همشهری آنلاین: آخرین مجلد از مسائل پاریسیه، یادداشت‌های دست‌ نویس مرحوم علامه محمد بن‌الوهاب قزوینی، به کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران سپرده شد.

 

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دانشگاه تهران، آخرین مجلد از مسائل پاریسیه، یادداشت‌های دست‌نویس مرحوم علامه محمد بن‌الوهاب قزوینی، در جلسه‌ای با حضور نماینده مؤسسه میراث مکتوب استاد ایرج افشار، یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷، با حضور هیأت‌رئیسه دانشکده ادبيات دانشگاه تهران و جمعی از استادان برجسته تاریخ و زبانشناسی به کتابخانه اين دانشکده منتقل شد.

پس از درگذشت علامه محمد قزوینی، کتابخانه علامه که مشتمل بر تعدادی کتاب خطی و بیش از دو هزار کتاب چاپ سنگی و سربی بود، به واسطه وصیت آن مرحوم به کتابخانه دانشکده ادبیات منتقل شده است.

در میان میراثی که از مکتوبات قزوینی بر جای ماند، چمدانی از ورقه‌ها، فیش‌ها و برخی دفتر یادداشت‌های وی نیز وجود داشت که به استاد ایرج افشار سپرده شد تا حروف چینی و منتشر شود.

سرنوشت برخی از این دفتر یاددادشت‌ها، که قزوینی در دوران اقامت طولانی خود در پاریس آنها را فراهم آورده بود، دیگرگونه بود، زیرا مطالب این دفاتر در ۱۰ جلدی که به نام یادداشت‌های قزوینی منتشر شد، نیامده است و لازم بود به عنوان یکی از آخرین محتویات حاوی فیش‌ها و یادادشت‌ها انتشار پيدا كند.

استاد ایرج افشار خود این مهم را به انجام رسانید و موفق شد آنها را در چهار مجلد، در انتشارات موقوفات دکتر محمود افشار به طبع رساند.

در این میان آخرین مجلد از مسائل پاریسیه، در اصل آخرین بخش میراث قزوینی بود که در اختیار ایرج افشار قرار داشت، اما اجل مهلت نداد که به دست ایشان، اصل دفترچه به دانشگاه تهران هدیه شود.

سال‌ها بعد مقرر شد با هماهنگی خانواده افشار، آخرین مجلد از یادداشت‌های دستنویس پاریسیه به دانشگاه تحویل داده شود. دفترچه‌ای که اینک پس از نزدیک به هشت سال از نگارش یادداشت‌های استاد افشار، و بعد از طی حدود هفتاد سال از درگذشت مرحوم علامه قزوینی، به آغوش دانشگاه بازگشته است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰