چندی پیش در موزه‌ی گرافیک ایران، از سردیس مرتضی ممیز، مشهور به پدر گرافیک ایران رونمایی شد.

 

 

سرديسي كه در عكس مي‌بينيد، اثر استاد ايرج محمدي است. او كارش را از سال1377 و با عكاسي از مرتضي مميز و سپس قالب‌گيري شروع كرد.

اين‌روزها موزه‌ي گرافيك، علاوه بر سرديس اين هنرمند، ميزبان آثار گرافيكي او نيز هست. يعني در اين نمايشگاه بخش مهمي از آثار گرافيكي مرتضي مميز در مجله‌ي «كتاب هفته» به نمايش درآمده است. اين آثار مربوط به مجله‌ي كتاب هفته به سردبيري احمد شاملو است كه در سال‌هاي 1340 تا 1342 منتشر مي‌شد.

گفتني است مرتضي مميز سال 1315 در تهران به دنيا آمد و  در سال 1384 در همين شهر درگذشت و در كُردان كرج به خاك سپرده شد.

كتاب هفته، مجله‌ي ادبي و هنري بسيار مهمي بود كه جريان‌ساز اتفاق‌هاي مهمي شد. جالب است بدانيد مميز زحمت تمام تصويرسازي‌هاي اين هفته‌نامه را مي‌كشيد.

خودش در جايي گفته بود كه براي هر داستان دو يا سه تصوير مي‌كشيده و علاوه برآن طرح جلد را هم برعهده داشته كه كار فرساينده‌اي بود. او تكينك‌هاي مختلفي از جمله تكنيك‌هاي چاپي زيبايي را در اين مجله امتحان كرد.

فريبا سليماني، مدير موزه‌ي گرافيك ايران به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «در آن زمان با اين نوع چاپ، هفته‌اي يك جلد آماده‌كردن كار آساني نبوده است؛ مخصوصاً كه اين مجله، چه از لحاظ گرافيكي و چه از لحاظ ادبي بسيار تأثيرگذار بوده است.»

او درباره‌ي سرديس مرتضي مميز هم توضيح ‌مي‌دهد كه «اين سرديس را انجمن گرافيك و سازمان زيباسازي شهر تهران سفارش داده بودند.»

او درباره‌ي نمايشگاه مي‌گويد: «30 اثر را از تصويرسازي‌هاي‌ مرتضي مميز، از كتاب هفته انتخاب و چاپ كرديم تا نمونه‌هاي شاخص آن را بازديدكنندگان ببينند.» 

چرا به او پدر گرافيك مي‌گويند؟ سليماني دراين‌باره‌ مي‌گويد: «قبل از مميز اكثر كارهاي هنرمندان، نقاشي بود نه گرافيك. مميز گرافيك را به‌عنوان يك هنر مستقل معرفي مي‌كند. اوست كه تمام دغدغه‌ي طراحان را كنار هم گرد مي‌آورد، نمايشگاه‌هاي گرافيك گوناگون را برگزار مي‌كرد و 50 سال گرافيك را به شكل كتاب در آورد و نمايشگاهي با همين عنوان برگزار مي‌كرد.»

موزه‌ي گرافيك، در عمارت ارباب هرمز، در پارك پليس (بزرگ‌راه شهيد باقري، بلوار استقلال شرق) قرار دارد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha