پگاه شفتی: کلان‌شهرهای دنیا، این‌روزها با مشکل بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند: آلودگی هوا! از تهران گرفته تا پکن و خیلی شهرهای دیگر.

دستگاه‌هاي مسئول اداره‌ي كلان‌شهرها هريك به‌نوعي در تلاش‌اند تا اين مشكل را حل كنند. اخيراً پاریس هم در آستانه‌ی ورود به باشگاه شهرهای آلوده‌ی جهان قرار گرفته است.

پاریس با آن طبیعت پر بارانش، حالا گرفتار پدیده‌ی وارونگی هوا شده و این مشکل به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های شهرداری پاریس تبدیل شده است.

اما رود «سن»، این‌جا قرار است نقش بزرگی بازی کند. رودی که در سرتاسر پاریس جریان دارد و یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است.

شهرداری پاریس با تكيه بر رود سن، به حل مشكل ترافيك و آلودگي هوا فكر كرده و در این زمينه دست به‌دامن یک تاجر و فروشنده‌ی کشتی‌های تفریحی مشهور به نام «آلن تبو» و یک بادموج‌سوار سوئدی شده ‌است.

این دو نفر نمونه‌ی اولیه‌ی یک شاتل آبی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند به یک وسیله‌ی حمل‌ونقل شهری پاک و سازگار با محیط‌زیست تبدیل شود.

این شاتل آبیِ تخم‌مرغی شکل، از فایبر گلاس و فوم ساخته شده است و با سُر خوردن بر روی آب می‌تواند تا 30 کیلومتر در ساعت حرکت کند. این تخم‌مرغ شیشه‌ای قابلیت حمل سه مسافر را دارد.

نمونه‌ی اولیه‌ی این تاکسی‌ آبي که نام آن را «حباب دریا» (Bubble Sea) گذاشته‌اند، قرار است به‌زودی بر روی رود سن آزمایش شود.

آلن تبو می‌گوید: «اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، حباب دریا به‌زودی در شهرهایی مثل لندن و ژنو هم آزمایش خواهد شد.»

به گفته‌ی او هزینه‌ی کرایه‌ی این تاکسی آبي بسیار كم‌تر از تاکسی‌های خیابانی (در حدود 10 یورو) خواهد بود. اما تبو برای راه‌اندازی این پروژه تا به امروز 500هزار یورو سرمایه‌گذاری کرده و قرار است ماه آينده آن را در نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی به‌نمایش بگذارد.

آلن تبو بسیار به این حباب‌ها علاقه‌ دارد و شهردار پاریس، خانم «آن ایدالگو» نیز بسیار به این پروژه خوش‌بین است. او یکی از اولین شهردارانی بود که به درخواست آلن تبو برای آزمایش نمونه‌ی اولیه‌ي حباب دريا پاسخ مثبت داد.

در صورتی که حباب‌ دريا همه‌ی آزمایش‌ها را با موفقیت از سر بگذارند و به تولید انبوه برسد، احتمالاً درخواست‌های بسیاری از طرف شهرهای رودخانه‌دار، برای به آب انداختن این تاکسی‌ها مطرح شود.

البته با اين‌كه هنوز حباب دريا همه‌ي آزمايش‌ها را از سر نگذرانده، توجه بعضي‌ها را به خود جلب كرده؛ مثلاً به‌تازگی مقامات شهر نیویورک از تبو خواسته‌اند تا در صورت موفقیت‌آمیزبودن حباب دریا، یک ناوگان 1500 دستگاهی از تبو بخرند و به رودخانه‌ی هادسون (در شهر نیویورک) بیندازند.

در ایران هم شهرهاي رودخانه‌دار داریم؛ شهرهايي مانند اصفهان که هرزمستان با پدیده‌ی ناخوشایند وارونگی هوا دست به‌گریبان است. اصفهان زاینده‌رودي را دارد كه متأسفانه چند سالي است، فقط گاه‌گاهی آب به خودش می‌بیند.

شاید حباب دریا بتواند انگیزه‌ها را تقويت كند تا  برای پرآب نگاه داشتن زاینده‌رود، بيش‌تر تلاش كنيم.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha