نفیسه مجیدی‌زاده: می‌توان با ویلچر به بوستان رفت، تفریح و ورزش کرد یا از گردش در فضای سبز لذت برد. می‌توان با چشمانی که نمی‌بینند گل‌ها را تماشا کرد و بویید. می‌توان در زمین بازی با پاهایی که به‌سختی راه می‌روند بازی کرد. می‌توان آب‌نما را شنید.

اين‌جا بوستان جانبازان است. يک ظهر گرم تابستان، مهمان درخت‌هاي آن مي‌شويم. اين بوستان، د‌ر غربي‌ترين نقطه‌ي تهران يعني بلوار فردوس غربي، خيابان سازمان برنامه‌ي جنوبي قرار دارد. بخش نابينايان اين بوستان هم‌زمان با عيد سعيد فطر افتتاح شد.

اين‌جا بين درخت‌ها و گل‌ها معابري وجود دارد که هموار و مسطح است تا جانبازان و معلولان بتوانند با ويلچر و عصا به آساني رفت‌وآمد کنند و در هرمسير، نيمکت‌هايي براي استراحت آنان فراهم شده است. در کنار اين نيمکت‌ها جاي ويلچر قرار دارد. البته اين بوستان خانه‌هاي ويلچر هم دارد.

آلاچيق‌هاي داخل بوستان، هم‌سطح زمين‌اند تا معلولان بتوانند به‌آساني از اين فضا استفاده کنند. در اين آلاچيق‌ها امکان شارژ ويلچرهاي برقي نيز فراهم است.

در ضمن براي اين‌که نابينايان و کم‌بينايان به‌راحتي بتوانند مسير را تشخيص بدهند و راه را طي کنند، در همه‌ي معابر بوستان، مسير ويژه‌اي براي نابينايان و کم‌بينايان (با ايجاد تايل يا همان موزاييک‌هاي شياردار) تدارك ديده‌اند.

قرار است روشن‌دلان بعد از ورود به اين بوستان، يک دستگاه هدفون دريافت مي‌کنند که براي آن‌ها حکم راهنما را دارد. اين هدفون هنگام پياده‌روي روشن‌دلان به آن‌ها اعلام مي‌کند از کدام مسير به سرويس بهداشتي (مناسب استفاده‌ي معلولان و نابينايان)، آب‌خوري، آب‌نما، نمازخانه يا نيمکت‌هاي مخصوص دسترسي پيدا کنند.

هم‌چنين در وسط بوستان آب‌نماي موزيکال طراحي شده تا روشن‌دلان از هماهنگي ضرباهنگ آب و موسيقي لذت ببرند. در اين قسمت گياهاني کاشته شده که داراي عطر و بو هستند تا نابينايان بتوانند از حس بويايي به‌جاي حس بينايي استفاده ببرند و هم‌زمان با شنيدن صداي آب‌نما بوي خوش گل‌ها را استشمام کنند. در واقع طراحي اين بوستان طوري است که روشن‌دلان بتوانند بدون کمک ديگران از آن استفاده کنند و لذت ببرند.

* * *

وسايل ورزشي اين بوستان با دستگاه‌هاي ورزشي بقيه‌ي بوستان‌ها تفاوت دارد. مثلاً ست‌هاي سبز رنگ، مخصوص ويلچرنشين‌هاست. آن‌ها مي‌توانند روي ويلچر از اين وسايل براي ورزش و بدن‌سازي استفاده کنند. البته ست وسايل ورزشي مخصوص افراد عادي هم در اين بوستان نصب شده است.

در گوشه‌اي ديگر از بوستان جانبازان، زمين بازي رؤيايي قرار دارد که مخصوص نابينايان و کم‌بينايان است. البته اين‌جا تمام وسايل بازي مانند ساير بوستان‌هاي شهر است، اما با کف‌پوشي بسيار نرم و پلاستيکي پوشيده شده که بچه‌هاي معلول در صورت زمين‌خوردن دچار آسيب‌ديدگي نشوند و هم‌چنين برخي وسايل بازي به صورت نقش برجسته ساخته شده‌اند تا کودکان نابينا از بازي با آن‌ها لذت ببرند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha