یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک حلقه کوچک مغناطیسی که در قاعده مری کاشته می‌شود، می‌تواند زندگی افراد مبتلا به سوزش سر دل مزمن را که داروها مشکل‌شان را حل نمی‌کند، بهبود بخشد.

ring

به گزارش آسوشیتدپرس این وسیله شیوه جدیدی برای درمان موارد شدید بیماری "ریفلاکس اسید" است که میلیون‌ها را مبتلا می‌کند و ممکن است به مشکلات جدی‌تر بهداشتی منجر شود.

این عارضه هنگامی رخ می‌دهد که یک دریچه عضلانی پس از بلعیدن غذا درست بسته نمی‌شود. این وضعیت باعث می‌شود که شیره اسیدی معده به درون گلو بازگردد. داروهایی مانند اومپرازول می‌توان میزان این اسید را کاهش دهند. اما مشکل زمینه‌ای را که " بیماری بازگشت محتویات اسیدی معده به مری" یا ریفلاکس (GERD) است، حل نمی‌کنند.

بیماران مبتلا به شکل شدید این بیماری ممکن است مجبور شوند به طور نشسته بخوابند و در معرض عوارض تاثیر اسید معده بر پوشش مری قرار می‌گیرند.

این حلقه مغناطیسی که یک سال پیش بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا به تایید رسیده است و اکنون در اروپا هم فروخته می‌شود، به این گروه بیماران کمک می‌کنند.

پزشکان در یک عمل نیم‌ساعته با استفاده از جراحی "سوراخ کلیدی" یا لاپاراسکوپی این حلقه در قاعده مری به دور عضله ضعیف قرار می‌دهند. این حلقه باعث تقویت این دریچه عضلانی و بسته ماندن آن می‌شود، و در عین حال آنقدر انعطاف‌پذیر هست که هنگام بلع غذا متسع شود و اجازه عبور غذا را بدهد.

این حلقه در اندازه‌های متعدد عرضه می‌شود، اما معمولا حدود 1.25 سانتی‌متر قطر دارد و تا حدود 4 سانتی‌متر می‌تواند گشاد شود. افراد پس از کاشتن این وسیله در مری وجود آن را احساس نخواهند کرد.

بازگشت محتویات اسیدی معده به درون مری یا بیماری ریفلاکس می‌تواند بیمار را در خطر عارضه‌ای به نام "مری بارت" قرار دهد، که در آن تغییر بافتی در پوشش داخلی مری زمینه را برای بروز سرطان فراهم می‌کند.

شایع‌ترین عوارض جانبی این وسیله اشکال در بلع است که در 68 درصد بیماران بلافاصله پس از جراحی رخ می‌دهد، اما پس از یک سال شیوع آن به 11 درصد کاهش پیدا می‌کند و پس از سه سال به 4 درصد می‌رسد.

کد خبر 209093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز