نیلوفر شهسواریان: چندین هزار کیلومتر سفر کرده‌اند و در دل نمایشگاهی در موزه‌ی ملی ایران به نمایش درآمده‌اند.

شايد کلوخ مسي، کمربند زرين و پيکرک‌هاي گِلي نمي‌دانستند که بعد از صدها سال به ايران مي‌آيند تا به‌عنوان نماينده‌ي تمدنشان، با پارس و پارسيان ديداري تازه کنند.

«سيلا» از شناخته‌شده‌ترين امپراتوري‌هاي کهن کُره است که به مدت هزار سال حکومت کرد. «سيلا» از عبارتي گرفته شده که مفهوم آن اين است که حاکم بايد نعمت را هرروز افزايش بدهد و آن را در تمامي سرزمين خود بگستراند.

آرامگاه‌هاي داراي حصار سنگي در ابعاد بزرگ از سده‌هاي چهارم تا ششم ميلادي در شهر «کيان‌جو» پايتخت سيلا وجود دارد که چيزهاي ارزشمندي از آن‌ها به دست آمده است.

برخي از اين اشيا، مربوط به غرب آسيا از جمله پارس هستند، شيشه‌ي پارسي نمونه‌اي از آن‌ها به‌شمار مي‌آيد که ارتباط دو تمدن با يک‌ديگر را نشان مي‌دهد.

سيلا و پارس در طول تاريخ نقاط مشترک زيادي داشتند، مثل هم‌زماني حکومت ملکه «ساب داب» در دوران سيلا با همتاي پارسي‌اش در دوره‌ي ساساني، يعني ملکه «پوران‌دخت».

فيلم کوتاهي با عنوان «امپراتوري هزارساله سيلا و کيان جو: شهر طلا» براي بازديدکنندگان به نمايش درمي‌آيد. كره‌اي‌هاي قديمي اعتقاد داشته‌اند که زيورآلات شخص متوفي را براي حيات ابدي‌اش با او دفن کنند، به‌خاطر همين اشياي زرين از درون آرامگاه‌ها به دست آمده است و به اين امپراتوري شهر طلا مي‌گويند.

آشنايي با شيوه‌ي زندگي مردم و حکومت‌داران اين تمدن برايم جالب است، پيش از اين در فيلم و سريال مي‌توانستم گذشته‌ي کره را ببينم اما حالا بخشي از فرهنگ و معماري و شيوه‌ي زندگي‌شان را از نزديک تماشا مي‌کنم.

بازديد از اين نمايشگاه رايگان است و تا 24 آذر 96 مي‌توانيد همه‌روزه از ساعت 8 تا 17 به خيابان امام خميني‌(ره) نبش خيابان سي‌تير، موزه‌ي ملي ايران، سالن نمايشگاه‌هاي موقت موزه‌ي دوران اسلامي برويد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha