پگاه شفتی: پهپادها تا به‌حال عمر پر فراز و نشیبی از سر گذرانده و دنیای پرتحولی را تجربه کرده‌اند. اما گویی این تغییر و تحول‌ها تمامی ندارد و به‌تازگی قرار است نوع جدیدی از پهپاد رونمایی شود.

یک نوع پهپاد «سایبرگ» که حاصل درهم‌آمیختن یک سنجاقک و یک ابزارک شبه پهپاد است.

مدتی است که در دنیای فناوری یک واژه زیاد شنیده می‌شود: سایبرگ!

این واژه، کوتاه‌شده‌ی دو واژه‌ی «سایبرنتیک» به معنای تعامل میان انسان و ماشین، و «ارگانیسم» به معنای سامانه‌ي زنده است. سایبرگ به موجودی گفته می‌شود که می‌تواند هم با اجزای ارگانیک و هم با اجزای مکانیکی کارهای فوق طبیعی انجام دهد.

اما چرا دانشمندان به چنین ایده‌ای رسیده‌اند؟

در دنیای فناوری همیشه تقسیم وظایفی بین موجودات زنده و محصولات ساخته‌ی دست بشر وجود دارد. در واقع بعضی کارها فقط از دست بشر بر می‌آیند و بعضی فقط از هوش‌مصنوعی یک رايانه!

دانشمندان انگلیسی در دانشگاه کمبریج و دو لابراتوار تحقیقات پزشکی در آمريكا دارند بر روی یک سایبرگ كار مي‌كنند، موجودي که با نصب یک کوله‌پشتی الکترونیکی از راه دور کنترل می‌شود. این حشره‌پرنده می‌تواند در صنعت کشاورزی بسیار کاربردی باشد و از طرف دیگر می‌تواند صنایع نظامی را در ردیابی و تحت نظر گرفتن دشمن دگرگون ‌کند.

یک کوله‌پشتی كه در واقع ترکیبی از تجهیزات مینیاتوری است به حشره‌پرنده نصب می‌شود. از این به‌بعد این حشره فقط به‌جاهایی پرواز می‌کند که کاربر می‌خواهد. اراده‌ی این حشره حالا با دستگاه کنترل از راه دور در دستان کاربر است.

«آنتونی لئوناردو»، مدیر این پروژه در انستیتو تحقیقات پزشکی هوارد هیوز در ویرجینیاي آمریکا، می‌گوید: «مثل این است كه یک کنترل از راه دور بر پشت یک سنجاقک نصب کنیم. ایده‌ا‌ی فوق‌العاده كه در كارهاي گوناگون، از تحت نظر گرفتن دشمن گرفته تا گرده‌افشانی و بررسی محصولات کشاورزی می‌تواند به کمک کاربر بیاید.»

اما چرا از میان همه‌ی حشره‌ها سنجاقک؟

لئوناردو مي‌گوید: «به‌خاطر این‌که سنجاقک نورون‌های بزرگ‌تری نسبت به حشرات پرنده‌ی دیگر دارد و به‌راحتی می‌توان این نورون‌ها را به این پکیج الکترونیکی وصل کرد و از این حشره یک پهپاد یا همان پرنده‌ی هدایت‌پذیر از دور ساخت.

طرز آفرینش سلول‌های عصبی سنجاقک طوری است که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را مثل سیم به اجزای مصنوعی یک پهپاد پیوند زد. انگار این سلول‌ها آفریده شده‌اند تا بخشی از کنترل از راه دور یک پهپاد باشند.»

اما یکی دیگر از مزیت‌هاي این سنجاقک پهپادی این است که این نوع پهپاد تقریباً هیچ‌وقت با مشکل تمام شدن باتری روبه‌رو نیست و برای این‌که همیشه بال‌هایش قدرت پرواز داشته باشند فقط کافی ا‌ست به‌جایی برود که مگس زیاد باشد و از آن‌ها تغذیه کند.

بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادها همیشه با مشکل انرژی روبه‌رو بوده‌اند و بسیاری از آن‌ها برای داشتن این انرژی ناچار به صرف هزینه‌ای نه‌چندان ارزان هستند.

در کنار همه‌ی این‌ها لازم است که پهپادها هرچه سبک‌تر طراحی شوند تا بتوانند در هرجایی نفوذ كرده و انرژی کم‌تری مصرف کنند.

سنجاقک پهپادی قرار است در چند ماه آینده اولین پرواز آزمایشي‌اش را انجام دهد.

آیا قرار است از این پس مواظب حشره‌هایی که به اتاق‌مان می‌آیند باشیم؟

کسی چه می‌داند، شاید حشره‌ای که وارد خانه شده یک کوله‌پشتی روی دوشش دارد و می‌تواند رازهایی از اتاق ما به دست کاربرش برساند!

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha