فریبا خانی: موزه‌ی هنرهای دینی امام علی‌(ع)، هم‌زمان سه نمایشگاه برپا کرده است. اولین نمایشگاه، «کربلا به روایت هنرمندان چاپ‌سنگی ایران» است در طبقه‌ی فوقانی موزه.

فناوري چاپ‌سنگي از دوره‌ي قاجار از روسيه وارد ايران شد و مورد استقبال قرار گرفت. در اين نمايشگاه كه تا 20 مهر 1397 ادامه دارد، مي‌توانيد تصوير كتاب‌هاي دوره‌ي قاجاريه را ببينيد؛ تصويرهايي كه صحنه‌هاي واقعه‌ي كربلا را به نمايش مي‌گذارند.

نمايشگاه دوم، در طبقه‌ي دوم با عنوان «دو قرن هنر طراحي در ايران» برپا شده و سير هنرِ طراحي در ايران را از دوره‌ي قاجار تا امروز روايت مي‌كند. در اين نمايشگاه هم آثار ارزشمندي از هنرمندان ايراني دو قرن اخير به نمايش درآمده است. اين نمايشگاه هم تا 12 مهر داير است. 

در طبقه‌ي اول هم، نمايشگاه ديگري برپاست كه گزارشي از فعاليت 5555 روزه‌ي دوهفته‌نامه‌ي تنديس را در حوزه‌ي هنرهاي تجسمي پيش روي مخاطب مي‌گذارد. فعاليت اين نمايشگاه نيز تا 26مهر ادامه دارد.

«شهرام بابايي»، رئيس موزه‌ي هنرهاي ديني امام علي‌ع به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «موزه‌ي امام علي‌ع، موزه‌ي هنرهاي ديني است، اما سعي مي‌كنيم همه‌ي هنرها را پوشش بدهيم؛ به‌ويژه‌ هنرهاي تجسمي.

در طبقه‌ي فوقاني، در نمايشگاه كربلا به روايت هنرمندان چاپ‌سنگي ايران، آثاري از هنرمندان دوره‌ي قاجار مثل «عليقلي خويي»، «ميرزارضا تبريزي»، «عليخان نقاش» و «ميرزاحسن» را مي‌بينيد. دليل انتخاب اين آثار، خلق صحنه‌هاي عاشورا در آن‌هاست.

اين نقاشي‌ها به كوشش دكتر «جهانگير كازروني» و «فريال سلحشور»، از كتاب‌هايي مثل «طوفان‌البكاء»، «جامع‌المعجزات»، «اسرار شهادت»، «حمله‌ي حيدري» و... استخراج و ارائه شده و متعلق به مجموعه‌ي شخصي اين دو بزرگوار است كه مجموعه‌ي فاخري از آثار چاپ‌سنگي و ليتوگرافي دارند.» 

در اين نمايشگاه مي‌توانيد صحنه‌هاي گوناگوني از نبرد‌هاي عاشورا مانند شهادت حضرت علي‌اكبر‌ع، شهادت علي‌اصغر‌ع، تصاويري از ذوالجناح و... را ببينيد.

بابايي، درباره‌ي نمايشگاه دو قرن هنر طراحي در ايران هم مي‌گويد: «در اين نمايشگاه، اصل كارهاي هنرمندان از «كمال‌الملك»، «صنيع‌الملك» و «ابوالحسن صديقي» تا هنرمندان نزديك‌تر به دوره‌ي ما، مثل «هانيبال الخاص»، «ناصر اويسي»، «فرامرز پيلارام» و... در معرض تماشا قرار گرفته است.

اين نمايشگاه مي‌تواند محلي براي پژوهش دانش‌آموزان اهل هنر و دانشجويان هنر باشد. با اين‌كه طراحي، مادر هنرهاست، اما در ايران روي طراحي خيلي خوب كار نمي‌شود. شما هر هنري را بخواهيد دنبال كنيد، بخواهيد معمار باشيد يا مجسمه‌ساز و... در هرصورت نياز داريد كه طراحي بلد باشيد.»

رئيس موزه‌ي هنرهاي ديني امام علي‌ع توضيح مي‌دهد: «تعدادي از اين آثار از مجموعه‌ي مجله‌ي تنديس، موزه‌ي كمال‌الملك و شماري از هنرمندان و مجموعه‌داران تحويل گرفته‌ شده تا در اين‌جا به‌نمايش درآيد.»

اگر دوست داريد، اين نمايشگاه‌ها را ببينيد، فرصت كافي داريد تا به موزه‌ي هنرهاي ديني امام علي‌ع (22017471) برويد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha