فریبا خانی: ما چند تابلوی کپی از کارهای «ونگوگ» و «گوگن» در خانه داریم که خیلی دوستشان داریم. اما دایی من که نقاش است، می‌گوید: «این‌ها کپی است و به درد نمی‌خورد. کپی از یک اثر هنری، اثر هنری به‌حساب نمی‌آید.»

 

 

وقتي مهماني خانه‌ي عمه خانم بوديم و او پُز يك تابلو فرش را مي‌داد كه چند ميليون خريده و تصوير يكي از گوبلن‌هايي بود كه مادر در دوره‌ي نوجواني بافته بود، دايي‌ام حسابي كلافه شد و گفت: «عمه‌جان، چرا پولت را صرف كاري نمي‌كني كه اثر هنري باشد؟!» و عمه‌خانم گفت: «اين هم اثر هنري است... يك اثر هنري فاخر و خيلي عالي.»

البته تعريف هنر براي عمه‌خانم و دايي بنده كه نقاش است و سال‌ها در دانشگاه  درس خوانده متفاوت است. حالا دايي بنده به عمه‌خانم آدرس گالري‌هاي هنري را مي‌دهد تا پولش را صرف خريد آثار هنري از آن گالري‌ها  بكند و كارهاي هنري خوب بخرد. هرچند كه عمه‌خانم اصلاً گوشش بدهكار نيست.

 اين‌روزها در نگارخانه‌ي لاله، ششمين نمايشگاه آثار چند نسل هنرمندان معاصر ايران برپا شده است.  اين نمايشگاه با حضور هنرمندان پيشكسوت و جوان برگزار مي‌شود و مردم مي‌توانند آثار را ببينند و با قيمت مناسب اين آثار را خريداري كنند.

هنرمندان سعي كرده‌اند كارهاي خود را با قيمتي ارائه دهند كه طبقه‌ي متوسط جامعه هم بتوانند اين آثار را بخرند. نگارخانه‌ي لاله زير نظر شهرداري تهران كار مي‌كند و از سال 91 به برپايي اين نمايشگاه و شكل‌دهي جريان عرضه‌ي آثار هنري با قيمت مناسب دست زده است.

امسال اين نمايشگاه با مشاركت 76 هنرمند ساماندهي شده است. در اين دوره بيش از 200 اثر تجسمي در قالب نقاشي، طراحي، چاپ‌دستي و ديجيتال آرت با نگاه‌هاي مدرن و معاصر ارائه شده كه در يك نگاه مي‌توان آثار منتخبي از هنرمندان هشت دهه را در آن مرور كرد.

 محمد‌حسين سعلبي‌فرد، مدير نگارخانه‌ي لاله درباره‌ي شكل‌گيري اين نمايشگاه به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «اين نمايشگاه از سال 91 شروع به فعاليت كرد.

اين نگارخانه‌ي دولتي است و از آن زمان سعي كرده‌ايم در رايزني با هنرمندان و براي كمك به رونق اقتصاد هنر اين نمايشگاه را برپا كنيم. سعي ما بر اين بوده كه از هنرمنداني دعوت كنيم كه آثار خوب و فاخري دارند.

براي اين كار شورايي هم داريم كه كارش از سال 91 شروع شد. هرسال ممكن است تعداد هنرمندان كم و زياد ‌شوند و آثار هنرمنداني از نسل‌هاي گوناگون  در اين نمايشگاه عرضه ‌شود.

در اين نمايشگاه، از40 هنرمند پيش‌كسوت ‌خواستيم كه هنرمندان جوان را هم دعوت كنند؛ هنرمندان جواني كه كارشان را تأييد مي‌كنند. اين‌طوري به‌نوعي كارها مورد داوري قرار مي‌گيرند و استانداردهاي نمايشگاه هم حفظ مي‌شود.»

 من با دايي‌ام به اين نمايشگاه رفتيم. دايي من مدام مي‌گفت: «متأسفانه در كشور ما ممكن است مردم براي زيباتركردن خانه و داشتن آثار هنري ديد درستي نداشته باشند. مدرسه‌ها و رسانه‌ها براي بالارفتن سواد هنري مردم كار خاصي نمي‌كنند. شايد اين نمايشگاه‌ها بتوانند يك‌جوري فاصله‌ي ميان هنرمندان و مردم را كم كند.»

شما هم اگر به آثار هنري علاقه داريد و مي‌خواهيد كار چند نسل از هنرمندان كشور را ببينيد، همراه ديگر اعضاي خانواده سري به اين نمايشگاه بزنيد. (نشاني نگارخانه‌ي لاله: خيابان فاطمي، ضلع شمالي پارك لاله/ شماره‌ي تلفن: 88960492)

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha