نیلوفر شهسواریان: لاک‌پشت‌ پرنده با بال‌های کاغذی‌اش به ششمین دوره‌ی خود رسید و بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان سال ۹۵ را معرفی کرد.

کودکان و نوجوانان دوست‌دار کتاب به همراه خانواده‌هايشان به فروشگاه مركزي شهر کتاب آمدند تا از نزديک شاهد اهداي نشان طلايي و نقره‌اي لاک‌پشت پرنده باشند. نويسندگان و مترجمان کتاب‌ها هم در جشن بودند و فرصتي فراهم است تا با مخاطبانشان ديدار و کتاب‌هايشان را امضا ‌کنند.

ميز مخصوص 10کتاب نامزد ششمين دوره‌ي لاک‌پشت پرنده تند و تند پر و خالي مي‌شد و از همين مي‌توان اشتياق حاضران را براي خواندن كتاب‌ها حس کرد.

برخي از کودکان انگار از دل کتاب‌ها بيرون آمده باشند، لباس‌هاي شخصيت‌هاي داستاني مثل شازده کوچولو و شنل قرمزي را پوشيدند تا در مسابقه‌ي صورتک و لباس لاک‌پشت پرنده شرکت کنند. حضور اين كودكان حال و هواي جشن را شادتر كرده بود و اجراهاي گروه موسيقي آدمک هم شادي فضا را دوچندان كرد. گروه آدمك، موسيقي‌هايي شاد و شنيدني براي حاضران اجرا كرد.

در بخش «ياد» فرزانه منصوري، همسر زنده‌ياد نادر ابراهيمي، بخش‌هايي از کتاب «آن‌که خيال کرد، آن‌که عمل کرد» را خواند و از همسر نويسنده و تأثيرگذارش در ادبيات ياد كرد.

نشان ويژه‌ي لاک‌پشت پرنده هم به گلي امامي و بهروز غريب‌پور دو چهره‌ي مؤثر در فرهنگ و کتاب کودک و نوجوان اهدا شد. گلي امامي به‌عنوان مترجمي پيشرو که آثار مهمي از ادبيات نوجوانان جهان را به فارسي ترجمه کرده و بهروز غريب‌پور به‌عنوان هنرمند، نويسنده و مدير فرهنگي در طول چند دهه در اين حوزه تأثيرگذار بوده است‌.

در اين مراسم، مهدي حجواني،‌ نويسنده‌ و پژوهشگر پيش‌كسوت و مديرمسئول «پژوهشنامه‌ي ادبيات كودك و نوجوان» و بنيان‌گذار جايزه‌ي لاك‌پشت پرنده، و بيش‌تر ‌داوران اين جايزه در جشن حضور داشتند: معصومه انصاريان، محمود برآبادي، جعفر توزنده‌جاني، شکوه حاجي‌نصرالله، مينا حداديان، شيوا حريري، شادي خوشکار، فاطمه زماني، علي‌اصغر سيدآبادي، گيسو فغفوري، حديث لزرغلامي، نلي محجوب، مريم محمدخاني، فرمهر منجزي و رؤيا ميرغياثي.

برنامه با سخنراني و خوشامدگويي مهدي فيروزان، مديرعامل شهرکتاب آغاز شد. حديث لزرغلامي نماينده‌ي گروه داوري، اجراي جشن را برعهده داشت و بيانيه‌ي گروه داوري لاک‌پشت پرنده را خواند، بخشي از بيانيه از اين قرار است:

گروه داوري لاک‌پشت پرنده در حالي قدم در ششمين سال فعاليت خود مي‌گذارد که داوريِ سالي متوسط را به پايان برده است، سالي که ‌کم‌تر کتاب هيجان‌انگيزي براي کودکان و نوجوان منتشر شد، سالي که تأليف نسبت به سال گذشته‌اش که شعله‌هاي اميد را در دلمان روشن مي‌کرد، کم‌رمق‌تر ظاهر شد... سالي که اگر برخي اتفاق‌هاي خوش‌آيند نبود، سال نااميدي بود.

اما در ميان همين نااميدي‌ها، روزنه‌هاي نور را هم مي‌شد ديد. کودکان و نوجوانان در شهرها و روستاهاي دور، کتاب‌هاي کودکان را بيش‌تر از سال‌هاي پيش خواندند. نام نويسنده‌اي ايراني در ميان نامزدهاي جايزه‌اي معتبر و جهاني نشست و وزير آموزش و پرورش با صدور بخشنامه‌اي تکليف نوروزي براي دانش‌آموزان را ممنوع و مهم‌تر از آن، خواندن و نوشتن کتاب و قصه را جايگزين آن کرد.

 

  • نامزدها

مژگان امجد مدير فروشگاه مركزي شهر کتاب در بخش هيجان‌انگيز برنامه، يعني اهداي جوايز، حاضر مي‌شود. نامزدهاي اين دوره‌ عبارتند از:

 

آسفالتي‌ها، تاد استراسر، مترجم: ناصر زاهدي (افق)

شهري که راه افتاد، کبرا بابايي، تصويرگر: محيا طلوع‌کيان (چکه)

يعقوب را دوست داشتم، کاترين پترسون، مترجم: بيتا ابراهيمي (پيدايش)

سه‌گانه پتش‌خوارگر، آرمان آرين، (افق)

خوابي پر از گوسفند، نويسنده و تصويرگر: پژمان رحيمي‌زاده، (طوطي)

همايش پرندگان، نويسنده و تصويرگر: پيتر سيس، مترجم: زهره قاييني، (مؤسسه‌ي پژوهشي تاريخ ادبيات)

مجموعه‌ي بازي با ابزارهاي ساده (سنگ/طناب/ چوب)، معصومه پورطاهريان (شهر قلم)

کودک باتلاق، نويسنده: شبون داد، مترجم: بيتا ابراهيمي (پيدايش)

آتش‌خوارها، نويسنده: ديويد آلموند، مترجم: رويا زنده‌بودي (هوپا)

پرواز، نويسنده: احمدرضا احمدي، تصويرگر: راشين خيريه (کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان)

 

  • برنده‌ها

 نشان نقره‌اي لاک‌پشت پرنده:

معصومه پورطاهريان مؤلف مجموعه‌ي بازي با ابزارهاي ساده، انتشارات شهر قلم

 

 نشان طلايي لاک‌پشت پرنده:

شبون داد نويسنده‌ي رمان کودک باتلاق، انتشارات پيدايش

لوح تقدير: بيتا ابراهيمي براي ترجمه‌ي کتاب کودک باتلاق

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عكس‌ها: محمود اعتمادي/ دوچرخه

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha