همشهری آنلاین: اثر نفیس «رنج و رنگ» به بررسی شخصیت استاد حسین بهزاد، پدر مینیاتور معاصر ایران و روایت زندگی او می‌پردازد.

اثر نفیس و سه زبانه «رنج و رنگ» تالیف محمدرضا اسدزاده که با تأیید شورای علمی کمیسیون‌‌ ملی یونسکو و با حمایت بانک پاسارگاد، انجمن فرهنگی فرانسه، فرهنگستان هنر و نشر میراث منتشر شده، با پیام پروفسور سیدحسین نصر و وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در دانشگاه خاتم رونمایی شد.

مراسم رونمایی از اثر نفیس و سه زبانه «رنج و رنگ» تالیف و تحقیق محمدرضا اسدزاده با مقدمه سیدحسین نصر، دوشنبه 2 آبان همزمان با روز ملی کتاب با پیام پروفسور سید حسین نصر و نیز پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه خاتم رونمایی شد.

  • حضور بیش از بیست چهره علمی، فرهنگی و ادبی در ضیافت کتاب

در آئین رونمایی و ضیافت کتاب رنج و رنگ، رضا داوری اردکانی (رئیس فرهنگستان علوم ایران)، ژان پیربیریگودیو ( رئیس دانشگاه هنر سوربن فرانسه)، آیدین آغداشلو، محمود دولت آبادی، ژاله آموزگار، جلال الدین کزازی، مهدی محسنیان راد، رضا کیانیان، نصرالله پورجوادی سیدعبدالله انوار، احمد اقتداری، محمود دعائی، حورا صدر، فاطمه صدرعاملی، الهی قمشه‌ای و ده‌ها نفر از چهره فکری، ادبی و هنری حضور داشتند.

اثر نفیس «رنج و رنگ» به بررسی شخصیت استاد حسین بهزاد، پدر مینیاتور معاصر ایران و روایت زندگی او می‌پردازد.

اثر «رنج و رنگ» که با تأیید شورای علمی کمیسیون‌‌ ملی یونسکو منتشر شده، آثار مینیاتور خارج شده از ایران و موجود در موزه‌های فرانسه و آمریکا و نیز آثار موجود در ایران را در خود گرد آورده است و در ۴۰۰ صفحه، در قطع رحلی گلاسه طلاکوب و نقره‌کوب با قاب و جلد گالینگور منتشر شده است. این اثر با حمایت و مسئولیت اجتماعی بانک پاسارگاد به شکلی نفیس منتشر شده است.

این اثر با مقدمه دکتر سیدحسین نصر و استاد محمود فرشچیان و تقریظ پنج نفر از استادان : دکتر رضا داوری اردکانی، استاد بهاء الدین خرمشاهی، دکتر باستانی پاریزی، دکتر احسان نراقی و استاد علی معلم دامغانی منتشر شده است.

  • پیام پروفسور سیدحسین نصر: کوشش های متمادی این اثر پر ارج را به ثمر رساند

در ابتدای این مراسم پیام پروفسور سیدحسین نصر که این اثر با تایید ایشان نیز فراهم شده، قرائت شد. دکتر نصر در پیام خود آورده است:

امروز که اثر «رنج و رنگِ» استاد حسین بهزاد به ثمر رسیده است باید از نویسنده و پژوهشگرِ فرهنگ و هنر و فلسفه و محققِ با پشتکار و بصیر آقای محمدرضا اسدزاده تشکر کرد که با کوشش‌های متمادی موفق شدند این کتابِ نفیس و پرارج را که احیاء کننده نام و آثار استاد بهزاد است در سطح بین‌المللی، نشر دهند و به ثمر برسانند.

شایسته است که همه آنانکه به فرهنگ اصیل ایرانی علاقه‌مند هستند،‌ مراتب سپاسگزاری خود را از این اقدامِ مبارک ابلاغ دارند باید به جناب اسدزاده تبریک گفت که بالاخره ثمره این همه زحمت‌های ایشان به مَنصه ظهور رسید. برای ایشان و نهادهای همکار در این اقدامِ مبارک آرزوی توفیق در خدمتِ هر چه بیشتر به فرهنگ و هنر ایران دارم و نیز امیدوارم که این اثرِ گرانقدر هر چه بیشتر جهانیان و خودِ ایرانیان را متوجه اهمیتِ آثار استاد بهزاد و سُنتِ اصیلِ مینیاتور به عنوان عنصری پرارج در فرهنگ ایران سازد.

  • رئیس فرهنگستان علوم ایران: اهل فلسفه با هنر و هنرمندان نسبتی دو‌گانه دارند

در ادامه دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم ایران در سخنانی گفت: اهل فلسفه با هنر و هنرمندان نسبتی دو‌گانه دارند من خودم را در جانب هنر می‌دانم.

این متفکر و فیلسوف در بخشی از سخنان اشاره کرد: هنر تقلید نیست و کمال آدمی را نشان می‌دهد. ما چنان که باید عزت و قدر هنر را نمی‌دانیم و با هنر تعارف می‌کنیم. ما به فردوسی احترام می‌گذاریم اما نمی‌دانیم که او کیست؟ ما نمی‌دانیم جایگاه سعدی کجاست و اگر سعدی نبود زبان فارسی کجا بود؟ یکی از بزرگترین دانشمندان ما قطب‌الدین شیرازی و معاصر سعدی است.

وی افزود: مینیاتور با شعر ارتباط دارد. مینیاتوریست نمی‌تواند اهل شعر نباشد. کاری که بهزاد کرده سراسر غزل و مینیاتور است.
داوری اردکانی در پایان ضمن تقدیر از مولف کتاب افزود: حضور بنده در این مراسم بخشی به دلیل ارادتم به مولف این کتاب است و جایگاه مولف کتاب از شیوه سخنان وی پیدا بود. امروز خوشحالم که همچنان مولفان جوانی هستند که دغدغه کتاب و پژوهش و مطالعه و هنر را در وجود خود دارند.

  • رئیس دانشگاه هنر سوربن: با ابعادی از رنج ها و رنگ های یک هنرمند اثرگذار آشنا می‌شویم

در ادامه این مراسم دکتر «ژان پی‌یر بریگودیو»، استاد دانشکده هنرهای تجسمی و علوم هنر دانشگاه سورین فرانسه، درباره این اثر سخن گفت و پیشنهاد داد تا در پنلی علمی در پاریس به نقد و بررسی این اثر و وضعیت هنر مینیاتور در ایران و فرانسه با حضور هنرمندان پاریسی پرداخته شود.

بریگودیو با اشاره به استقبال فرانسوی ها از این اثر نفیس گفت: با مطالعه این کتاب، با ابعادی از رنج ها و خلق رنگ های یک هنرمند اثرگذار و تحولاتی که او در هنر به وجود اورده، آشنا می شویم و در می‌یابیم که صحبت از عوالمی مثالی است. چنین عالمی در اشعار حافظ و فردوسی نمایان می‌شود.

وی همچنین گفت: ما می‌توانیم درباره هنر مینیاتور ایرانی صحبت کنیم اما اثر بهزاد متن و تصویر را و خط و تصویر را به هم پیوند می‌دهد.
رئیس دانشگاه هنر سوربن فرانسه افزود: ما زمینه های حضور و نشر و توزیع این اثر در فرانسه را فراهم می کنیم و به زودی قصد داریم در مراسم ویژه ای در پاریس با حضور نقاشان و هنرمندان فرانسوی به معرفی این اثر بپردازیم چراکه خوشحالیم که محققانی به ترویج هنر در جهان توجه بالایی دارند.

  • رئیس دانشگاه خاتم : اقدام پاسارگاد، پاسداشت سال‌ها تلاش برای هنر ایرانی است

دکتر مجید قاسمی، رئیس دانشگاه خاتم در سخنانی گفت: اثر نفیس و سه زبانه «رنج و رنگ»، پاسداشت سال‌ها تلاش و پشتکار پدر مینیاتور معاصر ایران، استاد حسین بهزاد است که با همت مؤلف و همکاری و همدلی هنرمندان جان آگاه ایرانی از سراسر جهان، کمیسیون ملی یونسکو، انجمن فرهنگی فرانسه و بانک پاسارگاد، به ثمر نشسته است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد افزود: به لطف خدا، این اثر با دستور وزیر محترم ارشاد، در پنل اختصاصی سالن ایران، در بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی کتاب جهان در فرانکفورت حضور یافت و در مراسمی، ضمن سخنرانی کتابشناسان و محققان برجسته، معرفی شده است. ثبت این اثر نفیس در فهرست آثار بین‌المللی موزه جهانی گوته، از دیگر اقداماتی است که در راستای معرفی فرهنگ غنی ایران به جهانیان صورت گرفته و مایه‌ی خرسندی هنرمندان و هنردوستان است.

قاسمی ادامه داد: خداوند متعال را شاکریم که توفیق خدمت به اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه را بر ما عطا فرمود و ما را امین این قشر جان آگاه قرار داد. توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی از ابتدای تاسیس بانک پاسارگاد، با ۵۲۴ نفر ساعت مطالعه برای انتخاب نامی شایسته از بین ۱۱۹۰ نام پیشنهادی آغاز شده و طی بیش از یک دهه تلاش پاسارگادیان، با اقداماتی فرهنگی اعتبار یافته؛ اقداماتی از قبیل حمایت از انتشار کتاب‌های نفیسی چون مصحف شریف خراسان، شاهنامه شاه طهماسبی، دوره بیست جلدی تاریخ جامع ایران،... و حمایت از تولید فیلم‌های برجسته سینمایی ایران مانند جدایی نادر از سیمین (برنده جایزه اسکار)،... و برپایی موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد که مجموعه‌ای ارزشمند از آثار هنرمندان معاصر ایران در آن گردآمده است.

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: انتشار کتاب «رنج و رنگ»، آیینه دریاست

در ادامه مراسم پیام دکتر سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط دکتر حسینی، مشاور وزیر قرائت شد.
صالحی امیری در این پیام گفته است: «انتشار کتاب «رنج و رنگ» استاد حسین بهزاد، آیینه دریاست و چنین دقت نظر و روشنگری فرهیختگانی متعهد است که در تعمیق فرهنگ غنی این مرز و بوم پر گهر همتی تمام دارند.

از این‌رو تلاش‌های مؤلف این اثر، استادان و هنرمندان، کمیسیون ملی یونسکو، فرهنگستان هنر و بانک پاسارگاد را که در انتشار این کتاب ارزشمند ایفای نقش نموده‌‌اند، شایسته تقدیر می‌دانم.»

  • مولف و محقق کتاب: آماده سازی این اثر، پیشینه ای پانزده ساله دارد

در ادامه محمد رضا اسدزاده مولف و محقق این اثر گفت: کتابی که امروز رخ نمایان کرده است، پیشینه‌ای پانزده ساله دارد. پانزده سال پیش جناب استاد عبدالحسین حائری، دست نویس‌های منتشر نشده و کتابی نایاب را در اختیارم نهاد و خواست تا روی شخصیت گمنام و پرآوازه‌ای به نام مرحوم استاد حسین بهزاد مینیاتور کار شود.

این نویسنده گفت: استادانی از جمله حضرت استاد دکتر داوری اردکانی، فیلسوف فرهنگ که سالیانی درس‌آموز مستقیم و غیر مستقیم اندیشه‌هایشان بوده‌ام تا جناب استاد بهاء‌الدین خرمشاهی و جناب استاد محمود فرشچیان و نیز زنده‌یادان فقید: دکتر باستانی پاریزی و دکتر احسان نراقی، پس از مطالعه آن متن ادبی، تقریظ‌هایی مرقوم فرمودند و مشوق شدند تا اثری فاخرتر درباره بهزاد بزرگ مینیاتورِ معاصر ایران تالیف شود.

اسدزاده افزود: استاد هنرمندی که ناشناخته زیست و گمنام رفت و شعله‌های تحول‌گرایی در هنر ایرانی را برافروخت. او که رنج‌های بسیار کشید؛ از غم نان تا غم دلالان و سالوس صفتان فرهنگ. چنان که استاد بهزاد برای دیروز و امروز و فردای ما نوشت: می‌دانم که با غم نان، از آغاز تا پایان خوگرفته‌ام اما غم دلالان فرهنگ آخر مرا می کشد. بهزادی که چه رنج‌ها برد تا مغول‌ها را و چهره‌های مغولی را از هنر این سرزمین پاک کند و به جای آنها چهره‌هایی کاملا ایرانی بیافریند. بهزادی که به قول ژان کوکتو، هنرمند فرانسوی: پیام آور افسونگری بود از مشرق زمین داستانسرا و قول هنرمند و نقاش فرزانه، جناب استاد آغداشلو: بهزاد از نوآورترین و جسورترین هنرمندانی بود که آفاق پیشتازی را درنوردید.»

  • محمود دولت آبادی: نتوانسته ایم به درستی هنر ایرانی را در دنیا معرفی کنیم

در پایان مراسم محمود دولت آبادی در این مراسم ابتدا با انقاد از شعر هنر نزد ایرانیان است و بس، گفت: این شعر متعلق به فردوسی نیست و به فردوسی منسوب شده است.

دولت آبادی ضمن تقدیر از اثر نفیس منتشر شده برای هنر ایرانی گفت: در این سال ها نتوانسته ایم به درستی هنر ایرانی را در دنیا معرفی کنیم و این اقدامات نسل جدیدی از هنرمندان و نویسندگان باید جبران این شکاف ها را جبران کند.

  • آیدین آغداشلو: معرفی هنرمندان ایرانی در سطح جهانی یک ضرورت است

آیدین آغداشلو، هنرمند و نقاش که در پایان مراسم این اثر و ی اهداء شد، ضمن قدردانی از این اقدام، احترام به هنرمندان و تدوین آثار و اقدامات هنرمندان معاصر را یک ضرورت دانست و گفت : در تورقی که روی این کتاب داشتم، با فضای خوبی از محتوا و قالب اثر روبرو شدم.

این هنرمند معاصر گفت: حسین بهزاد، نقش موثری در هنر معاصر ما داشته است و ما با معرفی او در سطح جهان می توانیم سابقه تاریخی هنر ایران را حفظ کنیم.

در پایان سخنرانی‌ها از اثر سه زبانه «رنج و رنگ» با حضور هنرمندان، اندیشمندان و فرهیختگان رونمایی شد و این اثر به بیست نفر از مولفان و محققان پیشکسوت اهداء شد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha