ژنرال اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان در واکنشی تند به این درخواست تاکید کرد که ارتش پاکستان برنامه‌ای برای عملیات جدید علیه شبه نظامیان حداقل در 12 ماه آینده را ندارد.

ارتش پاکستان در جنگ با طالبان تاکنون بیش از 2 هزار نیروی خود را از دست داده است. با وجود این، مقام‌های آمریکا این کشور را برای گسترش حملات خود و تعقیب شبه نظامیان حتی در داخل مرزهای افغانستان همواره تحت فشار قرار داده‌اند.

گیتس2بهمن هم اعلام کرد که تنها با تحت فشار قرار دادن شبه‌نظامیان در 2 سوی مرزها امکان مبارزه با آنها وجود دارد. واشنگتن در واقع حملات پاکستان علیه شبه نظامیان را برای موفقیت در افغانستان همزمان با آمادگی برای اعزام 30هزار نیروی جدید به این کشور ضروری می‌داند.

وزیر دفاع آمریکا علاوه بر این در سفر به هند و پاکستان برای تشویق 2کشور جهت داشتن نقشی فعال و سازنده در کنفرانس لندن که قرار است 28 ژانویه برگزار شود، تلاش کرده است.

محور اصلی این کنفرانس، امنیت است و انتظار می‌رود که دولت افغانستان در این کنفرانس جزئیات طرح خود را برای مذاکره با طالبان که در واقع یکی از محورهای عدم‌امنیت در کشور است، ارائه کند.

این در حالی است که مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده‌اند این کشور قصد دارد 12 هواپیمای بدون سرنشین در اختیار پاکستان قرار دهد تا به تقویت ارتش این کشور در مقابله با شبه نظامیان طالبان کمک کند.

روز پنجشنبه آصف علی زرداری رئیس‌جمهوری پاکستان اعلام کرده بود درصورتی که هواپیماهای بدون سرنشین توسط نیروهای پاکستانی استفاده می‌شد انتقادهای کمتری را از سوی مردم این کشور به‌دنبال داشت.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق مرزی پاکستان تاکنون باعث کشته‌شدن صدها غیرنظامی شده و خشم مردم این کشور را به‌دنبال داشته است.

به‌تازگی هم یک نظرسنجی در پاکستان نشان داد که احساسات ضد‌آمریکایی میان مردم این کشور در حال گسترش است و در صورت ادامه روند کنونی تا 3 سال آینده به نقطه اوج خود خواهد رسید.

کد خبر 100018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز