پنجشنبه ۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۲ - Dec 25, 2003
ازْجُرِِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ المُحْسِنِ.
با پاداش دادن به نيكوكار، بدكار را بيازار.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
به ره دوست نشينيم و مرادي طلبيم
خيز تا از در ميخانه گشادي طلبيم
به گدايي ز در ميكده زادي طلبيم
زاد راه حرم وصل نداريم مگر
برگزيدگان جايزه بزرگ معمار ۸۲ معرفي شدند
002932.jpg
برگزيدگان جايزه بزرگ معمار ۸۲ سه شنبه شب در مراسمي معرفي شدند.
در اين مراسم كه با حضور سفراي كشورهاي ايتاليا و ژاپن و بيش از ۴۰۰ نفر از مسئولان و معماران كشور انجام گرفت، هيات داوران آراء خود را به اين شرح اعلام كرد: نشان معمار ۸۲ لوح تقدير و جايزه يكصد ميليون ريالي به نفر اول هادي ميرميران به خاطر طرح ساختمان وكلاي ايران ،به نفرات دوم تا چهارم نيز لوح تقدير داده شد كه در مرتبه دوم، دو كار برگزيده شدند: طرح ايستگاه مترو آزادي، كار مهندسان مشاور همگروه و طرح دفتر مركزي شركت لوله اهواز، كار مهندسان مشاور آژند شهر.
رتبه سوم به طرح مجموعه ورزشي اسب سفيد،  كار دكتر اسماعيل طلايي و همكاران تعلق گرفت و در رتبه چهارم نيز دو برنده شامل طرح مركز همايش سعادت آباد، كار دفتر معماري هسته طراحي و طرح ساختمان سراج كار بهرام شكوهيان معرفي شدند.
در اين مسابقه جايزه ويژه سوپر پايپ براي بهترين طرح و اجراي تاسيسات مكانيكي درنظر گرفته شده بود كه هيچيك از طرح هاي ارسالي شايسته احراز اين جايزه شناخته نشد.
گفتني است اين مسابقه به همت مؤسسه معمار نشر و با حمايت شركت سوپر پايپ اينترنشنال هرسال با هدف حمايت از نوآوري در طراحي و ساخت و پيشرفت معماري برگزار مي شود.

عكس مجيد سعيدي بهترين عكس يكي از بخش هاي مسابقه بين المللي برترين عكاسان جهان شد
موفقيت تازه عكاسان ايراني
002934.jpg
عكسي از مجيد سعيدي، عكاس ايراني، جايزه اول بخش عكس خبري مسابقه بين المللي برترين عكاسان جهان را به دست آورد. اين عكس كه «در جستجوي صدام» عنوان دارد و در عراق گرفته شده به عنوان بهترين عكس خبري بخش حرفه اي اين مسابقه انتخاب شده و عكس ديگري از همين عكاس، جايزه سوم همين بخش را برده است.
گروه ديگري از عكاسان ايراني نيز در بخش هاي ديگر اين مسابقه برنده شده اند. به گزارش ايسنا، عليرضا عطارياني مقام اول عكاسي از كودكان و مقاوم دوم عكاسي از فرهنگ ملل را از آن خود كرد و علي سيدحسيني نيز در بخش كودكان برنده جايزه سوم شد.
همچنين ابراهيم بهرامي رتبه سوم بخش زندگي و مهرداد ميرهادي مقام دوم بخش عكاسي هنري را به دست آوردند.
علاوه بر عكاسان آمريكايي كه بيشترين جوايز اين دوره را به خود اختصاص داده اند، نام عكاساني از كشورهاي مكزيك، انگلستان، كانادا، تايلند، ژاپن، روماني، هلند، هند، ايرلند، تركيه، استراليا، برزيل، آفريقاي جنوبي، فنلاند و پورتوريكو نيز در جمع برندگان به چشم مي خورد.
مسابقه بين المللي انتخاب بهترين عكاس سال را گروهي از منتقدان عكاسي، صاحبان موزه ها و گالري هاي معتبر و ديگر شخصيتهاي باسابقه انجمنهاي عكاسي جهان آن را داوري مي كنند.

نگارستان
ديدار
002936.jpg
۱. آنيبال كاراچي Annibale Carracci
۲. تولد: بولونا ۱۵۶۰ وفات: رم ۱۶۰۹
۳. سبك  نقاش: از نقاشان دوره رنسانس پيشرفته و پيرو سبك ميكل آنژ ، تيتيان و رافائل بود.
۴. زندگينامه نقاش: «كاراچي»؛ استاد نقاشي از مناظر بود. هارموني اجزاء و زيبايي حالتهاي آدمها در نقاشيهاي او يادآور كارهاي «رافائل»؛ «ميكل آنژ» و آثار كلاسيك قرن هفدهم رم است. كارهاي او تلفيقي از سبك رئاليسم و كلاسيك است. «تيتيان» كارهاي او را به علت زيبايي، رواني، طبيعي بودن و خلوص رنگهاي بكار رفته ستايش مي كرد. در سال ۱۵۹۵؛ آنيبال به همراه برادرش «آگوستينو» و «لودويك» پسرعمويش؛ مدرسه هنر تاسيس كردند كه تعداد زيادي هنرمند چيره دست خصوصا پيروان سبك «باروك» از اين مدرسه فارغ التحصيل شدند.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: «مسيح (ع) در راه آ پين؛ پدر پيتر را مي  بيند» / ۲-۱۶۰۱ / رنگ روغن روي چوب/ ۳/۵۶*۴/۷۷ سانتي متر / مسيح در حال حمل صليب و ديدار با پدر پيتر است. پدر از او مي پرسد كجا مي روي؟ و حضرت مسيح در پاسخ مي گويد: «به رم مي روم تا دوباره به صليب كشيده شوم»!
۶. محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال/ لندن

بهارستان
باري بحال بودن
جز اندكي نبود
و اندك مجال ماهم در انتظار رفت
عبدالله كوثري

۶ فيلم جهاني در شب فيلمنامه
۶ فيلم  مطرح  سينماي  جهان  در برنامه  هفته  آينده  شب  فيلمنامه  سالن  كوچك  حوزه  هنري  به  نمايش  درمي آيند.
به  گزارش  ستاد خبري  حوزه  هنري  سازمان  تبليغات  اسلامي ، فيلمهاي  شهركنار دريا ساخته  مايكل  كيتون  جونز با بازي  رابرت  دونيرو و فرانسيس مك  دورماند و محصول  ۲۰۰۲ شنبه  ۶ دي ، پايان  هاليوودي  ساخته  وودي  الن با بازي  وودي  الن  و تئالئوني  و محصول  ۲۰۰۱ يكشنبه  ۷ دي  ، محكوميت مضاعف  ساخته  بروس  برسفورد با بازي  اشلي  جاد و تامي لي  جونز و محصول ۱۹۹۸ دوشنبه  ۸ دي  ، شهر تاريك  ساخته  الكس  پروياس  با بازي  كيفرساترلند و رفوس  سيول  و محصول  ۱۹۹۷ سه شنبه  ۹ دي ، مريخ  حمله  مي كند ساخته  تيم  برتون  با بازي  جك  نيكلسون  و پيرس  برازنان  و محصول  ۱۹۹۶چهارشنبه  ۱۰دي  ، مقلد ساخته  يان  اميل  با بازي  سيگوزني  ويور و هالي هانتر و محصول  ۱۹۹۵ پنجشنبه  ۱۱ دي  و رقصنده  در تاريكي  ساخته  لارنس فون  ترير با بازي  بيورك  و كاترين  دونو و محصول  ۲۰۰۰ در جمعه  ۱۲ دي  نمايش  داده  مي شود.

جشنواره آمين در تالار وحدت آغاز شد
جشنواره  آمين شامل رقص هاي آئيني - سنتي ايراني به كارگرداني فرزانه كابلي در تالار وحدت ويژه  بانوان آغاز  شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين برنامه به مدت  ۱۱ شب به روي صحنه مي رود و ساعت اجراي اين برنامه در سه شب اول اجرا - سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه اين هفته ساعت  ۱۸ ودر روزهاي بعدي ساعت  ۳۰:۲۰ خواهد بود.
فرزانه كابلي، در گفت وگو با ايسنا با اظهار تاسف از ثابت نبودن ساعت اجراي اين نمايش، اين تغيير را موجب سردرگم شدن تماشاگران دانست و گفت: متاسفانه نمي دانم در پوستر و بوروشورمان ساعت اجرا را چه ساعتي بايد بزنيم ضمن اينكه قرار بود اين برنامه ۱ ماه اجرا شود كه به دليل مشكلات تالار و برنامه ريزي هاي انجام شده قرار شد كه  ۱۱ اجرا داشته باشيم.
وي همچنين با اظهار تاسف از وضعيت اطلاع رساني اين برنامه گفت: يك روز پيش از اجرا متوجه شديم كه قرار است از سه شنبه اجرا داشته باشيم در حالي كه اگر از چند روز پيش مي دانستيم قطعا اطلاع رساني و تبليغات بهتري انجام مي شد.
وي با اشاره به اينكه اين نمايش تنها ويژه خانم ها اجرا مي شود اين موضوع را كمي مشكل ساز خواند و گفت: رفت و آمد خانم ها به ويژه در روزهاي بعدي كه اجرا از ساعت  ۵/۸ شب شروع مي شود بسيار دشوار است.
كابلي در پايان، رقص هاي آييني را هنري بسيار فقير توصيف كرد و گفت: اميدوارم در آينده با شرايط بهتري بتوان به اين هنر فقير كه سال ها در راه زنده نگه داشتنش كوشيده ايم بپردازيم.

همزمان با سالروز درگذشت پدر شعر نو فارسي برگزار مي شود
بزرگداشت نيما در خانه هنرمندان
هم  زمان با سال  روز وفات شاعران نامي معاصر ايران نيما يوشيج طي دو روز مراسم بزرگداشتي در خانه هنرمندان در تاريخ ۱۱ و ۱۲ ديماه برگزار مي  شود.
بهروز غريب  پور مدير عامل خانه هنرمندان ايران و يكي از اعضاي ستاد برگزاري اين مراسم بزرگداشت در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: نيما چه موافق آن باشيم و يا مخالف آن يك نام مطرح در زمينه شعر فارسي است . نيما شعرفارسي را به بعد و قبل خودش تقسيم كرده است.
وي در ادامه با اشاره به اين موضوع كه هنوز بخشي از افكار نيما در جامعه مطرح نشده است گفت: نيما در تمام هنرها انديشه  اي ژرف داشته است به طوري كه در هنري مانند تئاتر به تحول زبان بسيار تأكيد داشته است.
وي در باره برنامه هاي تدارك ديده شده براي اين بزرگداشت گفت: نمايش سه فيلم مستند از سه كارگردان، خواندن وصيت نامه نيما توسط دكتر مهدخت معين دختر استاد معين از برنامه  هايي است كه در اين دو روز به اجرا در مي  آيد.غريب  پور گفت: در تلاشيم تا در اين بزرگداشت از دكتر مهاجراني و منوچهر آتشي دعوت به عمل آوريم. ضمن اين كه برنامه  هاي جنبي ديگري نيز در حاشيه اين مراسم خواهد بود.

دبير جشنواره بيروت:
جنگ ،مايه اصلي سينماي مستند لبنان و فلسطين است
محمد هاشم  دبير جشنواره  فيلمهاي  مستند بيروت  معتقد است  كه  جنگ  تأثير زيادي  بر سينماي  كشورهاي  لبنان  و فلسطين  گذاشته  است .
وي  در حاشيه  نشست  تخصصي  چشم انداز سينماي  مستند لبنان  و فلسطين  به  خبرنگاران  گفت : فيلمسازان  فلسطيني  و لبناني  بيشتر درباره  دلايل ، فجايع  و پيامدهاي  جنگ  فيلم  مي سازند.
هاشم  تصريح  كرد: اگر موضوع  مهمي  براي  گفتن  وجود ندارد نبايد فيلم  مستند ساخت  و پسنديده  نيست  اين  نوع  فيلم  بخاطر كسب  شهرت  توليد شود و اگر افرادي  مثل  مايكل  مور، به  شهرت  رسيدند، اين  يك  امر استثنايي  است .
وي  گفت : سينماي  مستند در لبنان ، از اواخر دهه  نود به  صورت  حرفه اي  دنبال  شد و ما نيز جشنواره  مستند بيروت  را براي  عرضه  بهتر فيلمهاي  مستند برگزار كرديم .
مدير جشنواره  بيروت ، درباره  آثار شركت كننده  در چشم  انداز سينماي  مستند فلسطين  و لبنان  گفت : برخي  از فيلمهاي  ارائه  شده  در اين  برنامه  وضعيت  فيلمسازي  در كشورهاي  خود را به  تصوير مي كشند.
هاشم  افزود: فيلمهاي  مستند لبناني  بيشتر گزارشي  است  و ما فرهنگ  غني ديداري  نداريم  و فرهنگ  ما مبتني  بر كلام  و قصه گويي است  و به  همين  دليل  اكثرمستندهاي  ارائه  شده ، شبيه  گزارش  خبري  هستند.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
ترس
سالها بود كه تنها زندگي مي كرد. مي خواست به روي خودش نياورد كه بعد از غروب آفتاب مي ترسد. به همين خاطر براي ايمني از دزد، يك جفت پوتين مردانه را پشت در آپارتمان در راهرو مي گذاشت، در را سه قفله مي كرد و بعد مي خوابيد غافل از اينكه فراموش كرده است قالبهاي قديمي را از درون كفشها بيرون بياورد.
ناهيد اشكبوس

روزنگار
ناصرالملك
ميرزا ابوالقاسم خان قراگوزلو، ملقب به ناصرالملك، از رجال مشهور ايران در اواخر قاجاريه در چنين روزي در سال ۱۳۰۶ در گذشت. او در دوره امير كبير آموزش ديد و در دانشگاه آكسفورد انگلستان تحصيل كرد و دردوران ناصرالدين شاه، مظفرالدين شاه، محمد علي شاه و احمد شاه جزو رجال كشور به حساب مي آمد. وي در دوران ناصرالدين شاه لقب «مشير حضور» داشت و هنگامي كه پدر بزرگش، محمود خان قراگوزلو در گذشت، شاه لقب او را كه ناصرالملك بود به ميرزا ابوالقاسم داد. وي چندي بعد حاكم ولايت همدان و رئيس طايفه قراگوزلو شد. ناصرالملك در دوران محمد علي شاه و پس از قتل اتابك اعظم صدارت يافت اما مدتي بعد شاه بر سر مسئله تصميم مجلس بر كاستن از بودجه دربار و غائله اي كه از حمله طرفداران شاه به مجلس پديد آمد، نسبت به او بدگمان شد و قصد هلاكش را كرد.
سفارت انگلستان پا در مياني كرد و ناصرالملك جان خود را برداشت و عازم تبعيد در فرنگ شد. پس از استبداد صغير،  عزل محمد علي شاه و درگذشت عضدالملك- نايب السلطنه احمد شاه- مجلس شوراي ملي ناصرالملك را به نيابت سلطنت منصوب كرد. در ماجراي اولتيماتوم روسيه براي عزل مورگان شوستر- مستشار مالي كه مجلس براي سامان دادن به وضع كشور استخدام كرده بود- ناصرالملك به پيشنهاد صمصام السلطنه- صدراعظم- دستور انحلال مجلس را داد؛ زيرا مجلس با وجود خطر اشغال پايتخت به دست قواي روسيه، حاضر به عزل شوستر نبود. پس از انحلال مجلس، ناصرالملك چندي قدرت بي مهاري به دست آورد و به گفته ملك الشعراي بهار «با كمال خشونت با احزاب و احرار رفتار مي كرد.» به نظر مي رسد عمر سياسي ميرزا ابوالقاسم خان با رسيدن احمد شاه به سن قانوني و انجام مراسم تاجگذاري پايان يافت. وي در علوم عربيت، تاريخ، ادبيات و سياست چيره دست بود.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
درخواست صدراعظم از كمدين
برلين: هارولد اشميت، سرشناس ترين كمدين آلمان از ۸ سال قبل، شب ها در يك برنامه تلويزيوني با لطيفه گويي و تقليد صدا، خنده را بر لبان شهروندان آلماني مي نشاند. اما وي چند روز قبل اعلام كرد قصد دارد اين حرفه را ترك كند.
درپي اعلام اين خبر، دهها هزار تن از مردم آلمان ازجمله گرهارد شرودر، صدراعظم اين كشور از اشميت درخواست كردند از تصميم خود منصرف شود اما وي اعلام كرد كه تصميم وي كاملا جدي است.
از زمان انتشار اين خبر، ارزش سهام شبكه تلويزيوني اي كه اشميت در آن برنامه اجرا مي كرد ۱۰ درصد كاهش يافته است.
باران اسكناس
توكيو: يك جوان ۲۶ ساله بيكار در ژاپن، هزاران برگ اسكناس يك دلاري از بالاي يك برج تلويزيوني در شهر ناگويا به پايين پرتاب كرد.
وي درمورد انگيزه خود از انجام دادن اين كار گفت: من با معامله در بورس صاحب اين پول شدم و قصد داشتم اين پول را با ساير شهروندان تقسيم كنم.
وي ۹۲۶۰ دلار را به اسكناس هاي يك دلاري تبديل كرد و سپس اين اسكناس ها را از بالاي برج به خيابان ريخت.
صداي مزاحم تلفن
پكن: وزير امورخارجه چين و وزير امورخارجه آمريكا معمولا مذاكرات تلفني خود را شب ها انجام مي دهند و اغلب يكديگر را براي گفت وگوي تلفني از خواب بيدار مي كنند.«لي» وزير امورخارجه چين گفته است: به دليل اختلاف ساعت چين با آمريكا، يا من او را از خواب بيدار مي كنم و يا او هنگامي كه من در خواب عميق هستم تلفن مي زند.وي در ادامه گفت: يك شب هنگامي كه به خانه پاول زنگ زدم، وي در خواب عميق به سر مي برد كه صداي زنگ تلفن هم او را ازخواب بيدار كرد و هم دو سگش به همين دليل به پارس كردن پرداختند و اجازه ندادند كه صداي وي را به خوبي بشنوم.
بزرگترين جعبه دستمال كاغذي جهان
امان: يك شركت اردني بزرگترين جعبه دستمال كاغذي جهان را توليد كرد.
اين جعبه كه ۴۵/۲ متر طول، ۲۲/۱ عرض و ۷۳/۰ متر ارتفاع دارد به مناسبت پنجاهمين سالگرد تاسيس يك شركت توليد دستمال در اردن، عرضه شده است.همچنين عنوان بزرگترين سيگار جهان به كوبا و بزرگترين هفت تير نيز به لهستان تعلق گرفت.
هديه كريسمس براي زنداني ها
نيويورك: ۱۳۵۰۰ زنداني در آركانزاس در روز كريسمس هديه دريافت خواهند كرد. اين هديه شامل ۵ دلار پول نقد، دو عدد پرتقال و دو عدد سيب است. هزينه اين هدايا در مجموع ۷۰ هزار دلار اعلام شده است.
ارسال هديه براي زندانيان آركانزاس از سوي خانواده هاي آنان ممنوع است.
حمله سوسمار
سيدني: دو روز پيش سه مرد جوان با دوچرخه عازم سفر شدند. آنها در طول مسير تصميم گرفتند داخل يك رودخانه شنا كنند اما در حين شناكردن ناگهان يك سوسمار غول پيكر به يكي از آنان حمله ور شد و جوان ۲۲ ساله را كشت.
اين خزنده سپس به سوي همراهان جوان مقتول حمله ور شد كه آنان براي نجات جان خود از درختي كه در ميان رودخانه قرار داشت بالا رفتند.به هرحال آنان ۲۲ ساعت بالاي درخت ماندند تا هلي كوپتر پليس به كمك آنها شتافت.
ممنوعيت فروش آنتي بيوتيك
پكن: چين قصد دارد فروش آنتي بيوتيك بدون نسخه را در داروخانه هاي اين كشور ممنوع اعلام كند.استفاده از يك نوع آنتي بيوتيك در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ باعث شد تا يك نسل از جمعيت چين دندانهايشان را از دست بدهند و شنوايي حدود ۱۸ ميليون نفر ديگر نيز در اين كشور آسيب ببيند.در چين انواع آنتي بيوتيك ها در داروخانه و فروشگاه ها بدون نسخه ارايه مي شود كه مصرف مقادير زياد و نامنظم اين داروها باعث مقاوم شدن باكتري هاي بيماري زا شده است.
عزاداري ملكه
لندن: ملكه انگليس به دليل مرگ يكي از محبوب ترين سگ هاي خانگي اش عزادار شده است.ديروز در يك ميهماني خانگي، سگ دختر ملكه به سگ ملكه اليزابت حمله ور شد و اين حيوان را كشت.سال گذشته نيز همين سگ دو كودك را در پاركي در شهر لندن گاز گرفته بود كه به همين دليل دختر ملكه به پرداخت ۵۰۰ پوند جريمه محكوم شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۴ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارستان خط: نمايشگاه آثار خوشنويسي رضا بيداريان / تا ۱۴ دي / چهارراه كالج، ضلع غربي تالار وحدت، خيابان خارك، شماره ۶۱/ تلفن: ۶۷۰۴۲۱۱
* نگارخانه نوا: نمايشگاه آثار نقاشي خط فهيمه محمدي / ۴ تا ۱۳ دي/ بزرگراه چمران، پل مديريت، جنب خيابان علامه طباطبايي، شماره ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي فريده شوركابي / ۴ تا ۹ دي / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* گالري باران: نمايشگاه نقاشي آذر آل طاها / تاپنجم دي / ميدان دركه، خيابان احمدپور، نبش كوچه غزال، پلاك ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
* نگارخانه آريا: نمايشگاه عكس نغمه قاسملو / تا ۱۰ دي / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، كوي زرين، پلاك ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه هنر: اولين نمايشگاه و جشنواره گرافيكي دانشجويان مركز آموزش علمي - كاربردي فرهنگ و هنر واحد ۱۴ تهران / تا ۱۰ دي / خيابان نجات اللهي، نبش ورشو، مركز سازمانهاي غيردولتي و فعاليتهاي داوطلبانه شهرداري تهران.
* نگارخانه خارك: نمايشگاه اجسام دكوراتيو قديمي / تا هشتم دي / خيابان شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا / تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي گروهي / تا ۱۲ دي / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي رؤيا احمدي / تا چهارم آذر / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي مهتاب فيروزآبادي / از ۵ تا ۱۱ دي / خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه نقاشي آزاده تيموريان / ۵ تا ۹ دي / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲

گل و گياه
برگاموت
002930.jpg
نام علمي: MonardaشCambridge Scarlet'
خانواده: LABIATAE
گياهي بوته اي و دائمي است با بلندي ۱ متر و گستردگي ۴۵ سانتي متر كه گلهاي قرمز تيره آن در طول تابستان ظاهر مي شوند. شاخ و برگ گياه كركدار و معطر مي باشند و براي معطرنمودن چاي مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك مرطوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: به وسيله تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |