فریبا خانی: هروقت مجسمه‌های «هیچ» از آثار «پرویز تناولی» را می‌بینم، یاد این شعر می‌افتم:

دنيا همه هيچ و اهل دنيا همه هيچ

اي هيچ براي هيچ بر هيچ مپيچ

داني که پس از عمر چه ماند باقي؟

مهر است و محبت است و باقي همه هيچ

 

تناولي،40سال است كه مجسمه‌ي«هيچ» مي‌سازد و مي‌گويد هيچ‌هايش هنوز پاياني ندارند و باز دلش مي‌خواهد هيچ بسازد. اين مجسمه‌ساز سرشناس، سال‌ها علاوه بر مجسمه‌سازي، بر روي گليم و فرش ايران نيز كار كرده است. سفرهاي بسيار رفته و كتاب نوشته است.

او با استفاده از هنرهاي مردمي، حجم‌هاي ارزشمندي ساخت و به‌عنوان يكي از پيشگامان سبك سقاخانه‌ شناخته مي‌شود.  تناولي در روز افتتاحيه‌ي نمايشگاه هيچ و همه، گفت: «وقتي 50سال پيش در بازار  تهران به دنبال طلسم و قفل بودم، در بازار مشهور به «غلط خر» شده بودم، چون به‌دنبال اجناسي بودم که مورد پسند خيلي از مردم نبود.»

در نمايشگاه هيچ و همه، در طبقه‌ي منفي يك باغ كتاب تهران، آثار 40شاگرد تناولي را مي‌بينيم. هنرمندان با سبك‌ها و زاويه‌ي ديد متفاوت آثار حجمي زيبايي خلق كرده‌ا‌ند. هم‌چنين در بخشي از نمايشگاه، طراحي‌هاي زيورآلات و جواهرات از آثار پرويز تناولي و مجسمه‌سازان ديگر نيز به‌نمايش درآمده است.

در كنار هيچ‌هاي تناولي دست‌هاي برنزي مينا سرلك را مي‌بينيم يا اثري به نام پمپ‌بنزين، از امير موسوي‌زاده و تنديس‌هاي فرشي كه بيژن قاسمي‌نژاد از تار و پودهاي فرش ساخته است.

قاسمي‌نژاد، درباره‌ي كارش مي‌گويد: «ابتدا گره‌ها را از فرش‌ها بيرون مي‌آورم و بعد با آن پرتره مي‌سازم.» آن‌سوتر، زني در‌ون بطري در حال نوشتن متني روي شيشه است. مي‌نويسد: «جوان‌مرد، مُرد و...» اين كاري از آتوسا وحداني است. 

اگر به‌ديدن آثار تناولي و شاگردانش رفتي، يادت بماند كه از باغ كتاب و باغ علم هم ديدن كني. تازه مي‌تواني از قبل برنامه‌ بريزي و در يكي از پرديس‌هاي سينمايي، فيلم هم ببيني. اين نمايشگاه تا 12 مرداد 1397 داير است و از ساعت 11 تا 21 مي‌تواني به ديدن آن بروي. باغ كتاب تهران در بزرگ‌راه حقاني واقع شده است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha