فریبا خانی: در بیمارستان‌ها گاهی به کودکانی برمی‌خوریم که بخش زیادی از زندگی‌خود را به‌خاطر بیماری‌های خاص در بیمارستان می‌گذرانند. آن‌ها مدام باید آزمایش بدهند، دارو بگیرند و رنج بیماری را با تن‌های کوچکشان به دوش بکشند.

حالا از كودكاني كه تجربه‌ي بستري‌شدن در بيمارستان را داشته‌اند، خواسته شده كه زندگي در بيمارستان را به تصوير بكشند و آرزوهايشان و غم‌ها و نگراني‌هاشان را نقاشي كنند.

اين سومين سال متوالي است كه گروه سلامت و هنر (يك گروه مردم نهاد) جشنواره‌ي بين‌المللي نقاشي براي کودکان بيمار را برگزار مي‌كند.

«بهاره جهاندوست»، دبير اجرايي گروه سلامت و هنر مي‌گويد: «در اين جشنواره از كودكان و نوجوانان زير 18 سال دعوت شد كه اگر تجربه‌ي بستري شدن در بيمارستان را دارند و يا به‌خاطر بيماري ناچارند مدام به بيمارستان مراجعه ‌كنند؛ نقاشي بكشند و حس خود را بيان كنند.»

اين جشنواره به همت دكتر «نيما رضايي»، مدير گروه سلامت  و هنر و شبكه‌ي جهاني «يوسرن» برگزار شده است. يوسرن (USERN) شبكه‌ي جهاني آموزش و پژوهش علمي است و هدف آن گسترش آموزش و پژوهش علميِ اخلاق‌محور و بشر‌دوستانه و در نهايت پيشرفت علم براي اهداف غيرنظامي و مصالح عمومي است.

جهاندوست مي‌گويد: «علاوه بر كودكان و نوجوانان ايراني، از كشورهاي ديگر هم تعداد زيادي كودك و نوجوان نقاشي‌هاي خود را فرستاده‌اند كه 200 اثر براي چاپ كتاب و نمايش در نمايشگاه انتخاب شد. در مجموع 1400 اثر از 20كشور دنيا به دست ما رسيد. اين نقاشي‌ها ما را با فضاي ذهني كودكان بيمار آشنا مي‌كنند و برخورد آن‌ها با مسئله‌ي بيماري و بستري‌شدن را مي‌بينيد.»

اين نمايشگاه در هفته‌ي ملي كودك در مركز آفرينش‌هاي فرهنگي‌هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد. اما در روزهاي آينده اين نمايشگاه در ديگر شهرهاي كشور و برخي شهرهاي كشورهاي ديگر نيز برپا مي‌شود. مراسم اختتاميه‌ي اين جشنواره 20 آبان، در كشور اكراين برگزار مي‌شود.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha