چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۱
هپاتيت C دنيا را تهديد مي كند
001587.jpg
هپاتيت C يك بيماري بدون علامت است، لذا پيدا كردن علت شيوع آن مشكل است حدود 3 درصد جمعيت جهان با ويروس هپاتيت C درگير هستند يعني حدود 170 ميليون نفر ناقل مزمن هستند
يك متخصص بيماري هاي عفوني در گفت وگوي تفصيلي با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به بررسي بيماري هپاتيت C، راه هاي انتقال، روش هاي تشخيص و درمان اين بيماري پرداخت.
دكتر مهري نيك بين در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: هپاتيت C يك بيماري ويروسي است كه به صورت حاد يا مزمن كبد را دچار التهاب مي كند.
وي افزود: به دنبال كشف ويروس هپاتيت C مشخص شد كه ويروس هپاتيت NonA و NonB همان هپاتيت C است كه يكي از شايع ترين علل عفونت كبدي بوده و از بين مبتلايان 70 درصد موارد به فرم مزمن و 30 درصد افراد به طرف نارسايي كبدي و سيروز پيش مي روند.
خطر بيماري هپاتيت C
اين متخصص بيماري هاي عفوني ادامه داد: يكي از مهمترين مسائل در مورد اپيدميولوژي هپاتيت C عفونت است. چون هپاتيت C يك بيماري بدون علامت است، لذا پيدا كردن علت شيوع آن مشكل است. حدود 3 درصد جمعيت جهان با ويروس هپاتيت C درگير هستند، يعني حدود 170 ميليون نفر ناقل مزمن هستند كه در معرض عوارض ناشي از هپاتيت C قرار دارند.
وي تصريح كرد: در حال حاضر ريسك انتقال ويروس هپاتيت C از طريق فرآورده هاي خوني به علت روش هاي جست وجوي جديد حدود يك ميليون و 200 هزار واحد خون است.
معتادان تزريقي بيشترين ريسك ابتلا به هپاتيت C را دارند.
دكتر نيك بين تاكيد كرد: امروزه معتادان تزريقي بيشترين ريسك را در كسب هپاتيت C دارند كه شيوع آن بين 4 تا 6 درصد است. انتقال هپاتيت C از راه مادر به جنين نيز مطرح است كه ميزان آن بسيار پايين است.
اين متخصص بيماري هاي عفوني با بيان اينكه بروز هپاتيت C در مناطق جغرافيايي متغير است، به ايسنا گفت: به طور كلي اين رقم در اروپا 1 درصد، در جنوب ايتاليا 11 درصد و در شمال اروپا يك هزارم تا يك صدم درصد است.
وي ادامه داد: ميزان آلودگي در مصر حدود 26 درصد (بيشترين آلودگي بين كشورهاي دنيا) و در ايران يك درصد است كه در مناطق مختلف ايران هم اختلاف وجود دارد.
دكتر نيك بين تصريح كرد: در مطالعه اي كه اخيرا انجام شده 68 درصد مبتلايان به هپاتيت C را معتادان تزريقي تشكيل داده و 4 تا 6 درصد از طريق تماس جنسي مبتلا شده اند.
وي انتقال هپاتيت C از طريق انتقال خون و فرآورده هاي خوني را نادر دانست و به ايسنا گفت: به طور كلي در ايران اعتياد تزريقي، خون و محصولات خوني، آندوسكوپي، روابط جنسي و جراحت از موارد ابتلا به هپاتيت C بوده و در حدود 24 درصد افراد مبتلا هيچ ريسك فاكتوري پيدا نشده است.
احتمال پيشرفت بيماري  هپاتيت C
به سيروز كبدي
دكتر نيك بين در ادامه اظهار كرد: در مطالعات انجام شده 20 تا 25 درصد مبتلايان مزمن كه HCVRNA مثبت دارند (يعني ويروس در خون آنها قابل اندازه گيري بوده است)، پس از 20 سال به طرف سيروز و در 20 تا 25 درصد مبتلايان ممكن است پس از 50 سال به طرف سيروز و مابقي 50 درصد بين 20 -50 سال ممكن است به طرف نارسايي و سيروز كبدي پيش بروند؛ يك تا 4 درصد افراد سيروتيك بعدها مبتلا به سرطان كبد مي شوند.
اين متخصص بيماري هاي عفوني بيان كرد: سن بالا در زمان ايجاد عفونت، جنسيت مرد، مصرف زياد و مداوم الكل، عفونت همزمان با HIV، كبد چرب و بالا بودن ذخيره آهن در كبد از فاكتورهاي مهمي است كه موجب تشديد فيبروز مي شود.
دكتر نيك بين درباره راه هاي انتقال هپاتيت C گفت:  هپاتيت C يك عفونت ويروسي قابل انتقال از طريق خون و محصولات خوني است. افرادي كه سابقه انتقال خون را دارند البته تا قبل از سال 1992 مثل هموفيلي، تالاسمي و همچنين معتادان تزريقي بيشترين احتمال ابتلا به هپاتيت C را دارند و عفونت در مردان بيشتر از زنان بوده و در افراد با سطح اجتماعي پايين، بيشتر از ديگران است.
اين متخصــــص بيماري هاي عفوني ادامه داد: راه هاي ديگر انتقال شامل تاتو، استنشاق كوكائين، سوراخ كردن غير بهداشتي گوش، جراحي هاي كوچك و انتقال بيمارستاني كه بسيار مهم، اما محاسبه نشده است. همچنين ديابت، دندانپزشكي، كوتاه كردن موها تحت شرايط غير بهداشتي، استفاده مشترك از تيغ يا ناخن گير، روابط جنسي خارج از چارچوب خانواده از جمله ريسك فاكتورهاي مهم جهت ابتلا به هپاتيت C است.
هپاتيت حاد C
دكتر نيك بين در ادامه توضيح داد: شيوع هپاتيت حاد C در حال كاهش است، لذا فرم حاد آن شايع نيست. شناخت اين بيماري در فاز حاد مشكل است و هپاتيت حاد C را در حال حاضر در بين معتادان تزريقي مي بينيم.
وي افزود: اين بيماري بدون علامت و خفيف است. در مواردي ممكن است با علائم بي حالي، تهوع، درد سمت راست شكم، تغيير رنگ ادرار و زردي خفيف ديده  شود. معتادان تزريقي و گيرندگان خون در 75 درصد موارد بدون علائم هستند.
اين متخصص ادامه داد: هپاتيت C معمولا علائم واضحي ندارد، ولي در۴۰ درصد موارد به صورت خستگي، درد در ناحيه راست شكم، تهوع، كم اشتهايي و درد مفاصل و عضلات بروز مي كند.
وي گفت:  3/1 درصد بيماران آنزيم هاي كبدي نرمال دارند كه اين افراد يا بيماري خفيف دارند يا بيماري آنها پيشرفت نمي كند و فقط در بعضي موارد افراد با آنزيم هاي كبدي نرمال بيماري پيشرفته كبدي دارند.
اين متخصص بيماري هاي عفوني خاطرنشان كرد: روند هپاتيت C در افراد مختلف متفاوت است؛  به عنوان مثال بيماري در فردي به يك خارش محدود شده و گاهي مواقع ممكن است با نارسايي كبدي توام باشد.
وي تصريح كرد: مهمترين عارضه درازمدت هپاتيت C، سيروز، نارسايي كبدي و سرطان كبد است كه پس از سالها فقط در تعدادي از افراد مبتلا مشاهده مي شود.
وي در اين باره به ايسنا گفت: فاكتورهاي ويروسي، فاكتور دفاع بدن و فاكتورهاي خارجي از عوامل موثر در پيشرفت هپاتيت C به طرف سيروز هستند.
فاكتورهاي ويروسي شامل ميزان ويروس، ژنوتيپ ويروسي (به طوري كه هرچه ميزان ويروس بالاتر باشد احتمال فيبروز و سيروز بيشتر است و نيز در صورت ژنوتيپ يك احتمال ابتلا به سيروز و عوارض ناشي از آن افزايش مي يابد).
اين متخصص ادامه داد: فاكتورهاي دفاعي شامل سن، زمان ابتلا، سيستم ايمني سلولي فرد، عفونت همزمان با HIV و مصرف داروهاي خاصي كه مي تواند پيشرفت بيماري را بيشتر كند. از عوامل ديگر، افزايش ذخيره آهن در كبد، كبد چرب، مصرف مداوم بيشتر از 30 گرم الكل و جنس و نژاد است.
روش هاي بررسي آزمايشگاهي
دكتر نيك بين بيان كرد: تست هاي خوني جهت تاييد ابتلا و همچنين مشخص كردن ژنوتيپ ويروس انجام مي شود، بررسي عملكردي كبد از ديگر تست هاي انجام شده بعد از تشخيص است.
وي ادامه داد: سونوگرافي كبد، سي تي اسكن و عكسبرداري MRI بيشتر در موارد بزرگي كبد يا طحال (سيروز) و بررسي شواهد وجود سرطان كبد كمك كننده هستند.
رژيم غذايي و درمان
اين متخصص بيماري هاي عفوني افزود: كبد چرب غير الكلي يا NASH شايع ترين علت بيماري كبدي در آمريكاست و ممكن است منجر به پيشرفت فيبروز كبدي شود. فاكتورهايي كه در ارتباط با NASH است شامل چاقي، بالا بودن چربي خون و ديابت است كه احتمال فيبروز كبدي در اين بيماران را بيشتر مي كند.
وي ادامه داد: ديابت تيپ 2 به صورت يك فاكتور مستقل در پيشرفت بيماري كبدي در مبتلايان HCV عمل كرده و باعث كاهش پاسخ به درمان اينترفرون در بيماران مي شود.
درمان NASH (كبد چرب غير الكلي)
اين متخصص بيماري هاي عفوني به ايسنا گفت:  كاهش وزن، درمان ديابت و درمان چربي خون بالا ممكن است منجر به بهبودي HCV (هپاتيت C) شود.
وي همچنين افزود: ارتباط بين سيگار و شدت بيماري فيبروز كبدي در هپاتيت C بررسي شده است.
دكتر نيك بين گفت:  اساس درمان هپاتيت C اينترفرون آلفاست؛ درمان تك دارويي با اينترفرون به مدت 6 ماه، پاسخ دهي حدود 10 تا 15 درصد و به مدت يك سال 20 تا 25 درصد دارد.
اين متخصص بيماري هاي عفوني افزود: هدف اوليه درمان در بيماران هپاتيت C كاهش سطح ويروس است. به طوري كه اندازه گيري ويروس با روش هاي معمولي قابل اندازه گيري نباشد. هدف ثانويه بهبود در وضعيت بافت كبدي و جلوگيري از پيشرفت بيماري به سيروز و نارسايي كبد و سرطان كبد است.
كودكان مبتلا به هپاتيت C
دكتر نيك بين تصريح كرد: كودكان مبتلا به هپاتيت C نسبت به بالغين، جمعيت بسيار كمي را تشكيل مي دهند و علائم حاد هپاتيت در كودكان مشخص نشده است.
اين متخصص بيماري هاي عفوني افزود: در فرم مزمن، بيماري كمتر به طرف سيروز و نارسايي كبد پيش مي رود. شيوع هپاتيت C در كودكان كمتر از 12 سال حدود 12 صدم درصد و در نوجوانان 19-12 سال، 4 دهم درصد است.
وي ادامه داد: احتمال انتقال از مادر به جنين كم و كمتر از 5 دهم درصد است و نوع زايمان و شير دادن يا ندادن ارتباطي با كسب بيماري ندارد. اگر نوزاد ويروس را در بدو تولد كسب كند، احتمال فرم مزمن شدن آن كمتر از بالغين است.
اين متخصص بيماري هاي عفوني اضافه كرد: انتقال از بالغين مبتلا به كودكان، از طريق تماس در منزل يا انتقال كودك به كودك در خانه، مدرسه يا مهدكودك ها به عنوان فاكتورهاي خطر محسوب نمي شوند.
دكتر نيك بين به ايسنا گفت: كودكان مبتلا به هپاتيت C معمولا بدون علامت هستند، خستگي، درد مفاصل و درد شكم ندارند و ممكن است فقط افزايش آنزيم هاي كبدي را داشته باشند.
اعتياد تزريقي و هپاتيت C
دكتر نيك بين افزود: بيشترين مبتلايان هپاتيت C معتادان تزريقي هستند و عفونت هاي جديد در اين گروه ديده مي شود. اعتياد معتادان تزريقي ضمن درمان بيماري هپاتيت، بايد تحت نظر متخصص درمان شود. مهمترين خطر در اين گروه اين است كه پس از درمان ممكن است مجددا دچار عفونت C شوند.
الكل و هپاتيت C
اين متخصص بيماري هاي عفوني در پايان خاطرنشان كرد: مصرف مداوم و بيش از 30 گرم الكل در روز در مبتلايان هپاتيت C وضعيت كبدي اين بيماران را بدتر مي كند و همچنين در بيماران فوق بايد حداقل چند ماه از قطع الكل گذشته باشد تا بتوانند تحت درمان قرار گيرند.

تسريع در مرگ بيمار توسط خودش يا پزشك يا ديگران حرام است
قتل انسان مطلقا جايز نيست
مدتي است كه در برخي از كشورها، تسريع مرگ بيماراني كه از بيماري هاي لاعلاج رنج مي برند، تحت عنوان به مرگي يا مرگ سبز مطرح و هم اكنون نيز در حال انجام است، به اين ترتيب كه وقتي به بهبود بيمار اميدي نيست با هماهنگي وي، از داروهايي استفاده مي شود كه مرگ وي را تسريع كرده و او از تحمل رنج بيماري رهايي مي يابد. اين موضوع مدتي است كه در ايران نيز موضوع بحث و بررسي افراد قرار گرفته است.
سرويس فقه و حقوق ايسنا، در همين زمينه نظرات آيات عظام را جويا شده است.
با توجه به اينكه در مواردي مشاهده مي شود كه افراد مبتلا به بيماري هاي درمان ناپذير براي رهايي از زندگي رنج آور خود تقاضا دارند كه پزشك معالج با تزريق دارويي، زندگي آنها را خاتمه دهد، در صورتي كه فردي به بيماري بدخيم و لاعلاجي دچار شود كه به واسطه آن در آستانه مرگ قرار گيرد و تمايل داشته باشد براي رهايي از رنج بيماري درمان ناپذير، دارويي استفاده كند كه با مصرف آن، مرگ وي تعجيل شود، مي توان اين دارو را در اختيار بيمار قرار داد و آيا پزشك معالج مي تواند با هماهنگي بيمار در اين زمينه اقدام كند؟ در صورتي كه پزشك بنا بر تقاضاي بيمار چنين كند آيا ضامن است؟
پاسخ آيت الله العظمي صانعي:نمي تواند و حرام است و به منزله  قتل كل جامعه است و موجب قصاص است و بايد توجه داشت رعايت جهات احساساتي در قتل و آدم كشي عواقبي بس خطرناك براي جامعه دارد، قطع نظر از آنكه موجب عذاب شديد اخروي هم خواهد بود و محض رضايت بيمار مجوز قتل نيست چون رضايت به حرام و گناه و آدم كشي بوده و بايد به خدا پناه برد.
پاسخ آيت الله العظمي صافي گلپايگاني:در فرض سئوال كشتن شخص مذكور با دارو حكم قتل عمد دارد و حرام است و همچنين است حكم در مورد دارو دادن جهت تعجيل در فوت بيمار و رضايت بيمار مجوز قتل نيست و موجب عدم ضمان طبيب نمي شود و تجويز داروي كشنده توسط طبيب ولو مباشر استعمال دارو خود بيمار باشد نيز حرام است والله العالم.
پاسخ آيت الله العظمي نوري همداني:پس از سلام؛ چنين عملي جايز نيست و پزشك معالج ضامن است.
پاسخ آيت الله العظمي مكارم شيرازي:قتل انسان مطلقا جايز نيست حتي از روي رحم و حتي با اجازه خود مريض و ترس معالجه منجر به مرگ نيز جايز نيست.دليل اصلي اين مسئله اطلاقات ادله حرمت قتل از آيات و روايات است و همچنين ادله وجوب حفظ نفس و فلسفه آن ممكن است اين باشد كه چنين اجازه اي سبب سوءاستفاده هاي فراوان مي شود و به بهانه هاي واهي قتل از روي ترحم صورت مي گيرد يا افرادي به قصد انتحار و خودكشي از اين راه وارد مي گردند به علاوه مسائل پزشكي غالبا يقين آور نيست و چه بسا افرادي كه از حيات آنها مأيوس بوده اند و به طور عجيبي از مرگ رهايي يافته اند. هميشه موفق باشيد.
پاسخ آيت الله العظمي فاضل لنكراني:تسريع در مرگ بيمار توسط خودش يا پزشك يا ديگران حرام است كه اگر توسط خود فرد انجام شود خودكشي محسوب مي شود و اگر توسط پزشك انجام شود حكم قتل عمد را دارد و رضايت بيمار تاثيري در حكم ندارد.
پاسخ آيت الله العظمي بهجت:اين عمل به هيچ وجه جايز نيست و هر كس اين كار را انجام دهد، ضامن است.

كلينيك
001524.jpg
شيوع تب مالت كشور را تهديد مي كند
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: بيش از 50 درصد بيماري هاي انساني با مشكلات حيواني در ارتباط هستند.
دكتر محمداسماعيل اكبري در همايش روز ملي بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان با بيان اينكه اين دسته از بيماري ها در كشور هاي در حال توسعه رقم بالاتري را به خود اختصاص مي دهند، در ادامه با اشاره به بار اين بيماري ها در كشور گفت: با همت سازمان دامپزشكي و وزارت جهاد كشاورزي، ميزان بروز بسياري از بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان در كشور كاهش يافته به نحوي كه ميزان كيست هيداتيك در سالهاي اخير به 400 مورد تغيير يافته است و مالاريا كه روزي شيوع بالايي داشت به همت دانشمندان طرح حذف آن اجرا شد.
وي با اشاره به ترددهاي متعدد و خطر شيوع ليشمانيوز (سالك) در كشور خاطرنشان كرد:  تاكنون اقدامات خوبي در راستاي مهار اين بيماري در كشور صورت گرفته است، همچنين تب مالت در كشور از حساسيت بالايي برخوردار است و كشور را تهديد مي كند.
دكتر اكبري در ادامه توضيح داد: شيوع تب مالت از 170 هزار مورد در 100 هزار نفر جمعيت كشور به 25 مورد در صد هزار نفر در سالهاي اخير محدود شده ولي در عين حال براي مهار بيماري ها نياز به حركت مدون و منسجم تري داريم.
معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به ابهام در نظام دو زيستي OONOSES در نظام شبكه كشور افزود: براي موفقيت در اين امر نيازمند آموزش چهره به چهره افراد هستيم كه اين در قالب پوستر، پمفلت و كتابچه نمي گنجد.دكتر اكبري با اشاره به ضرورت همكاري بين بخشي الحاق ايران به نظام هاي بين المللي يادآور شد: وجود يك برنامه استراتژيك منسجم در كشور به خوبي احساس مي شود تا امكان هجمه فرهنگي را در كشور ايجاد كند. وي با اشاره به وجود آلوده ترين كشورها در همسايگي ايران افزود: شيوع تب دره ريفت در سالهاي اخير كه در عربستان رخ داده بود سبب نگراني انتقال آن از عراق به ايران شد.
كنه عامل انتقال بيماري تب خونريزي دهنده است
ويروس تب خونريزي دهنده كريمه كنگو (CCHF) از طريق گزش كنه منتقل مي شود.
تب خونريزي دهنده كريمه كنگو (CCHF) بيماري مشترك بين انسان و حيوان است كه براي اولين بار در كريمه (غرب شوروي سابق) و كشور كنگو گزارش شده است و سپس در كشور هاي مختلف جهان شناسايي و گزارش شد.
عامل بيماري تب خونريزي دهنده، ويروسي از خانواده بناوريده است كه از طريق گزش كنه، تماس با دام آلوده، تماس با بافت خون و ترشحات دام و انسان آلوده قابل انتقال است. در دام علائم مشخصي از اين بيماري وجود ندارد، ولي در انسان بيماري با تب بالا،  دردهاي عضلاني و سردرد شروع و با خونريزي عمومي در بدن به مرگ منتهي خواهد شد.مبارزه با ناقل بيماري (كنه) از طريق سمپاشي دام ها و اماكن دامي، رعايت موارد ايمني و بهداشتي هنگام كار با دام در كشتارگاه ها،  عدم استفاده از گوشت هاي فاقد مهر دامپزشكي، جلوگيري از نقل و انتقال و ورود و كشتار دام هاي مشكوك و غيربومي و خريد دام از محل هاي مجاز از اقدامات بهداشتي كنترلي اين بيماري است.
تفاهمنامه همكاري دانشگاه علوم پزشكي و مركز انتقال خون
مركز تحقيقات پزشكي - ورزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران و مركز تحقيقات سازمان انتقال خون با هدف پاسخگويي به نيازهاي مختلف موجود در جامعه علمي كشور، تفاهمنامه همكاري امضا كردند.
در اين تفاهمنامه آمده است: با عنايت به رسالت مهم دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي در تربيت نيروي انساني پژوهشگر، از طريق انجام تحقيقات در جهت رفع نيازهاي علمي و فني كوتاه و بلندمدت و نيز با توجه به سياست هاي دولت در ايجاد زمينه هاي لازم براي افزايش انگيزه انجام تحقيقات كاربردي، اين موافقتنامه بين دو مركز منعقد مي شود.
گفتني است متعاقب اين تفاهمنامه، طرح تحقيقاتي بررسي خطر قابل انتساب آلودگي با هپاتيت B در كشتي گيران شهر تهران با مشاركت طرفين به اجرا گذاشته شد.

اتاق انتظار
نرخ گذاري تعرفه ها براي مقابله با پديده شوم زير ميزي
معاون فني سازمان نظام پزشكي با اعلام اينكه در صورتي كه حرمت تعرفه هاي تعيين شده شكسته شود، التزام تعرفه نيز دستخوش تغيير خواهد شد، نرخ گذاري واقعي تعرفه ها را راهي براي مقابله با پديده شوم زيرميزي دانست.
دكتر عليرضا زالي امروز در يك نشست خبري اظهار كرد: افرادي به تعرفه گذاري بخش خصوصي پرداخته اند كه هيچ اطلاعي از فضاي جامعه پزشكي ندارند. اين در حالي است كه قانون مترقي و جديد سازمان نظام پزشكي كه ماحصل 25 سال مطالبات گروه پزشكي است تا حدي امكان تحقق مطالبات پزشكي را محقق كرده و تعيين تعرفه بخش خصوصي را به سازمان نظام پزشكي واگذار كرده است.
وي التزام در تعرفه پزشكي را مستلزم ايجاد تعرفه واحد و همگون پزشكي دانست و خاطرنشان كرد: اعلام تعرفه ها و نبود ضمانت اجرايي سبب شده كه تنوع و تعدد نرخ هاي پزشكي در كشور تظاهر كند و عملا جامعه پزشكي از سياست نرخ گذاري تعرفه تبعيتي نمي كردند.
وي با بيان اينكه تاكنون تعرفه اي مطابق با نياز جامعه پزشكي طراحي نشده كه اين حاكي از وجود چالش در اقتصاد بخش خصوصي است، گفت: در صورتي كه حرمت سازمان نظام پزشكي حفظ و ابزار لازم براي نظارت طراحي شود در اين صورت جامعه پزشكي و مردم هر دو سود خواهند برد.
وي با اشاره به اينكه تاكنون نرخ گذاري روي تعرفه ها سليقه اي بود، افزود: در صورت يكسان و همگون سازي تعرفه ها در صورت بروز هرگونه تخطي برخورد مي شود.
معاون فني سازمان نظام پزشكي تعرفه را امري اقتصادي نه تجاري دانست و يادآور شد: با اعلام تعرفه هاي واقعي بخش خصوصي بايستي مابه التفاوت تعرفه هاي دولتي و خصوصي توسط مكانيسم بيمه اي كه بدرستي طراحي شده پرداخت شود تا مردم متضرر نشوند.طبق ماده 91 قانون پنج ساله چهارم، دولت موظف به تامين اعتبارات درمان است، اين در حالي است كه ما نيز معتقديم كه رابطه مالي بين پزشك و بيمار حذف تا بيمار دغدغه هزينه درمان را نداشته باشد.
وي در ادامه اعلام كرد كه بسياري از واحدهاي درماني خصوصي در شرف ورشكستگي قرار دارند و اين در حالي است كه هويت گروه پزشكي در مطب خلاصه شده است.وي مكانيسم معيوب و شوم زيرميزي را محصول تعرفه هاي غير واقعي دانست و افزود: براي جلوگيري از تحميل هزينه هاي سنگين بهداشت و درمان به مردم، بايد پوشش كامل بيمه اي را يك اصل قرار داد به نحوي كه پزشكان ناچار به پرداخت يارانه نشوند اين در حالي است كه طي 20 سال اخير تعرفه هاي غيرواقعي به صورت چالش خود را نشان داده است.
اسيد فوليك زياد از تحليل تدريجي مغز جلوگيري مي كند
مصرف زياد سبزي و ميوه هاي تيره رنگ در بهبود حافظه سالمندان موثر است. براساس يافته هاي آخرين تحقيقات دانشمندان، استفاده زياد از اسيد فوليك از تحليل تدريجي مغز جلوگيري مي كند.
به گزارش ايسنا، اين دانشمندان اعلام كردند كه استفاده زياد از اسيد فوليك، حافظه افراد مسن را نيز بهبود مي بخشد.
پژوهشگران آلماني اعلام كردند كه رژيم غذايي شامل مقادير بيشتري از Folate ( يك نوع ويتامين B كه در حبوبات و ميوه هاي با رنگ تيره و سبزيجات وجود دارد) از بروز بسياري از بيماري ها پيشگيري مي كند.
همچنين ثابت شده است كه اين ويتامين از بروز عوارض مغزي و نخاعي در جنين و همچنين بيماري هاي قلبي و سكته جلوگيري مي كند.
با اين حال اين دانشمندان اعلام كرده اند كه همزمان با بالا رفتن سن،  تحليل در مغز اجتناب ناپذير خواهد بود.

خورد و خوراك
از خواص هويج چه مي دانيد؟
شفاف كننده پوست، مفيد براي درد مفاصل و رفع كم خوني متخصصان تغذيه مي گويند: مصرف هويج براي سنگ هاي كليوي و مثانه مفيد است.
به گزارش ايسنا، هويج داراي مواد ازته، مواد اسيديته، اسيد سولفوريك، سلولز، مواد چرب، گلوسيدها، فسفاتيدها (لستين)، مواد پكتيك، يك ماده رنگي قابل تبلور از كاروتن ها و ويتامين هاي A، B، C و D و مقاديري ويتامين E در ريشه خود است.
هويج داراي خواص ادرار آور، كاهنده چربي و خون، خلط آور، التيام بخش و تصفيه كننده خون است.
هويج در موارد كمبود ويتامين C (اسكوربوت)، رفع عوارض كم خوني زمان بلوغ، بيماري قند، راشيتيسم، التهابات، بيماري كليه و مثانه و مجاري ادرار به كار مي رود.
اين گياه براي بينايي چشم مفيد و به علت داشتن انسولين گياهي براي بيماري قند نيز سودمند است.
خوردن هويج سبب افزايش نيروي عضلات شده و براي گرفتگي صدا نيز مفيد است.
اين گياه شفاف كننده پوست بوده و كليه ها را تقويت مي كند.
تخم هويج چند برابر خود هويج خواص دارد و داراي چندين هورمون از جمله هورمون مردانگي و استروژن است، اين گياه نافع سرفه و ضد گاز و نفخ معده بوده و براي سنگ هاي كليوي و مثانه مفيد است. زايمان را آسان كرده، سستي و درد مفاصل را درمان مي كند.
هويج به علت دارا بودن آهن براي كم خوني و اختلالات رشد نيز مفيد است.

درمانگاه
خبرسازان
دخل و خرج
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |