همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی موفق شدند تنها با یک قطره خون، اولین موش شبیه سازی را تولید کنند

با یک قطره خون، اولین موش شبیه سازی شده به دنیا آمد

به گزارش خبرگزاری مهر، سلول‌های خونی که از دم یک موش اهداکننده گرفته شد برای تولید یک موش شبیه سازی شده در مرکز منابع زیستی ریکن، ژاپن مورد استفاده قرار گرفت.

این تحقیقات نشان می‌دهد که طول عمر این موش ماده شبیه سازی شده عادی است و قادر به تولید مثل نیز می‌باشد.

دانشمندان در یک موسسه مرتبط اخیرا 600 کپی که از نظر ژنتیکی با هم برابر بوده از یک موش تولید کردند.

موش تاکنون از چندین منبع مختلف سلول‌های اهدا کننده شبیه سازی شده که در این میان می‌توان به سلول‌های خونی که در غدد لنفاوی، مغز استخوان و کبد وجود دارد اشاره کرد.

این گروه تحقیقاتی ژاپنی با هدف تحقیق در رابطه با اینکه آیا می‌توان از سلول‌های خونی هم برای شبیه سازی استفاده کرد یا خیر دست به این تحقیقات زدند. آنها قصد داشتند منبعی پیدا کنند که به سادگی در دسترس باشد تا بتوان موش‌های آزمایشگاهی که از نظر علمی ارزشمند هستند را شبیه سازی کنند.

این گروه به ریاست آتسو اوگورا از مرکز منابع زیستی ریکن در تسوکوبا، در استان ایباراکی ژاپن، از دم موش اهدا کننده خون گرفته، سلول‌های سفید خونی را ایزوله کرده و از هسته‌ها برای آزمایش‌های شبیه سازی استفاده کردند و در این آزمایش‌ها از همان تکنیکی استفاده کردند که برای تولید دالی گوسفند شبیه سازی شده در ادینبورو استفاده شد.

از این فرآیند با عنوان انتقال هسته سلولی یاد می‌شود که دربرگیرنده انتقال هسته‌ها از یک سلول بالغ به تخمک بارور نشده‌ای است که هسته آن خارج شده است.

این دانشمندان ژاپنی اظهار داشتند که این تحقیق برای نخستین بار نشان می‌داد که موش را می‌توان با استفاده از فرایند هسته سلول‌های خونی شبیه سازی کرد. این سلول‌ها را می‌توان بلافاصله پس از برداشت برای شبیه سازی استفاده کرد و نیازی به اتانازی حیوان اهدا کننده نیست.

کد خبر 220822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز