همشهری آنلاین: باغ‌موزه‌ هنر ایرانی در زمستان‌۱۳۸۵ با مدیریت سازمان فرهنگی‌-هنری شهرداری تهران طراحی و گشایش یافت.

در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تاکنون آثار به‌جای مانده به‌عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک است، گردآوری شود.

‌در گذشته باغ در اختیار خانه سینما با فعالیت‌های جانبی آن بوده است که با مرمت نهایی در سال‌۱۳۸۴-‌۱۳۸۵ تغییرکاربری داده و تبدیل به موزه فعلی شده است.

طرح اولیه باغ نیز به‌جز درخت‌های کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامی‌آبراه حوضچه دیوارها و نرده‌های اطراف باغ در سال‌۱۳۸۵ مرمت شده‌است. ‌

 آثار هنری باغ‌موزه هنر ایرانی

آثار هنری باغ‌ موزه را می‌توان به دودسته‌ کلی تقسیم کرد؛ دسته نخست شامل‌ ماکت آثار باستانی، میراث گران‌بهای نیاکان‌مان به اضافه آثار حجمی‌(چوب و فلز) برخی هنرمندان معاصر که به‌ شکل دایمی ‌امکان تماشای آن‌ها میسر است، می‌شود.

 ‌دسته‌ دیگر آثار هنری قابل‌عرضه در فضای باغ، نگارخانه و دیواره‌های باغ است‌ که در مدت محدودی در معرض دید شهروندان قرار می‌گیرد. ‌کارگاه‌های آموزشی تخصصی‌(نظام استادـ‌شاگردی) از دیگر فرصت‌های پیش‌بینی ‌شده در این باغ‌موزه است.

‌در این کارگاه‌ها هنرجویان می‌توانند با ثبت‌نام و پذیرش در یک‌دوره‌ بلندمدت شرکت کرده و پس از کسب موفقیت در دوره، موفق به اخذ گواهی با تاییدیه‌ استاد مربوطه شوند. ‌نمایشگاه عکس فضای باز باغ‌موزه با امکان نمایش ‌۲۰اثر هنری در دوره‌های ماهیانه، علاوه‌بر فراهم‌ آوردن زمینه عرضه‌ آثار هنری بر جذابیت بصری باغ‌موزه می‌افزاید. ‌

ماکت‌های باغ‌موزه

ماکت‌های آثار تاریخی شامل‌: هشت‌بهشت، چهل‌ستون، گنبدقابوس، شمس‌العماره، سی‌وسه‌پل، کاروانسرای مهیار، باغ‌فین کاشان، نقش رستم، برج‌آزادی، برج‌میلاد، مقبره دانیال‌نبی(ع) ‌و قره کلیسا، ‌ آثار حجمی ‌هنرمندان انجمن مجسمه‌سازان ایران(توسط استاد جمشیدی از جنس چوب)، ‌ کافه‌گالری(نمایش آثار هنرمندان تراز ‌اول کشور به‌صورت ادواری با طرح موضوع)، نمایشگاه عکس‌های تهران قدیم در حاشیه دیوار باغ به صورت ادواری(تعداد عکس‌ها ۲۰‌عدد)، کارگاه استاد-شاگردی در کارگاه آفرینش هنری و...

باغ موزه

باغ‌موزه، به محلی گفته می‌شود که در کنار نگهداری و نمایش آثار هنری، فضایی را فراهم کند تا موجب آرامش و انبساط‌خاطر بازدیدکنندگان شود.

‌اولین باغ‌موزه ایران در سال‌۱۳۱۰(ه. ‌ش) بنا شده که متعلق به همسر سپهبد امیر ‌احمدی بوده و برای ییلاق و استفاده از آب‌وهوای خنک آن در فصول گرم سال ساخته شد.

 ‌این‌باغ از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول و با شیوه معماری خاص دوره خود بنا شده‌است. ‌موقعیت باغ در کوچه‌باغ‌های باصفای تجریش(خیابان مقصودبیک، چهارراه دکترحسابی) است که با دیوارهای کاهگلی و عمارت آن با نمای آجری و دیوارهای قطور در متراژی کمتر از یک‌هکتار بنا شده است. سامان‌دهی باغ‌موزه هنر ایرانی «باغ‌موزه هنر ایرانی سامان‌دهی می‌شود»

باغ‌موزه هنر ایرانی نمادی از جاذبه‌های گردشگری ایران اسلامی‌را در خود جای داده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز