همشهری آنلاین: مراسم تودیع دکتر محمدرضا مخبردزفولی و معارفة دکتر سعیدرضا عاملی در دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی در بعدازظهر سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ در تالار اندیشه برگزار شد.

این مراسم به پاس تقدیر از دوازده سال خدمات ارزشمند و زحمات دکتر مخبردزفولی و با حضور اعضای این شورا و دیگر مقامات و چهره‌های فرهنگی و علمی و سیاسی کشور برگزار شد. ادارة جلسه برعهدة دکتر اسماعیل آذر، عضو کمیسیون هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بود.

دکتر غلامعلی حدادعادل، نخستین سخنران این نشست بود. وی در مقدمه در بیان اهمیت نقش شورا در فعالیت‌های علمی و فرهنگی کشور، به نقش این شورا در تصویب اساسنامه‌های فرهنگستان، تصویب بنیاد سعدی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و تأسیس آن و تصویب شورای تحول علوم انسانی اشاره کرد. این عضو شورا از دکتر مخبر به‌عنوان فردی دلسوز و پرکار و امین یاد کرد که در پیشبرد امور نقش فعال و بارزی داشت و از خدمات وی تقدیر کرد. همچنین، برای دکتر عاملی آرزوی توفیق کرد. دکتر حداد با تأکید بر نقش دولت در حمایت از مؤسسات فرهنگی و تأمین بودجة آن‌ها، بر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های زیر نظر این شورا همچنین، بر اجرایی‌شدن مصوبات آن تأکید ویژه داشت.

سخنران دوم نشست دکتر سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، به برخی مشکلات و دشواری‌های دبیرخانة شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌دلیل ماهیت کار آن اشاره کرد، از جمله ایجاد هماهنگی و توافق میان بخش‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف که بر سر موضوعی مشترک اختلاف نظر می‌یابند؛ و از دکتر مخبر به‌دلیل توانایی و دلسوزی او توأم با حسن خلق و روی گشاده و صبوری وی در رفع و به نتیجه رساندن این قبیل امور با کمترین هزینه و ناراحتی قدردانی کرد، آن هم در شرایطی که رشتة تحصیلی وی در حوزة علوم انسانی نبوده است. همچنین، از نگاه تیزبینانه و هوشمندانة دکتر عاملی، به‌ویژه در فرایندهای انجام کار و یافتن گره‌های آن یاد کرد و هوش سرشار و ذهن فعال وی را پشتوانة مستحکمی در تصمیم‌گیری در اجرای فرایندها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون‌های آن نام برد و از تلاش‌های انقلابی دکتر عاملی و دانش وی و شخصیت فروتنانة ایشان یاد کرد. همچنین، بر رفتار مدیریتی دکتر عاملی بر پایة روابط انسانی اشاره کرد. به بیان دکتر بطحایی شناخت مسائل جهانی در کنار فهم عمیق دینی در دکتر عاملی تجمیع شناختی واقع‌بینانه و به‌دور از خودباختگی و حفظ اسوه‌های بومی، ملی و دینی است، آن هم در شرایطی که فرهنگ ما مورد هجمه‌های عظیم دشمنان قرار دارد.

دکتر عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی را یکی از میوه‌های به‌ثمر نشستة انقلاب خواند که سه دورة کاری را پشت‌سر گذاشته است: دورة نخست، دورة نهادسازی در حوزة علم و فرهنگ؛ دورة دوم، دورة تنظیم مقررات؛ و دورة سوم، که دورة دوازده سالة دکتر مخبر است، ادامة رویکردهای پیشین به‌همراه رویکردهای جدید در تدوین نقشه‌های جامع در حوزة علم و فرهنگ. تدوین سند در حوزه‌هایی از قبیل علم و فناوری، فرهنگ و آموزش‌وپروش چشم‌انداز مسیری را که باید به سمت آن حرکت کرد روشن‌تر می‌سازد. دکتر صالحی با بیان نقش چشمگیر دکتر مخبردزفولی در تأمین پیش‌نیازهای این سندها و ایجاد هم‌افقی و هم‌افزایی در دیدگاه‌ها، در انجام مراحل تصویب و آغاز مراحل اجرایی‌کردن سندها از وی تقدیر کرد. دکتر صالحی با ورود دکتر عاملی از آغاز دورة چهارمی یاد کرد که با توجه به رشد فزاینده و شتابندة عرصة علم و فرهنگ لازم است مواجهه برقرار گردد. با توجه به رشد فضای مجازی و تحولات خاص آن که از حوزه‌های تخصص و تعلق دکتر عاملی برشمرد، تحول در شورای انقلاب فرهنگی به اقتضای عرصة علم و فرهنگ را امری ضروری دانست. همچنین، ژئوپلتیک علم و فرهنگ را در حال تغییرات اساسی خواند که نگاه و تخصص دکتر عاملی در مطالعات بین‌الملل و مطالعات جهانی کمک دبیرخانه و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود تا بتوان ایران اسلامی را در قلة علم و فرهنگ به پیش برد.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و بنیاد ملی نخبگان را زادة دوران دکتر مخبر خواند. وی اسناد تهیه‌شده در این دوران را موجب تحولات جدی در عرصة علم و فناوری کشور نام برد که باعث اشتغال‌زایی برای جوانان و مبنای قدرت برای جمهوری اسلامی ایران شده است، از جمله نهمین زبان در فضای مجازی، موفقیت در استارت‌آپ‌ها در منطقه، و مدل‌های جدید در توسعة فناوری و پژوهش. وی تمامی آن‌ها را مدیون زحمات دکتر مخبر خواند. همچنین، افکار بلند دکتر عاملی را در شورای عالی فضای مجازی ستود و از تخصص وی در فضای مجازی به‌خصوص فرهنگ در این فضا یاد کرد و ابراز امیدواری کرد در اقتدار کشور در این حوزه به‌کار آید.

سخنران دیگر نشست مهندس عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی فضای مجازی و رئیس سابق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. وی با تبریک به دکتر عاملی که با کسب اعتماد مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و اعضای شورا به دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شده‌ است، وی را فردی عالم، دلسوز و خونگرم یاد کرد که در حوزه‌هایی که احساس مسئولیت می‌کند با جدیت به طرح بحث و روشنگری و دادن راه‌حل می‌پردازد و افزود: «با وجود مخالفت من در شورا با وی، گفته‌ها و برخوردشان ارادتم را مضاعف کرد که با بزرگواری در انجام وظایف توأم بود. امروز در کشور شاهد برهوت چنین مواردی هستیم، به‌خصوص آنکه غالب مدیران با قبول مسئولیتی جدید، در جهت تخریب مدیران پیشین گام برمی‌دارند. » و برای دکتر عاملی آرزوی توفیق کرد. همچنین، دکتر مخبر را شخصیت برجستة علمی، دانشگاهی، فرهنگی، انقلابی و ولایت‌مدار یاد کرد که تجمیع این ویژگی‌ها بدون فرازونشیب در وی دیده می‌شود. دکتر ضرغامی وی را با نگاه تعهد به اصل نظام در بسیاری از موارد راهنمای خود خواند. وی دوران دکتر مخبر را دورانی متفاوت یاد کرد و با تجربه و نگاه او و توجه به گذشته، تحولات بسیار ارزش‌مندی در حوزه‌های مختلف و متنوع پدید آورد که پشتوانة علمی، تحقیقی و کلان در حوزة فرهنگ پدید آورده و بدنة فکری خوبی را در شورا به‌دلیل روابط عمومی خوب دکتر مخبر، تواضع و مقبولیت وی شکل داده است، از جمله سند تحول آموزش‌وپرورش که رهبری معظم بارها در کنار سندهای وارداتی مانند ۲۰۳۰ به آن استناد کرده‌اند؛ مهندسی فرهنگی، و نقشة جامع علمی کشور. همچنین، شورا علاوه بر سیاستگزاری کلان، دکتر مخبر در هر کجا که ضرورت ایجاب کرده است با نگاه عالمانه و متعهدانه و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف، آن را در دستور قرار داده و گره‌ای را از کشور باز کرده است، از جمله مصوبات اخیر دربارة استعدادهای درخشان، و ایجاد کانال‌های بیست‌وچهار ساعته در صدا و سیما.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم، مسئلة فرهنگ را در رویکرد جزیره‌ای دچار بخشی‌نگری دانست که نیاز به تغییر رویکرد دارد و لازم است فرهنگ در کنار اقتصاد، سیاست و مسائل اجتماعی نگریسته شود. وی فرهنگ را دارای گستره و نفوذ دانست و بسیاری از عرصه‌ها را فرهنگ‌پیچ خواند؛ برای مثال، تا فرهنگ اقتصادی، مصرف و کار ارتقا نیابد، پیشرفت اقتصادی محقق نمی‌شود. وی توسعة فرهنگ را لزوماً به‌معنای افزایش بودجه ندانست. مولدان فرهنگی، سیاستگزاران و مجریان فرهنگی لازم است فرهنگ را جدی بگیرند و هم‌افزایی پدید آورند. وی یکی از کارهای جدی و محل توجه را هماهنگ‌کردن و هم‌افزاکردن نهادهای مختلف فرهنگی دانست و اینکه دستگاه‌های حاکمیتی وظیفة نظارتی و سیانتی و پشتیبانی در عرصة فرهنگ را به شکل متقن‌تری دنبال کنند. دکتر واعظی دکتر مخبر را شخصیتی متعهد به دین، انقلاب و تلاش برای گره‌گشایی و به نتیجه‌رساندن امور خواند و دقت و جدیت وی را ستود و خواستار استفاده از ظرفیت‌ها و تجربه‌های انباشتة او شد. همچنین، از صفا، خلوص، دلسوزی، تعهد و روشن‌بینی دکتر عاملی یاد کرد و از انتخاب وی تجلیل کرد و آشنایی وی را با فرهنگ‌های بین‌الملل و فناوری‌های نوین عرصة فرهنگ و رسانه فرصتی مناسب دانست که هم در کسوت روحانیت و هم در کسوت استاد تمام دانشگاه تهران حلقة وصل خوب ظرفیت‌های دانشگاهی و حوزوی محسوب می‌شود.

دکتر محمدرضا عارف، نمایندة مجلس شورای اسلامی، دکتر مخبر را فردی متعهد، متدین، خدوم به نظام جمهوری اسلامی ایران و عالم نام برد که نگاه ارزشی و تعهد به آرمان‌های انقلاب بدون تغییری در وی مشهود است. وی سعة صدر، تدبیر و جمع‌کردن بهترین نخبگان کشور را، مستقل از دیدگاه‌های سیاسی و با نگاه به ظرفیت‌های علمی و توانایی آن‌ها در دوران دوازده سال خدمات وی ستود. وی از جمله اسناد مصوب در دوران دکتر مخبر را نقشة جامع علمی کشور، نقشة مهندسی فرهنگی کشور، نقشة تحول در نظام آموزش‌وپروش، سند تعلیم و تربیت، و اسناد تحول فناوری‌های پیشرفته و جهت‌گیری در سند چشم‌انداز نام برد. دکتر عارف دربارة دکتر عاملی به تخصص وی در جامعه‌شناسی ارتباطات، به‌خصوص در بحث جهانی‌شدن، اشاره کرد که مؤسس دانشکدة مطالعات جهان در دانشگاه تهران بوده‌اند که به‌صورت جامع و مانع به مطالعات جهان اختصاص دارد. همچنین، از شادابی، نشاط و انگیزه‌های معنوی، ارزشی و انقلابی وی یاد کرد. دکتر عارف در آستانة پنجمین دهة پیروزی انقلاب اسلامی، آسیب‌شناسی و ارزیابی عملکرد چهار دهة گذشته را امری ضروری خواند که شورای انقلاب فرهنگی به‌جد باید بدان بپردازد و موانع را از پیش پای بردارد. وی با ذکر این مطلب که کشش شورا تا به امروز بیشتر به سمت مسائل دانشگاهی بوده است، بر این مطلب تأکید کرد که شورای انقلاب فرهنگی شورایی فرهنگی است در عین حالی که انقلاب ما نیز انقلابی فرهنگی بوده است، لذا این شورا نباید صرفاً به یک حوزه بسنده کند. وی آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ و فرهنگ عمومی و اخلاق از دیگر حوزه‌های مهمی دانست که وضعیت نامناسبی در کشور دارد و شورا باید به جد به آن ورود کند. وی شیوع تهمت و اعراب و رواج اخبار ساختگی در فضای مجازی را در شأن جامعة فرهنگی و انقلابی آن هم انقلابی فرهنگی ندانست و خواستار اولویت‌دادن به مسائل فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی و فضای عمومی کشور در کنار ارتقای علم و فناوری شد. همچنین، خواستار استفاده از شوراهایی نظیر شورای عطف و شورای عالی آموزش و پرورش شد. شورای انقلاب فرهنگی باید در حوزه‌هایی ورود کند که نهادهای دیگر امکان حضور پرقدرت ندارند. تهیة مصوبات به فرمایش حضرت امام و عمل به مصوبات به فرمایش مقام معظم رهبری به‌خوبی معرف جایگاه این شوراست. لذا، وظایف و اختیارات این شورا و اجرایی‌کردن دبیرخانه نیاز به بازنگری و اولویت‌بندی دارد. در انتها نیز به دکتر عاملی توصیه کرد به توصیه‌های مقام معظم رهبری در نشست‌های خصوصی با اعضای شورا توجه ویژه داشته باشد و مبنای حرکت قراردهد.

پس از نمایشی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ به اعضای شورای انقلاب فرهنگی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، به نقل از مقام معظم رهبری، مؤلفه‌های اقتدار کشور را فرهنگ، علم و اقتصاد برشمرد که هر سه در هم تنیده شده و متغیرهای جدا از هم نیست. شورای انقلاب فرهنگی مظهر در هم تنیدگی دو عنصر از این سه مؤلفه است: عنصر علم و فرهنگ. دبیر این شورا نیز لازم است این دو مفهوم را توأم دارا باشد؛ عالمی فرهنگی که دستی بر آتش علم دارد. همچنین، باید نگاهی جامع و بلندنگر به بحث سیاستگزاری، در کنار شخصیت همگرا داشته باشد. به گفتة دکتر طهرانچی در دورة سوم شورای انقلاب فرهنگی در کنار فعالیت عالمان فرهنگی، اقتدار علمی نیز رقم خورد. همچنین، بر مؤلفة سیاست و برنامه‌ریزی کلان تأکید کرد. وی عرصة فرهنگ و علم را عرصة مدیریت بر مدیریت‌ناپذیرها خواند، چه مدیریت سیستمی و چه مدیریت شخصی. شورای انقلاب فرهنگی در تلاش است همگرایی در عناصری را پدید آورد که ذاتاً واگرایند. دکتر طهرانچی دکتر مخبر را فردی خواند که در دوران وی کشور به بلوغ نگاه جامع به علم و فرهنگ رسید، در عین حالی که شخصیت همگرایی بین نهادهای واگرا پدید آورد. به باور دکتر طهرانچی، اقتصاد و برنامه‌ریزی اقتصادی تا به امروز کاملاً جدا از این دو حوزه بوده است و مجریان بخش اقتصاد توجهی به سندها نداشته‌اند. این در حالی است که جهان شبکه‌ای، هم فرهنگ‌ها را متأثر کرده است و هم علم را. امروز بر این باورند که دورة اول الگوی تولید دانش به پایان رسیده است و الگوی دوم آغاز شده است که یکی از آثار به‌جد آن فناوری اطلاعات و جهان شبکه‌ای است که فرهنگ را نیز به شدت تحت تأثیر خود گرفته است. وی از این منظر دکتر عاملی را ستود که در حوزة فناوری اطلاعات تجارب و تحقیقات ارزش‌مندی دارد که قادر است هم همگرایی را بر این همگرایی‌ناپذیرها وارد کند و هم با توجه به تأثیر علم و فناوری بر فرهنگ، تصمیم‌های خوبی را در شورا وارد نماید.

حجت‌السلام و المسلمین دکتر محمدیان، به سه نکته دربارة دبیرخانة شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرد. نخست به سرمایة فرهیختگان کشور از همة ذائقه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تقریباً تمامی ظرفیت علمی و فرهنگی آن در دبیرخانه پرداخت که در دوران دکتر مخبر و با توجه به مدیریت وی دور هم گردآمدند و آثار بسیار ارزش‌مندی به یادگار گذاشتند. وی بر ضرورت حفظ و غنی‌سازی و برنامه‌ریزی برای استفادة بهینه از این سرمایه‌ها تأکید کرد. دکتر محمدیان توجه به دیدگاه‌های رهبری را دیگر ویژگی دکتر مخبر برشمردند. وی با ذکر این نکته که در کشور هیچ کس به اندازة مقام معظم رهبری به علم توجه نداشته است، و امروز در آستانة چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب یکی از ارکان اصلی، پیشرفت‌های علمی کشور است، شورای عالی انقلاب فرهنگی را در پیگیری منویات رهبر دانست و نقش بسیار پررنگی داشته است. دکتر محمدیان دکتر مخبر را فردی حقیقتاً ولایت‌مدار و انقلابی خواند. دکتر محمدیان با اشاره به آغاز نیک سخنان دکتر عاملی در نخستین‌ نشست‌ها در شورا با یاد از آخرت، از مرحوم دکتر احمدی، رئیس انتشارات سمت، یاد کرد و به نقل از امیرالمؤمنین (ع) پست‌ها و منصب‌ها را در نظام جمهوری اسلامی امانت و فرصتی برای انجام وظیفه دانست. وی با تأکید بر اینکه تمامی اعضای شورا باید انقلابی عمل کنند، انقلابی بیندیشند، انقلابی طراحی کنند و انقلابی اجرا کنند، این امر را انتظاری دانست که رهبر معظم انقلاب از تمامی نیروهای فعال در نظام دارند. این انتظار از اعضای شورا انقلاب فرهنگی افزون‌تر است. تمامی افراد دلبسته به نظام جمهوری اسلامی نگرانی‌های فرهنگی دارند. وی نگرانی‌های فرهنگی را بیش از نگرانی‌های اقتصادی خواند و گفت: «در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بلوغ انقلاب و در آغاز پنجمین دهه از پیروزی آن، در بخش فرهنگ به‌راستی باید انقلابی و با قرائت حضرت امام و مقام معظم رهبری عمل کنیم و در عمل امیدها در جامعه را بیشتر کنیم. »

حجت‌السلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای تخصصی حوزوی شورای انقلاب فرهنگی، فعالیت‌های شورای انقلاب فرهنگی در سه مقطع را به شرح زیر عنوان کرد: مدیریت بحران در دورة اول انقلاب و تصمیم‌سازی‌ها؛ نهادسازی و سیاستگزاری و اوج سندهای مصوب؛ و نهادینه‌شدن و تثبیت سیاستگزاری‌ها در نظام جمهوری اسلامی که مستلزم پیگیری، اجرا و بازخوانی مکرر سیاست‌هاست. وی حضور دکتر مخبر در مقطع سیاستگزاری و ایجاد سندهای فاخر را حضوری افتخارآمیز خواند. همچنین، تشکیل کمیسیون تخصصی حوزوی و تبدیل آن به شورای اقماری را از دیگر دستاوردهای دوران دکتر مخبر خواند که همکاری بی‌نظیری میان این شورا و این نهاد نظام اسلامی شکل گرفت. مصوبات شورای تخصصی حوزوی هم‌زمان مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی حوزه محسوب می‌شود و نگاه فرهنگی دکتر مخبر در برقراری ارتباط میان شورا و حوزه در آن نقش جدی داشته است. دورة دکتری سیاستگزاری فرهنگی شورا در دوران وی تعریف و راه‌اندازی شد. دکتر پارسانیا مرحلة فعلی شورا، یعنی نهادینه‌شدن و تثبیت سیاستگزاری‌ها در نظام جمهوری اسلامی و مستلزم پیگیری، اجرا و بازخوانی مکرر سیاست‌ها، را مرحله‌ای سخت‌تر در فعالیت‌های شورای انقلاب فرهنگی خواند و برای دکتر عاملی با توجه به شخصیت فرهنگی، علمی و اخلاقی وی و حساسیتشان به نظام علمی جامعه آرزوی توفیق کرد و ابراز امیدواری کرد از ظرفیت‌های امروز و بی‌نظیر نسل فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف در جهت منافع نظام اسلامی و جهان اسلام و برقراری ارتباط هر چه بیشتر میان حوزه و دانشگاه بهره‌برداری شود.

دکتر مخبردزفولی، پس از نمایش نماآهنگی در معرفی هر چه بیشتر وی، سخنان خود را با آیة شریفه و ابراز خوشحالی از اینکه «ختم بخیر شده» آغاز کرد و با قدردانی از حضور دکتر عاملی، این مسیر را جهش‌وار و رو به جلو و در جهت رفع نواقص خواند. همچنین، از ظرفیت فکری و همت تمامی عزیزان و دانشمندان در شورای عالی انقلاب فرهنگی، روحانیون، دانشمندان و دانشجویان تشکر کرد که خلوص و تلاش یکایک اعضای دانشگاهی و حوزوی در موفقیت شورا نقش داشته‌ است. همچنین، از اعتماد مقام معظم رهبری سپاسگزاری کرد که همچنان این جایگاه را جایگاهی مهم و برجسته می‌دانند. دکتر مخبر با ذکر فرازونشیب‌های بسیار شورای انقلاب فرهنگی از زمان تأسیس، آن را ماحصل ذهن دوراندیش امام راحل و عظیم‌الشأن در همان مراحل اول پس از پیروزی انقلاب دانست که به‌دلیل جدانشدنی بودن نسبت انقلاب از علم و فرهنگ، در نظام کلان کشور دیده شد. به باور امام، جنگ تمام می‌شود اما دانشگاه مهم است و خواستار آن بودند که دانشگاه‌ها را دریابید و مقام معظم رهبری نیز همواره بر توجه به مجموعة علمی کشور تأکید و توجه داشته‌اند. وی با ذکر شرایط پس از انقلاب که دانشگاه‌ها در خدمت انقلاب و محل علم‌اندوزی و بالندگی نبود و کلاس‌های دانشگاه تهران اتاق‌های اسلحة برخی جریان‌ها و گروهک‌هایی بود که حتی در پیروزی انقلاب ریشه‌ای هم نداشتند، نقطة اقتدار انقلاب را نهادها و مراکز علمی کشور چه حوزه و چه دانشگاه خواند که امروز به برکت خون شهدا و برکت خودباوری نیروهای فعال، ۲ درصد تولید علم جهان ثمرة این نگاه است که قادر به فرهنگ‌سازی، اقتدارآفرینی و مصونیت‌بخشی انقلاب است. به گفتة دکتر مخبر، نکتة اتکای جدی قدرت‌آفرینی ما مغزهای متفکر پرورش‌یافته پس از انقلاب بوده است. بسیاری از دانشمندان هسته‌ای کشور که امروز ایران را به قدرتی جهانی بدل کرده‌اند از فارغ‌التحصیلان داخل کشورند. وی شورای عالی انقلاب فرهنگی را نهاد استراتژیکی خواند که با دوراندیشی امام در نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به قله‌های بلند به‌خصوص در زمینه‌های علمی و فرهنگی تأسیس شد. دکتر مخبر مسیر پیش‌رو و پشت‌سر گذاشته شده را با تمامی کامیابی‌ها و ناکامی‌های به دوی امدادی‌ای تشبیه کرد که اکنون به دست دکتر عاملی و فردی توانمندتر، بالنده‌تر و دانشمندتر با توان علمی برجسته و حوزوی رسیده است و آن را موفقیتی برای نظام دانست که روزبه‌روز مدیریت‌های بالنده‌تر و موفق‌تری می‌یابد. وی با هدف ایجاد همگرایی و هم‌افزایی در کشور، واگرایی را هرز نیرو خواند که در علم تجربه کرده‌ایم، در شرایطی که دلبستگی افراد انقلاب، پیشرفت کشور و اقتدار ایران اسلامی باشد، خطوط سیاسی معنا نمی‌یابد. وی ابراز امیدواری کرد که به کمک دکتر عاملی این امر در هنر، رسانه و فرهنگ نیز بروز یابد. دکتر مخبر کلام خود را با فرمایش حضرت امیرالمؤمنین (ع) به امام مجتبی (ع) خاتمه داد که فرزندش را به ترس از خدا و به یاد خدا و ترک هوای نفس و آبادسازی جهان و یاد آخرت و حفظ زبان سفارش کردند. و آرزوی موفقیت‌های روزافزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را کرد.

دکتر عاملی، تدارک چنین نشستی را در تکریم و قدردانی از دکتر مخبر و اعضای شورای انقلاب فرهنگی و دانشمندان و اندیشمندان و کارشناسان و بدنة دبیرخانه و کارکنان آن ضروری دانست و خدای متعال را شکر گفت به داشتن ایمان به خدا که بزرگ‌ترین سرمایة انسان در این جهانی است که روزی به پایان خواهد رسید و در آن زمان حسرت این روزها را خواهیم کشید که کاش لحظه‌ای دیگر فرصت عمل صالح می‌یافتیم و شکر گفتن را نیز مستلزم شکری دیگر دانست. همچنین، از مقام معظم رهبری، حکیم انقلاب اسلامی، به‌دلیل اعتمادشان به خود تشکر کرد و با توکل بر خدا از دانشمندان و اندیشمندان و متفکران دعوت کرد در این مسئولیت خطیر یاری‌رسان وی باشند. همچنین، از اعضای شورای انقلاب فرهنگی و اعتماد رئیس‌جمهور محترم در صدور حکم دبیری تشکر کرد. دکتر عاملی شورای عالی انقلاب فرهنگی را میراث امام و مقام معظم رهبری و انقلاب و میراث شهدای انقلاب اسلامی دانست و خطاب کرد که وامدار شهدا و فرزندان آن‌هاییم که از مهر پدری محروم مانده‌اند و سال‌ها زمان لازم است تا جایگاه وزین شهدا و خانواده‌های شهدا بر ما آشکار شود. و بر این تأکید کرد که هیچ چیز جای صفای حضور پدر را در کنار این خانواده‌ها نخواهد داشت، اگر چه شهدا زنده‌اند و پایدار.

دکتر عاملی قوام شورای انقلاب فرهنگی را به اعضای آن و مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور خواند. وظیفة تدارک، کارشناسی، پیگیری و رصد را وظیفة دبیر شورا خواند که کار اصلی در صحن اصلی شورا تحقق می‌یابد و باید قدردان این عزیزان بود. دکتر عاملی برای تسهیل و ریشه‌یابی فرایند، اساس همة تلاش‌ها در علم و فرهنگ را در منظر الهی جست و به نقل از پیامبر اکرم (ص) دو نیکی را نام برد که برتر از آن نیست: یکی توحید و دیگری رفع کرب و آزار از مردم؛ و دو پلیدی هست که بدتر از آن نیست: یکی شرک و دیگری آزار مردم. دکتر عاملی تأکید کرد تمامی تلاش‌ها باید منتهی به آرامش مردم شود. در فرمایشات مقام معظم رهبری به اعضای شورای انقلاب فرهنگی خواستارند اقدامات و سیاست‌هایی دنبال ‌شود که به ضرر مردم نباشد؛ اسلام دین ضرر نیست، نه ضرر به خود و نه ضرر به دیگران. در رفع کرب در حوزة علم و در حوزة فرهنگ محتاجیم که بیشتر با هم و هم‌دل‌تر باشیم. به‌عنوان معلم و طلبه دیدن تعارض‌های سیاسی و تزاحمات سیاسی که باعث می‌شود قادر به تشخیص مسئله نباشیم بسیار دشوار است. دکتر عاملی به نقل از مقام معظم رهبری که شورای انقلاب فرهنگی را شورایی پایدار خطاب کردند، دخالت احزاب سیاسی با هر گرایش را در تصمیم‌سازی در شورای انقلاب فرهنگی وارد ندانست و اقتدار علم را در کشور رسالت این شورا دانست و علم را منبعی برای ایجاد نظام تمدنی نوین اسلامی خواند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کار در فرهنگ را امری دشوار خواند که انبیای الهی با اتصال به وحی در هدایت مردم دنبال می‌کرده‌اند که لزوماً همه کامیاب نبودند و در آیات قرآن به‌کرات به منکران و در تاریخ به نپذیرفتگان اشاره شده است. حتی پیامبر (ص) که انسانی کامل و دارای ظرفیت‌های کامل بشری و مصداق کامل خلیفه‌اللهی و با اتصال به وحی بود با چنین امری مواجه بوده‌اند. این استاد فرهنگ و ارتباطات، فرهنگ را فرایندی فیزیکی و مکانیکی ندانست که از سویی تولید و از سوی دیگر خروجی دریافت شود، بلکه دارای ظرفیت‌های بسیار دانست که یکی از این ظرافت‌ها ارتباطات است که در قرآن نیز بر آن تأکید شده است. بنیان ارتباط بر رفع اختلال است.

وی ذهن انگاره‌ای را ذهنی دانست که از پیش تصمیم‌های خود را گرفته است و اساساً نگاه انگاره‌ای نگاه تفکری نیست. هر چه ارتباطات گسترش یابد، تصویر تصحیح‌ خواهد شد. لذا، به باور وی مهم‌ترین کار شورای انقلاب فرهنگی تا به امروز برقراری ارتباط با نسل دانشگاهی و درک آن، و فهم جامعه بوده است. پیروزی انقلاب شرافت عظیمی بوده که خداوند به ما ارزانی داشته است و دهه‌ها زمان لازم است تا ارزش این انقلاب و رهبری حکیمانه امام و مقام معظم رهبری و سخنان ایشان بر ما و بر جهان آشکار گردد.

غرب و دشمنان انقلاب جفای بزرگی بر ما روا داشتند و گروهی نیز با کمال تأسف پذیرای آن شدند و آن رژیم‌سازی از جمهوری اسلامی ایران بود که میان مردم و حاکمیت فاصله انداخت. دکتر عاملی با تأکید بر امر که ما همگی یکی هستیم، خواستار فراهم‌کردن دامنة هر چه بیشتر این یکی‌بودن شد. وی اجرایی‌شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را مستلزم همدلی و همراهی دانست. دبیر شورا رئیس‌جمهور را ادامة رهبری و تدابیری رهبری خواند. وی توانایی‌ها و ظرفیت‌ها را متفاوت خواند و ابراز امیدواری کرد که توفیقِ یافتن راه‌حل برای اجرای اسناد مصوب نیمه‌اجرایی و اجرایی‌نشدة شورای انقلاب فرهنگی را بیابد. دکتر عاملی با سپاس از زحمات کشیده‌شده در این شورا در تهیة اسناد، افزود: «جایی آباد را تحویل گرفته‌ام که امید دارم تخریب نکنم و زمینة اجرایی‌شدن اسناد را فراهم کنم. » دکتر عاملی تعداد زیاد سندها را جایی برای گله ندانست و به ۱۳۳ سند ملی روسیه اشاره کرد که اجرایی‌شدن و به‌روزکردن آن دنبال می‌شود. دکتر عاملی با تأکید بر ضرورت به‌روزرسانی، جامعة امروز را جامعه‌ای دانست که به واسطة رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات هم‌زمان، فرد در آن قدرت‌مند شده است. در جامعة امروز ما ۶۰ میلیون کاربری وجود دارند که مخاطب نیستند، بلکه عکس‌العمل دارند. با جامعة مخاطب‌محور نمی‌توان همچون جامعة کاربرمحور رفتار کرد. وی یکی از خصوصیت‌های کاربر را چنین برشمرد: «من کسی هستم. » خداوند متعال نیز بشر را «کسی» خطاب کرده است. ابزارمندشدن افراد ممکن است ضدظرفیت یا ظرفیت قلمداد شود. اگر از این ظرفیت ۶۰ میلیونی به‌صورت غیرمرکزی برای ارزش‌های انقلابی اسلامی ایران استفاده کنیم، قدرت‌مند خواهیم شد. اگر آن را درست فهم نکنیم و با نگاه اعتراض به آن بنگریم، ممکن است به ضدظرفیت بدل شود. دکتر عاملی در خاتمه افزود: «ما در این مسیر پیرو اندیشه و حکمت رهبری هستیم و راهبردهای اصلی این مسیر را حتماً ایشان تعیین می‌کنند. ایشان از ما انتظار دارند که اهل اندیشه، تفکر و خرمندی باشیم و خردمندانه این مسیر را طی کنیم. » و به آیة ۱۰ سورة ملک اشاره کرد که اگر اهل شنیدن و اندیشیدن بودید جای شما در جهنم نبود. این جهنم خود ساختة انسان است، از آن رو که عقل نمی‌ورزد و پیام حق را خوب نمی‌شنود و به نقل از امیرالمؤمنین گفت: مهم‌ترین مانع تعقل نفس است، الهوی یمنع العقل.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha