همشهری آنلاین: همزمان با یازدهمین دوره جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور، پدیدآورندگان ۳ اثر گرافیکی منتخب از میان آگهی‌های روزنامه‌های سراسری بهار ۱۳۹۶ معرفی و تقدیر شدند و صاحب یک اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور که از پائیز ۱۳۹۳ کلید خورده، تا کنون ۴۳ اثر برگزیده متعلق به ۳۶ گرافیست برتر یا شایسته تقدیر را به خود شناخته است.  

مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری در پایان هر سال، برگزیدگان این جشنواره را در مراسمی و دور یک میز مخصوص برندگان گرد هم می‌آورد.

استاد محسن میرزایی از مسئولان مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری در آئین معرفی و تقدیر از پدیدآورندگان برتر بهار ۹۶، از راه‌اندازی وب‌سایتی ویژه معرفی آثار برگزیده و زندگینامه پدیدآورندگان آنها خبر داد و تأکید کرد این وب سایت در راستای حرفه‌ای و علمی‌تر پرداختن به حوزه گرافیک آگهی‌های روزنامه‌ها و دست‌اندرکاران آن فعالیت خواهد کرد.

طراح اولین کمپین تبلیغاتی علمی ایران، به ارزیابی بازتاب جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور در میان  گرافیست‌ها و تأثیر آن در زمینه افزایش سفارش‌هایی که به برگزیدگان جشنواره ارجاع می‌شود، پرداخت؛ که بازتاب این جشنواره در میان اهالی گرافیک از سوی برگزیدگان جشنواره مورد تاکید قرار گرفت.

مستانه قاسم‌پور از برگزیدگان این دوره جشنواره، از انگیزه‌بخش بودن جشنواره صحبت کرد و آن فرصتی برای «دیده شدن» آثار خود و تقویت رزومه کاری و حرفه‌ای برگزیدگان دانست.

میرزایی در ادامه سخنانش ابراز امیدواری کرد: نیروهایی که به عنوان نویسنده متن (copywriter) در آژانس‌های تبلیغاتی فعالیت می‌کنند علاوه بر اینکه از میان افراد دارای قابلیت‌های لازم انتخاب شوند، به جایگاه واقعی خود نیز دست پیدا کنند.

نقش نویسندگان متن در آژانس‌های تبلیغاتی یکی از محورهای اصلی بود که اساتید و برگزیدگان حاضر در یازدهمین دوره جشنواره انتخاب آگهی‌های برتر روزنامه‌های سراسر کشور بر آن تأکید داشتند.

محسن میرزایی در این باره گفت: «آژانس‌های تبلیغاتی در گذشته، نویسنده متن را از میان بهترین نویسندگان کوتاه‌نویس در رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها انتخاب می‌کردند و نیمی از درآمد ماهانه آژانس به عنوان حقوق نویسنده در نظر گرفته می‌شد؛ چون نقش آنها کلیدی بود».

سامان مشتاقیان مدیر شرکت تبلیغاتی «آدرس» که در این آئین شرکت کرده بود، در پاسخ به سوال استاد میرزایی مبنی بر سازو کار نوشتن متن در این شرکت تبلیغاتی، توضیح داد: یک اتاق فکر در شرکت تبلیغاتی فعال است که همه نیروهای آتلیه در آن حضور پیدا می‌کنند و در ایده‌پردازی مشارکت داده می‌شوند. به این ترتیب سعی می‌کنیم آتشفشان ایده پدید آوریم و سپس دست به انتخاب می‌زنیم. فردی که به عنوان نویسنده متن انتخاب کرده‌ایم نیز دارای تحصیلات آکادمیک در رشته گرافیک است و در کنار آن مطالعه آزاد در حوزه ادبیات نیز دارد. مجموعه این توانمندی‌ها در کنار ذهن فعال و زنده، می‌تواند کار را پیش ببرد.

وی ابراز عقیده کرد، تحصیلات دانشگاهی در حوزه ادبیات کلاسیک چندان در زمینه نویسندگی متن در آژانس‌های تبلیغاتی کارساز نیست.

امیر صحاف‌نیا از برگزیدگان این دوره جشنواره نیز تاکید کرد که پایه همه کارها در آژانس تبلیغاتی که مشغول است، از خلق استراتژی در اتاق استراتژی شروع می‌شود.

مستانه قاسم‌پور که در «شبکه آفتاب» فعالیت می‌کند نیز با بیان اینکه در حال حاضر نویسندگی متن در آژانس‌های تبلیغاتی دارای یک جایگاه مشخص است، گفت: در شبکه آفتاب، ایده‌ها در کارگاه خلاقیت مطرح می‌شود و با تائید مدیر هنری، به مرحله اجرا می‌رسد.

ابراهیم حقیقی عضو هیئت داوران نیز در ادامه اظهارنظر این برگزیده جشنواره، دیدگاه‌ها درباره نویسندگان متن را تکمیل کرد و گفت: نویسندگان متن در آژانس‌های تبلیغاتی مظلوم واقع شده‌اند، هر چند از میان افراد شناخته‌شده انتخاب می‌شوند. اما به نظر می‌رسد آنچه برای یک نویسنده متن آگهی لازم است، این است که علاوه بر خلاقیت، استراتژی داشته باشد.

یونس شکرخواه عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز اظهار داشت: نوسنده متن در دنیا بالاترین حقوق را در آژانس‌های تبلیغاتی دریافت می‌کنند؛ چون باید واژه تحویل دهند و خلق نهایی مفهوم محوری به دست او صورت می‌گیرد.  

امرالله فرهادی  عضو هیئت داوران درباره روند بررسی داوران و چگونگی پی بردن به اینکه آگهی‌های مورد بررسی، کپی‌کاری نیستند، توضیحاتی ارائه داد و دکتر شکرخواه در ارائه توضیحات تکمیلی، گفت: ایده‌ها درباره پدیده‌ها نظیر کشمکش، جنگ، گرسنگی و ... ممکن است به هم شبیه باشند چون ناخوادآگاه با دنیای وب، دنیا بصری‌تر شده است و طراحان نمی‌توانند خود را از جهان منتزع کنند؛ در این بین ممکن است اله‌مانی را در نظر بگیرند که هزاران بار آنرا دیده باشند.

دکتر حسن نمکدوست تهرانی نیز در این باره گفت: یکی از چالش‌های اصلی‌مان این است که چگونه آشنا را نو کنیم و نو را آشنا کنیم. اگر یک طرح تبلیغاتی، چیزی که آشنا است را برایمان نو می‌کند، کپی نیست اما اگر یک طرح تبلیغاتی، آشنایی را برایمان آشنا بیان کند، کپی‌کاری محسوب می‌شود.  

در خاتمه، سه طراح برتر آگهی‌های روزنامه‌ها در بهار ۹۶ تقدیر شدند و یک طرح از سوی هیئت داوران به عنوان طرح شایسته تقدیر معرفی شد. مستانه قاسم‌پور، سام مشاور و امیر صحاف‌نیا به ترتیب به عنوان سه طراح برتر آگهی‌های روزنامه‌ها در بهار ۹۶ شناخته شدند و طرح مربوط به محمدحسن غیاثوند به عنوان شایسته تقدیر معرفی و با اهدای لوح و جایزه که با حضور استاد محسن میرزایی از مسئولان مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری و اعضای هیئت داوران صورت گرفت، تقدیر شدند.

داوری طرح‌های مربوط به آگهی‌های منتشر شده در ۶۸ روزنامه سراسری توسط مرکز توسعه ارتباطات و آگهی‌های روزنامه همشهری با حضور کامران کاتوزیان، یونس شکرخواه، حسن نمکدوست، امرالله فرهادی و ابراهیم حقیقی به عنوان اعضای هیات داوران صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha