پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: باشگاه فوتبال منچستر سیتی یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای در لیگ برتر انگلستان است که در سال ۱۸۸۰ به عنوان سنت مارک در غرب گورتون تاسیس شد و بعد ها به نام منچستر سیتی شناخته شد.

باشگاه فوتبال منچستر سیتی

موفق ترین دوره باشگاه منچسترسیتی در اواخر دهه ۶۰ و ۷۰ بود که با کسب قهرمانی در لیگ، جام حذفی، جام اتحادیه و جام برندگان جام اروپا همراه بود و تمامی این افتخارات را با مدیریت جو مرسر و مالکوم آلیسون بدست آورد.

در سال ۲۰۰۸ پس از خرید این تیم توسط گروه تجاری ابوظبی منچستر سیتی جان تازه‌ای گرفت و به کمک سرمایه این گروه توانست بازیکنان خوبی را به خدمت بگیرد. منچسترسیتی در دو سال متوالی لیگ قهرمانان اروپا یعنی۲۰۱۲-۲۰۱۱ و ۲۰۱۳-۲۰۱۲ از گروه خود حذف شد و نتوانست به دور بعدی این رقابت‌ها راه پیدا کند اما در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ به عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کرد اما در مرحله حذفی توسط بارسلونا حذف شد.

  • آکادمی منچسترسیتی

آکادمی باشگاه منچسترسیتی همواره یکی از بهترین آکادمی‌های تاریخ فوتبال را در اختیار خود داشته است. بازیکنان بزرگی هم چون استفان آیرلند، سر رایان گیگز، شان رایت فیلیپس، دنیل استوریج، سر مت بازبی، میکا ریچاردز، دنیس سوارز، کاسپر اشمایکل و... در این آکادمی پرورش یافته‌اند.

پس از آن که شیخ منصور در باشگاه منچسترسیتی سرمایه‌گذاری کرد این آکادمی با قدرت بیشتری به کار خود دارد ادامه می‌دهد. شیخ منصور هزینه بسیار گرافی را برای ساخت بزرگ‌ترین مجموعه آکادمی دنیا را در شهر منچستر به دوش کشیده است.

فاز اول این پروژه آماده بهره‌برداری است و کمپ ۲۰۰ میلیون پوندی این باشگاه یکی از مجهزترین کمپ‌های تمرینی در دنیای فوتبال می‌باشد که شامل این امکانات است:
• بیش از ۸۰ هکتار وسعت این کمپ می‌باشد.
• دارای یک ورزشگاه به ظرفیت ۷۰۰۰ نفر
• ۱۷ زمین چمن با کیفیت
• مراکز رسانه‌ای جدید و پیشرفته
• آموزش حرفه‌ای به مربیان ۲۰۰ مدرسه فوتبال
• پرورش ۴۰۰ بازیکن جوان در هر سال
• فضای تجاری و گسترش قلمروی شهری- میدان اصلی شهر!

بی شک تا چند سال آینده منچستر سیتی با کمک این مجموعه آکادمی خود می‌تواند درآمدزایی هنگفتی را داشته باشد و هم چنین دیگر نیازی به خریدهای گران‌قیمت ندارد و می‌تواند از آکادمی خود نهایت استفاده را ببرد.

  • اسطوره‌ها
  •  کالین بل ۱۹۶۶-۱۹۷۹

۵۰۰ بازی، ۱۵۵ گل
پست: هافبک دفاعی


او در تمام شهر منچستر به پادشاه معروف است. کمتر هافبک دفاعی را می‌توان نام برد که به اندازه کالین بل گل برای تیمش به ثمر رسانده باشد. سیتی زمانی که می‌خواست در سال ۱۹۶۶ او را از تیم بری خریداری کند با مشکلاتی روبرو شد. از یک طرف سیتی دچار مشکلات مالی شده بود و توانایی خرید کالین را نداشت و از آن طرف هم بازی بل در تیم بری در مورد او این چنین مصاحبه کرد:  «او نمی‌تواند با سر بازی کند، نمی‌تواند پاس صحیح بدهد، او ناامید کننده است.»

پس از این مصاحبه کالین بل در سکوهای گیگ لن(Gigg Lane) شروع به گریه کردن کرد اما سیتی بر خلاف مصاحبه‌های گوناگون علیه وی در سال ۱۹۶۶ وی را خریداری کرد. بل دارای قدرت بدنی بالا و سرعت فوق‌العاده زیادی بود، تکل‌های او اکثراً صحیح بود و یک گلزن ماهر نیز بود. خطای عمد و شرم آور بازیکنی از یونایتد به نام مارتین بوچان(Martin Buchan) باعث شد کالین دچار مصدومیت وحشتناک از ناحیه زانو شود و هرگز بهبود نیابد و سیتی نیز تا سال‌ها این هافبک بزرگ را از دست داد تا این که در سال ۱۹۷۷ او شروع رؤیایی دیگر در روز Boxing Day داشت که هنوز مردم در مورد آن روز صحبت می‌کنند

  • بیلی مردیث ۱۸۷۴-۱۹۵۸

۳۹۳ بازی، ۱۵۲ گل
پست: هافبک

می‌توان او را اولین سوپر استار تاریخ فوتبال دنیا نامید. مردیث یک دوران بسیار جذابی را در فوتبال داشت. بیلی مردیث اولین ستاره بزرگ منچستر سیتی در اوایل قرن بیستم بود که زندگیش بیشتر شبیه یکی از فیلمهای کلاسیک هالیوودی است. او شغلهایی شبیه رانندگی، معدنچی گری، مدیریت اتحادیه بازیکنان فوتبال و بازی کردن تا سن ۵۰ سالگی در تیمهای سیتی و یونایتد رو به عهده داشت. او از اولین بازیکنایی هست که توسط مسئولان اتحادیه فوتبال انگلیس جریمه شد و حتی در سن ۱۹۲۶ سالگی در نقش خودش روی پرده سینماها رفت.

اون شخصیت جالبی داشت و به همین خاطر در سال ۲۰۰۷ در موزه افتخارات تاریخ فوتبال انگلیس قرار گرفت آن هم با نماد همیشگی که داشت، یعنی خلال دندانی که بر لبش بود. او از این روش برای تمرکز استفاده می‌کرد. او با این کارش آن قدر لباس‌هایش را سیاه می‌کرد که زن رختشوی از شستن آنها سر باز می‌زد.

مردیث در بلک پارک در ولز در ۲۸ ژولای ۱۸۷۴ متولد شد و اولین قهرمان هواداران سیتی بود. او از آن مهاجم‌های قدیمی بود که البته در معدن چیرک در ولز کار می‌کرد. در آن جا در سن ۱۹ سالگی. زمانی که در آن جا بود، دو مدیر تیمی که از آردویک به منچستر سیتی تغییر نام داده بود، چشمشان او را گرفت.

مادرش در ابتدا مخالف بود چرا که می‌ترسید که بیلی بی پروا، از راه به در شود و به همین علت نگذاشت که او قرارداد حرفه‌ای ببندد، پس بیلی قرارداد آماتور بست. پس از آن ملی پوش ولز شد اما باز هم دوشنبه تا شنبه را در معادن سپری می‌کرد. گاهی حتی صبح کار می‌کرد، سپس درون زمین بازی می‌کرد و شب به خانه برمی‌گشت. در نهایت در سال ۱۹۸۶ با اصرار سیتی، قراردادش حرفه‌ای شد. در سال ۱۹۰۴ تبدیل به یکی از محبوب‌های شهر منچستر شد چرا که با ۱۳ گلی که زد، جام حذفی را به منچستر سیتی رساند. او لقب " جادوگر ولزی " را به خود اختصاص داد.

اما در سال ۱۹۰۵، مردیث در یک رسوایی نقش داشت که برایش گران هم تمام شد. سیتی برای بردن لیگ نیاز به غلبه بر استون ویلا داشت که کاپیتان حریف افشا کرد که مردیث به او ده پوند (بیشترین دستمزدی که در یک هفته داده می‌شد، چهار بوده) پیشنهاد داده تا ببازند. سیتی اما حاضر نشد در این مسیر از اسطوره اش دفاع کند و او را جلو انداخت و خود را عقب کشید.

مردیث گفت: "باشگاه من به کسی پول غیرقانونی نمی‌دهد. "اما تحقیقات نشان داد که سیتی به طور غیرقانونی به بازیکنانش دستمزد بالای سقف قراردادها می‌دهد. مدیر باشگاه سیتی به طور مادام العمر محروم شد. یونایتد از فرصت استفاده کرد و مردیث را با رقم استهزا آمیز ۵۰۰ پوند به خدمت گرفت. هر چند که باز هم مردیث ۱۸ ماه به علت محرومیت نتوانست بازی کند.

این بازیکن در یازده سال حضور در سیتی ۳۶۲ بازی انجام داد و ۱۳۴ گل به ثمر رساند. شخصیت قاطع او باعث شده بود که در کل شهر تبدیل به یک اسطوره شود و حتی یونایتدی‌ها هم دوستش داشته باشند. او ۳۳۵ بازی هم در پیراهن یونایتد داشت که ۳۵ گل زد. بین سالهای ۱۹۰۶ تا ۱۹۲۱ در این تیم بود. او در سن ۴۷ سالگی در حالی که هنوز بازی می‌کرد، اتحادیه بازیکنان را راه اندازی کرد. پس از آن به سیتی برگشت و سه سال در این تیم بود که ۳۲ بازی انجام داد و آخرین بازی او در نیمه نهایی جام حذفی در سال ۱۹۲۴ مقابل نیوکاسل بود آن هم در حالی که ۴۹ سال و ۲۴۵ روز داشت.

همچنان یونایتد و سیتی برای این که کدام یک بیشتر مردیث را متعلق به خود بدانند تردید دارند. در سال ۲۰۰۱، سیتی و یونایتد به احترام اسطوره سابقشان مدال افتخار به او اهدا کردند. هر چند که مریدث در سال ۱۹۵۸ به دیار باقی شتافته بود و یک مراسم ترحیم به یاد ماندنی در لانکاشیر برایش گرفته بودند.

  •  اریک بروک ۱۹۲۸-۱۹۳۹

۴۹۸ بازی، ۱۷۸ گل
پست: مهاجم
بهترین گل زن تاریخ باشگاه منچستر سیتی اریک بروک بوده است. او در ۴۹۸ بازی توانسته است ۱۷۸ گل را برای سیتی بزند. بروک بازیکنی قدرتی بوده است که شوت‌های او همانند شلیک یک گلوله بوده است. او بخش جدایی ناپذیر قهرمانی سیتی در جام حذفی در سال‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۷ بوده است و رکورد گل زنی او را هنوز کسی نتوانسته است بشکند. بروک در سال ۲۰۰۴ در لیست تالار افتخارات منچستر سیتی نامش نوشته شد.

  • افتخارات
     
  • لیگ برتر فوتبال انگلستان

    قهرمان (۶ بار) : ۳۷–۱۹۳۶، ۶۸–۱۹۶۷، ۱۲–۲۰۱۱، ۱۴–۲۰۱۳، ۱۸–۲۰۱۷، ۲۰۱۸-۱۹

  • لیگ دسته دوم فوتبال انگلستان

    قهرمان (۸ بار) : ۹۹–۱۸۹۸، ۰۳–۱۹۰۲، ۱۰–۱۹۰۹، ۲۸–۱۹۲۷، ۴۷–۱۹۴۶، ۶۶–۱۹۶۵، ۹۹–۱۹۹۸، ۰۲–۲۰۰۱

  • جام حذفی فوتبال انگلستان

    قهرمان (۵ بار) : ۰۴–۱۹۰۳، ۳۴–۱۹۳۳، ۵۶–۱۹۵۵، ۶۹–۱۹۶۸، ۱۱–۲۰۱۰

  • جام ای‌اف‌ال

    قهرمان (۶ بار) : ۷۰–۱۹۶۹، ۷۶–۱۹۷۵، ۱۴–۲۰۱۳، ۱۶–۲۰۱۵، ۱۸–۲۰۱۷، ۱۹–۲۰۱۸

  • جام خیریه انگلستان

    قهرمان(۵ بار) : ۱۹۳۷، ۱۹۶۸، ۱۹۷۲، ۲۰۱۲، ۲۰۱۸

  • جام برندگان جام اروپا

    قهرمان (۱ بار) : ۷۰–۱۹۶۹

کد خبر 352641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha