نیلوفر شهسواریان: جام‌جهانی در حال برگزاری است و تب‌وتاب دیدن فوتبال بالاست.

نمايشگاه «به سلامتي فوتبال» هم، هم‌زمان با اين رويداد دوست‌داشتني، نقاشي‌هايي به‌نمايش گذاشته كه فوتبال را از زاويه‌هاي متفاوتي نشان مي‌دهد و از چهره‌ها و اتفاق‌هاي مهم فوتبالي ياد مي‌كند.

اين‌جا جمع فوتباليست‌ها، مخصوصاً ستاره‌هاي قديمي جمع است؛ از ايراني‌ها بازيكناني مثل «حميد استيلي» و «احمدرضا عابدزاده» هستند تا بازيکنان خارجي مثل «ليونل مسي» و «ديه‌گو مارادونا».

طرفداران فوتبال حتماً از تماشاي اتفاق‌هاي تاريخي و خاطره‌انگيز در نقاشي‌ها لذت مي‌برند؛ مثل اثري که نشان مي‌دهد در جام‌جهاني 2006، حسين کعبي روي «لوئيس فيگو» فوتباليست پرتغالي، خطاي معروف و خطرناکي انجام داد.

با هنرمند آثار فوتبالي، تلفني صحبت مي‌کنم. «سهيل سيادت»، متولد 1369 و فوق‌ليسانس معماري است و «به سلامتي فوتبال»، اولين نمايشگاه او محسوب مي‌شود. اين نقاش جوان درباره‌ي آثارش مي‌گويد: «دغدغه‌ي مردم الآن فوتبال است و شور و حال جام‌جهاني بالاست، همين باعث شد صحنه‌هايي را که در تاريخ فوتبال خاطره شده‌اند در مدت هفت‌ماه نقاشي کنم.»

برايم عجيب است که سيادت با وجود اين‌که طرفدار پرو پاقرص فوتبال است، بازي تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس و همين‌طور تيم‌هاي خارجي را بي‌طرفانه دنبال مي‌کند.

او مي‌گويد از وقتي چشمش را باز کرده، نقاشي مي‌کرده است. سيادت همه‌ي آثارش را به سبك رئاليسم (واقع‌گرايي)، کار کرده؛ اما تكنيك دو اثر با بقيه فرق دارد، چهره‌ي ناصر حجازي و علي پروين را با تكنيك ترام (تصويرگري به کمک نقطه و هاشور) کشيده است. افتخاراتي که اين دو بازيکن کسب کرده‌اند باعث شده تا بالاي مجلس (منظور همان بالاي گالري است) روي ديوار باشند! در کنار تصوير حجازي جملات پراحساسي نوشته شده:

- در سال 1328، مردي از پاييز آمد تا مردانه فوتبال را فرياد کند!

- خداوند صداقت را روي رفتارش ريخته بود.

- توپ در دستانش مي‌درخشيد.

 

سيادت در پايان مي‌گويد: «من ساکن شيراز هستم، بعد از اين‌که نمايشگاه در تهران به پايان برسد، ممکن است در شيراز هم آن را برگزار کنم.»

در فضاي گالري، تعدادي تلويزيون قديمي هم است که يکي‌شان فوتبال قديمي پخش مي‌کند و نشان مي‌دهد فوتبال از گذشته با مردم همراه بوده است. بخشي از ديوار هم مثل پشت صحنه‌ي کنفرانس‌ها و گزارش‌هاي ورزشي، با لوگوهاي جام‌جهاني 2018 روسيه، گالري بهارستان و زنده‌باد فوتبال، پوشيده شده و بازديدکنندگان مي‌توانند مقابل آن بايستند و عکس يادگاري بگيرند.

گالري بهارستان، پايين‌تر از متروي بهارستان، نرسيده به ميدان بهارستان، پلاک 6، قرار دارد و اين نمايشگاه تا 24 تير از ساعت 16 تا 21 ميزبان علاقه‌مندان به هنر و ورزش است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha